Lesnická legislativa EU I.

Jiří Matějíček

Právo Evropských společenství (ES) je v oblasti lesního hospodářství (LH) obsaženo téměř výhradně v tzv. sekundárních pramenech práva (nařízení a směrnice). Lze konstatovat, že v oborech, které jsou předmětem screeningu (viz dále), početně převládají nařízení. Vlastní implementace práva ES se týká výhradně směrnic (čl. 189 Smlouvy o zřízení ES - “Směrnice je závazná pro každý stát, kterému je určena, pokud jde o výsledek, jehož má být dosaženo, přičemž volba forem a prostředků se ponechává vnitrostátním orgánům”).

Pro implementaci nařízení se vydání vnitrostátních prováděcích předpisů nepředpokládá. (“Nařízení má obecnou závaznost. Je závazné ve všech členských státech a bezprostředně použitelné v každém členském státě.”). Při implementaci nařízení se předpokládá pouze přijetí předpisů nebo opatření, které realizovatelnost nařízení zajistí - jde jinými slovy o odstranění překážek, které by vnitrostátní právo mohlo implementaci nařízení klást, a vytvoření správních a procesních pravidel pro zajištění prosazení nařízení.

Používaný obecný pojem implementace práva ES do práva českého nemusí být v případě směrnic přijímán bez výhrad - implementace v nepřímé formě je totiž třífázovým procesem zahrnujícím fázi převodu předpisu (transpozice), fázi jeho aplikace a fázi prosazování. Použití pojmu transpozice u nařízení se jeví jako nepřesné, neboť jde fakticky o přímou implementaci.

První komplexní přehled platné klíčové lesnické legislativy podle DG VI pro odvětví lesního hospodářství byl ze strany Evropské komise předán v roce 1998 v souvislosti s harmonizací právních předpisů ES s právními předpisy ČR a s požadavkem na vyhodnocení transpozice. Výsledky vyhodnocení slučitelnosti našich právních předpisů s “acquis communautaire (AC)” byly použity pro expertní jednání, tzv. “bilaterální screening” v rámci projednávání kapitoly 7 - Zemědělství.

Klíčové oblasti lesnické legislativy ES

1. Lesnická opatření v zemědělství
2. Lesnická statistika
3. Strukturální opatření v lesním hospodářství
4. Ochrana lesů Společenství před lesními požáry
5. Ochrana lesů Společenství proti znečištění ovzduší
6. Zpracování a prodej lesních produktů
7. Ochranná opatření proti introdukci škodlivých organismů napadajících rostliny nebo rostlinné produkty
8. Lesní reprodukční materiál
9. Klasifikace surového dříví
10. Stálý lesnický výbor
11. Výbory s lesnickou a dřevařskou tématikou
12. Lesnická politika EU

Jelikož v důsledku vývoje komunitárního práva se platná legislativa dále rozvíjí, byly v současnosti některé původní kapitoly sloučeny do jednoho tématického okruhu:

a) kapitoly 1, 3 a 6 do nařízení Rady č. 1257/1999 o opatřeních k rozvoji venkova, takže všechna opatření směřovaná do LH v rámci strukturálních fondů EU jsou zastřešena tímto nařízením a řadou dalších souvisejících prováděcích předpisů;

b) kapitoly 4 a 5 do nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 2152/2003, týkající se monitoringu lesů a ekologických interakcí ve Společenství (Forest Focus).

Seznam přeložených lesnických předpisů ES, který se nachází v databázi útvaru lesnické politiky VÚLHM Jíloviště, je možno stáhnout z internetové stránky www.vulhm.cz, složka Vý-zkumné útvary, Lesnická politika, Služba lesnické praxi. Na vyžádání je možno v útvaru lesnické politiky získat kompletní české znění lesnické legislativy EU uvedené ve výše zmiňovaném seznamu předpisů. Podle požadavku zájemce může být předpis zaslán elektronickou poštou nebo okopírován a zaslán klasickou poštou.

1. LESNICKÁ OPATŘENÍ V ZEMĚDĚLSTVÍ

Jde o změnu struktury zemědělské výroby zalesněním vybraných zemědělských pozemků s cílem snížit zemědělské přebytky a přispět ke zlepšení příjmové bilance osob pracujících v zemědělství. Specifickým cílem je podpořit převádění zemědělsky neobdělávané půdy, která je zdrojem plevelů v kulturní krajině, na lesy s bohatou dřevinnou skladbou. Rozšířením zalesněných ploch, především v zemědělské krajině, dojde k posílení biodiverzity krajiny. (Podopatření 1.3.6 Zalesňování zemědělsky nevyužívaných půd v kapitole 3. Strukturální opatření).

