Člověk se musí stále učit!
Rozhovor s vedoucím Institutu celoživotního vzdělávání MZLU v Brně Ing. Pavlem Máchalem, CSc.
- Na základě čeho vytváříte nabídku dalšího profesního vzdělávání? Orientujete se při tom také na požadavky lesnické a dřevařské praxe?
Náš institut je v neustálém kontaktu s jednotlivými ústavy fakult. Společně hledáme témata, kterými bychom mohli oslovit potencionální zákazníky, tedy posluchače. Jakmile je téma na světě, testujeme nabídku v praxi, tzn. v hrubých rysech ji předkládáme k posouzení nějaké významné firmě či osobnosti. Samozřejmě, že se orientujeme také na požadavky lesnické a dřevařské praxe, vždyť jedním z pilířů této univerzity je lesnická a dřevařská fakulta, jejíž brány opouští ročně cca 200 nových inženýrů. Ale nejsou to jen naši absolventi, kterým je vzdělávání určeno. Jsou to např. i drobní majitelé lesů, zájemci o know-how pro pěstování dřevin pro energetické využití a energetické využití dřeva.
- Lesní hospodářství ČR ve srovnání s lesnicky vyspělejšími zeměmi v oblasti vzdělávání dospělých podstatně zaostává. Jaké možnosti dalšího vzdělávání nabízíte zájemcům, kteří v tomto oboru již pracují a rádi by své profesní znalosti rozšířili?
V současné době připravuje náš institut dvousemestrový studijní program Mezinárodní hospodářská spolupráce. Frekventanti tohoto studijního programu získají potřebné know-how, pro intenzivní zapojení firem do vnějších ekonomických vztahů (vývoz, dovoz, distribuce zahraničního zboží v ČR, reprezentace, mezinárodní výrobní spolupráce atd.).
Dále máme v přípravné fázi projekt kurzu Příprava expertů pro práci v zahraničí. Zde vycházíme z poznatku, že máme mnoho vzdělaných lidí, a to všeobecně i v konkrétních oborech, jako je lesnictví a dřevařství. Přesto mnozí z těchto odborníků nemohou jako experti v zahraničí pracovat. Jednou z příčin může být neznalost cizích jazyků. Experti, kteří jsou v přímém kontaktu i s jazykově nevzdělanými obyvateli, si musí osvojit minimálně základy i místních jazyků. Velkou překážkou pro mnohé adepty na expertní činnost je neschopnost adaptability na cizí prostředí. Vysoké nároky kladené na tyto experty způsobují, že jejich cena na mezinárodních trzích roste. A tento kurz by měl umožnit budoucím expertům přípravu na náročnou práci v zahraničí.
Dále s LČR připravujeme kurz „Obchodování s dřívím u LČR“, jenž by měl prohloubit znalosti frekventantů v oblasti obchodování se dřívím.
- Vstup do EU s sebou přináší rozšíření podpůrných nástrojů zemědělské a lesnické politiky o finanční prostředky strukturálních fondů. Využíváte prostředky těchto fondů na financování některých kurzů?
Členství v EU s sebou přináší mj. poměrně značné možnosti čerpání prostředků ze strukturálních fondů na posílení vzdělávání. My jsme jeden takový kurz financovaný z programu SAPARD ukončili nedávno. Šlo o kurz „Pěstování dřevin pro energetické využití a energetické využití dřeva“ a byl realizován 15krát. Druhý takto financovaný kurz „Profesní vzdělávání vlastníků lesů“ je určen pro vlastníky drobných lesních majetků, správce těchto majetků, správce obecních lesů, odborné lesní hospodáře, pracovníky státní správy lesů, pracovníky ochrany přírody a pracovníky státní správy. Ten bude pokračovat ještě do konce roku 2005.
Samozřejmě bychom rádi takto financovanou nabídku dále rozšiřovali a v tuto chvíli uvažujeme o tématu „Trvale udržitelného hospodaření v lesích“.