Výše dotace je max. 80 % přijatelných nákladů po-dle schváleného projektu. Výše dotace na jednoho příjemce podpory může být v období 2004–2006 max. 0,3 mil. eur, přičemž maximální roční prémie na úhradu ztráty příjmů ze zalesnění pro farmáře a jejich sdružení činí 725 eur/ha, pro ostatní soukromé osoby 185 eur/ha.

Kromě zalesnění zemědělsky nevyužívaných nelesních půd lze podporu dále poskytnout na péči o mladé lesní kultury do doby zajištění, pokud byly založené na nelesních zemědělsky nevyužívaných půdách.

Členské státy mohou rozšířit schéma pomoci prostřednictvím národních nebo regionálních víceletých programů na zalesňování nelesních pozemků. Takovéto územní plány na zalesnění nejsou u nás k dispozici, neboť povinnost jejich zpracování nevyplývá z žádných našich právních ustanovení.

2. LESNICKÁ STATISTIKA

Jde o nařízení týkající se ustavení Evropského lesnického informačního a komunikačního systému (EFICS) a jeho činnosti (práce s informacemi o struktuře a fungování lesnického sektoru ve Společenství). Nařízení se týká pouze vytvoření instituce bez ustanovení o nutnosti vzniku obdobných subjektů v členských zemích. Systém chce brát v úvahu již existující data, zejména statistiky zpracované statistickými úřady ES, a bude využívat informací, jež jsou k dispozici v členských státech (inventarizace lesů aj.)

Dosud nejsou známa podrobná pravidla k plnění tohoto nařízení v členských zemích, ani nebyly na úrovni EU publikovány žádné lesnické informační standardy. Velmi důležité bude sjednocení metodiky sběru a zpracování dat.

Statistické povinnosti ČR

ČR se účastní v programu práce Dřevařského výboru Evropské hospodářské komise OSN (DV EHK OSN) (TC ECE UN - Timber Committee European Economic Commission United Nations) v Ženevě, kterému MZe jako gestor za ČR každoročně předává požadované údaje z oblasti LH a výrobků ze dřeva. Tento výbor sladil svoji činnost v oblasti lesnické a dřevařské statistiky s dalšími mezinárodními organizacemi - Statistickým úřadem EU (Eurostat), Lesnickou komisí FAO OSN (Forestry Commission Food and Agricultural Organization) nebo ITTO (International Tropical Timber Organization). V současnosti se používají společné (jednotné) statistické výkazy (dotazníky, formuláře).

TBFRA-2000

Jednou za 10 let mezinárodní lesnické organizace (DV EHK OSN ve spolupráci s FAO) zpracovávají stav lesů (lesních zdrojů) na naší Zemi na základě sběru dat od jednotlivých zemí.

Takové poslední hodnocení lesů probíhalo v druhé polovině 90. let a souhrnné výsledky zpracování jsou obsaženy v materiálu Hodnocení lesních zdrojů mírného a boreálního pásma (TBFRA-2000 - Temperate and Boreal Forest Resources Assessment 2000). Další hodnocení bude cíleno k roku 2010. Tato permanentní činnost slouží k formulování lesopolitických návrhů a opatření.

Značně obtížná bude standardizace informací, resp. informačních toků. Potřeba disponovat věrohodnými globálními daty je stále silnější, po vstupu ČR do EU spolu se zavedením EFICS asi vzrostou ze strany EU požadavky na další lesnická data (pozn.: ze strany Eurostatu byl již k diskusi předán návrh nových 35 kvantitativních lesnických ukazatelů a několika dalších kvalitativních ukazatelů).

Národní účetnictví

Pro potřeby národního účetnictví byl vytvořen standard ES pod názvem Evropský systém účtů (European System of Accounts - ESA). Do revize standardu OSN (označovaný jako “SNA”) i EU (označovaný jako “ESA”) byly zavedeny majetkové účty, což byl logický důsledek snahy o co nejlepší podchycení stavu a vývoje národního hospodářství. Majetkový účet má charakter rozvahy, neboť zobrazuje stav aktiv a pasív (resp. finančních pasiv) a stav čistého jmění jako rozdílu mezi celkovou hodnotou aktiv (nefinančních i finančních) a finančních pasív.

Při koncipování hospodářské politiky státu je třeba rovněž vědět, jaké jsou zdroje národního hospodářství. Až dosud nebyla v národním účetnictví hodnota lesů zachycena. V souvislosti s požadavky sytému ESA se přikročilo k naplňování jednoznačného metodického požadavku účetně zachytit v majetkových účtech i hodnotu lesa. Sestavování a publikování majetkových účtů je teprve v počátcích.

Obecné přístupy k oceňování přírodních (lesních) zdrojů pro potřeby národních účtů (metodika ESA 1995) jsou tyto:

tržní ceny jsou v ESA základním hlediskem pro oceňování;

- když nejsou k dispozici žádné tržní ceny (např. v případě netržních služeb vyráběných vládními institucemi), mělo by se oceňování uvádět podle výrobních nákladů;

- jestliže žádná z těchto dvou metod není uskutečnitelná, mohou být tokové a stavové veličiny oceněny v jejich diskontované současné nominální hodnotě očekávaných budoucích výnosů.

3. STRUKTURÁLNÍ OPATŘENÍ V LH

Ze strany strukturálních fondů EU jsou financována jednotlivá strukturální opatření k rozvoji venkovských oblastí a posílení multifunkčnosti zemědělství (lesnictví) podle operačního programu Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství. Podpora pro lesnictví je konkrétně určena v rámci opatření 1.3. Lesní hospodářství na následující podopatření (viz také LP 5/2003, str. 10, Návrh systému podpor do lesnictví, pozn. red.):

1.3.1 . Trvale udržitelné lesní hospodářství a rozvoj lesnictví

Podpora trvale udržitelného hospodaření v lesích umožní zachování, popř. zlepšení ekologické rovnováhy a stability lesa v krajině. Podporu lze poskytnout na: a) zachování genových zdrojů lesních dřevin; b) přirozenou nebo umělou obnovu lesa; c) péči o mladé lesní kultury do zajištění; d) výchovu lesních porostů; e) hnojení a vápnění lesních pozemků; f) převody, přeměny a rekonstrukce nestabilních, stanovištně nevhodných nebo náhradních lesních porostů mladších 60 let; g) činnosti podporující přírodě blízké hospodaření v lesích, včetně technologií šetrných k přírodě.

Výše dotace: do 80 % přijatelných nákladů podle schváleného projektu; výše dotace na jednoho příjemce podpory může být v období 2004–2006 max. 2 mil. eur.

1.3.2. Obnova lesního potenciálu poškozeného přírodními kalamitami a požárem a zavádění příslušných ochranných preventivních opatření

Podpora umožní snížit rozsah škod způsobených živelními katastrofami a požáry. Pokud však přes preventivní opatření k živelní katastrofě nebo požáru dojde, umožní tyto podpory alespoň obnovu produkčního potenciálu lesa a jeho funkcí.

Podporu lze poskytnout na: a) ochranná opatření pro zamezení, resp. zmírnění škod způsobených kalamitami v lesích; b) rekonstrukce poškozených lesních porostů; c) obnovu lesa po kalamitních těžbách; d) provádění preventivních protipovodňových opatření na drobných vodních tocích a v jejich povodích a protierozní opatření; e) odstraňování škod způsobených povodněmi na drobných vodních tocích a v jejich povodích, likvidace erozních rýh, nátrží a strží; f) prevence před lesními požáry - hlídková činnost; g) hasební zásahy leteckou hasičskou službou při požárech v lesích.

Výše dotace: do 80 % přijatelných nákladů podle schváleného projektu; výše dotace na jednoho příjemce podpory může být v období 2004–2006 max. 2 mil. eur.

1.3.3. Investice do lesa

Podpora investic do lesů je určená k výraznému zvýšení ekonomické, ekologické i sociální hodnoty lesních majetků. Zkvalitňování lesní infrastruktury je nezbytným předpokladem ke zvyšování sociální hodnoty lesní krajiny. Současně však je nezbytné vybudovanou lesní infrastrukturu řádně udržovat a využívat šetrných lesnických technologií tak, aby nedocházelo k její destrukci.

Podporu lze poskytnout na: a) výstavbu, rekonstrukci, resp. modernizaci lesní dopravní sítě; b) výstavbu, rekonstrukci, resp. modernizaci zařízení upravující vodní režim (meliorace, retenční nádrže apod.); c) podporu činností vedoucích k usměrňování návštěvnosti lesa a bezpečnosti jeho návštěvníků; d) pořízení strojů a zařízení na údržbu a opravy lesních cest, pěšin a stezek, na údržbu a čištění vodních ploch, vodotečí a meliorační sítě a na ekologické technologie uplatňované při hospodaření v lesích.

Výše dotace: do 80 % přijatelných nákladů podle schváleného projektu; výše dotace na jednoho příjemce podpory může být v období 2004–2006 max. 1 mil. eur.

1.3.4. Investice do zpracování a odbytu výrobků lesního hospodářství

Podpora na zpracování marketingových projektů pro vlastníky lesů je prvním krokem ke změně zaběhnutých postupů, které již nejsou schopny zabezpečit konkurenceschopnost lesnického podnikání. Tyto projekty umožní vlastníkům lesů najít nové možnosti uplatnění lesnické produkce na trhu. Pro dosažení tohoto cíle je dále nezbytné podpořit investice do příslušných zpracovatelských technologií.

Podporu lze poskytnout na: a) marketingový projekt; b) nákup technologií pro zpracování výrobků lesního hospodářství.