- S postupem času dochází snad ve všech oborech k uplatňování nových poznatků, využívají se nové technologie a informace získané v rámci předchozího vzdělávání zastarávají. Zaměříte se cíleně také na boj s devalvací počátečního vzdělávání absolventů MZLU v Brně?
Já bych to asi nenazval devalvací, ale logickým vývojem přísunu nových poznatků, vědomostí a znalostí, který je dnes pravda velmi rychlý. A proto více než dříve vystupuje do popředí otázka celoživotního vzdělávání, jež by mělo provázet každého, a to nejen absolventa univerzity, celý život. Moje babička mně vždycky říkala: člověk se musí stále učit, i kdyby žil do devadesáti. A to je hluboká pravda.
- Jsou programy, na které byste Vy osobně rád poukázal?
Rád bych poukázal na dva velmi zajímavé kurzy. Jde o Základy projektového řízení a Projektové řízení - příprava na certifikaci dle IPMA. První z obou kurzů dává základní znalosti o projektovém řízení, velmi rozšířeného a úspěšného způsobu řízení ve vyspělých zemích, a druhý již přímo připraví zájemce na certifikaci dle IPMA. Agentury poskytující finanční prostředky na různé projekty ze zdrojů EU požadují na řízení takového projektu certifikovaného projektového manažera, tudíž je naše nabídka velmi aktuální.
Dalším, již běžícím vzdělávacím programem, je postgraduální distanční diplomové studium Geografických informačních systémů. V roce 1996 uzavřela MZLU v Brně s univerzitami v Manchesteru, Huddersfieldu a Salfordu licenční smlouvu, na základě které je oprávněna výše uvedené studium realizovat jak v ČR, tak i na Slovensku. Špičková úroveň tohoto studia je garantována jednak lektorským týmem prof. Ing. Vladimíra Žídka, CSc., vedoucího ústavu geoinformačních technologií, a samozřejmě nejnovějšími poznatky z oboru prezentovanými britskými univerzitami.
- Jaké jsou výhledy v oblasti lektorských kapacit?
Budoucí nabídka se bude opírat nejen o lektorské kapacity naší univerzity, ale i o lektory ze zahraničí, zejména ze států EU, kteří naši nabídku zpestří. Nerad bych také zapomněl na potenciální lektory - odborníky z lesnického a dřevařského provozu. Ti bezesporu mají co předávat, ať to jsou zkušenosti, nebo reálné poznatky praxe.
- Uvažujete o rozšíření nabídky specializovaných kurzů a seminářů s lesnickou a dřevařskou tematikou?
Samozřejmě. A rád bych využil této příležitosti a obrátil se na dřevařskou a lesnickou veřejnost, aby se neostýchali obrátit se na náš Institut s náměty a svými potřebami na vzdělávání, abychom mohli připravit takové kurzy a semináře, které budou reflektovat skutečnou potřebu lesnické a dřevařské praxe.
Děkuji za rozhovor
Ing. Jaroslav Pejzl
Ing. Pavel Máchal, CSc., se narodil 11. 1. 1948 v Brně. Absolvoval Provozně ekonomickou fakultu VŠZ v Brně (1966-1971) a postgraduální studium na VŠE v Bratislavě. V roce 1989 mu byla udělena vědeckou radou LF VŠZ v Brně vědecká hodnost kandidáta ekonomických věd. Vedoucím Institutu celoživotního vzdělávání MZLU v Brně je od 15. 7. 2004.
Institut celoživotního vzdělávání (ICV) zahájil svoji činnost v polovině roku 2003. Koncepce ICV MZLU v Brně navazuje na nabídku, kterou MZLU poskytuje v rámci svých akreditovaných studijních programů tak, aby se obdobná nebo překrývající odborná způsobilost dala získat i v programech celoživotního studia. Nabídka kurzů je rozšiřována směrem k problematice související se speciálními dovednostmi. Jde např. o znalosti projektového řízení, pedagogickou způsobilost, rozšiřování jazykových znalostí, prohlubování poznatků o geografických informačních systémech a další.