Výše dotace: do 50 % přijatelných nákladů podle schváleného projektu; výše dotace na jednoho příjemce podpory může být v období 2004–2006 max. 0,4 mil. eur.

1.3.5. Sdružování majitelů lesa

Podpora založení sdružení vlastníků lesa malých výměr za účelem společného obhospodařování sdružených lesních majetků. Cílem sdružování je zabezpečit odborné hospodaření na sdružených majetcích, dosažení efektivnějšího a vyrovnaného hospodaření.

Podporu lze poskytnout: a) na náklady spojené se založením a budováním sdružení s právní subjektivitou; b) na pořízení předmětů a technologií souvisejících s rozsahem poskytovaných činností, které bude sdružení pro své členy vykonávat minimálně v nejbližších pěti letech.

Výše dotace: do 80 % přijatelných nákladů podle schváleného projektu na založení a budování sdružení a 50 % přijatelných nákladů podle schváleného projektu na pořízení předmětů a technologií souvisejících s rozsahem poskytovaných činností. Výše dotace na jednoho příjemce podpory (nositele projektu) může být v období 2004–2006 max. 0,3 mil. eur.

1.3.6. Zalesňování zemědělsky nevyužívaných půd (viz. kapitola 1)

U všech podopatření 1.3.1 až 1.3.6 lze rovněž poskytnout podporu na poradenství při realizaci projektů a zaškolení při zavádění nových technologií, pokud jsou součástí projektu.

Poznámka: Jako doplňující údaj k podporám lze uvést informaci, že se ve VÚLHM Jíloviště-Strnady od roku 2001 každoročně zpracovává přehledová zpráva s názvem “Souhrnný přehled možností veřejných podpor s vazbou na lesní hospodářství a dřevozpracující průmysl”, která je zájemcům k dispozici na webových stránkách ústavu (www.vulhm.cz, složka Výzkumné útvary, Lesnická politika, Služba lesnické praxi).

Pro zajištění předpokladů pro čerpání finančních příspěvků ze strukturálních fondů EU musí být zpracovány programové dokumenty a musí být vytvořeny příslušné struktury zajišťující spolupráci mezi členskými státy a Komisí. Takovýmto programovým dokumentem je v ČR na období 2000–2006 jako výsledek spolupráce MZe, MŽP a MMR operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství (schválený Komisí na podzim 2001).

Programy na období 2000 až 2006 se řídí pravidly obsaženými v nařízení Rady č. 1257/1999 o podpoře rozvoje venkova prostřednictvím orientační sekce Evropského zemědělského orientačního a záručního fondu (EAGGF) a dalšími souvisejícími předpisy.

Plány (programy) rozvoje venkova, jejichž součástí jsou i lesnické programy, jsou zpracovávány všeobecně na 6leté období s možností každoroční aktualizace.

Spolufinancování a finanční kontrolu hodnotila EU v počátcích jako neprůhledné. Způsob kontroly využití finančních příspěvků podle “Pravidel” musel být proto ještě doplněn o systém kontrol vyžadovaný EU (nařízení č. 1663/95 a 10 navazujících směrnic).

Nový systém financování (platby, finanční kontroly apod.) v LH je závislý na vybudování institucionálních (platební místa, ověřující místa) a legislativních předpokladů, které musí být zabezpečeny jednotně pro celý resort zemědělství (v současnosti Agentura SAPARD). Po vstupu ČR do EU bude administrovat a kontrolovat platby z EAGGF Agrární platební agentura (APA), jejíž akreditace se na MZe připravuje.

Funkční systém finančního dohledu a odhadu vývoje nákladů s pravidelným čtvrtletním hlášením dotační systém v LH zatím nezná, a proto bude muset být v ČR teprve vybudován (pozn.: pravděpodobně jako součást systému podpor v zemědělství).

Pro operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství je řídícím orgánem Ministerstvo zemědělství, které v souladu s ustanoveními článku 34 nařízení Rady (ES) č. 1257/1999 a článku 18 (2) (d) a 53 (2) nařízení Rady (ES) 1260/1999 z 21. června 1999 je povinno zajistit účinnost, správnost řízení a realizaci pomoci.

Platebním orgánem je Ministerstvo financí; výkonem funkce platebního orgánu je pověřen odbor Národního fondu.

Obsah článku vychází z knihy Lesnicko-dřevařský sektor a Evropská unie (Jiří Matějíček, Lukáš Jakubec) a byl aktualizován za přispění Bc. L. Jakubce, Ing. V. Vančurové a s využitím dalších konzultací.

Adresa autora:
Ing. Jiří Matějíček, CSc.
VÚLHM Jíloviště Strnady
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druhou, závěrečnou část příspěvku s charakteristikou zbylých klíčových oblastí (kapitol) lesnické legislativy EU (4-12) přineseme v příštím čísle.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.