Realizace Národního lesnického programu ČR
Petr Zahradník
Po uplynutí více než dvou let od schválení Národního lesnického programu (NLP) vládou České republiky (usnesení č. 53/2003 z ledna 2003) se potvrzuje, že se tento dokument, podobně jako tomu je v jiných zemích Evropské unie, stal i u nás základním koncepčním materiálem lesního hospodářství. Na jeho naplňování se podílí spolu s koordinujícími resorty zemědělství a životního prostředí týmy odborníků z lesnictví i z dalších souvisejících a navazujících oborů. Seminář, uspořádaný 28. dubna 2005 ministerstvem zemědělství (MZe) a ministerstvem životního prostředí (MŽP) spolu s Výzkumným ústavem lesního hospodářství a myslivosti (VÚLHM) Jíloviště-Strnady (ten byl pověřen koordinací prací na zajišťování NLP) v Hradci Králové, byl vhodnou příležitostí k vyhodnocení dosažených výsledků a upřesnění budoucích záměrů.
Doporučení v jednotlivých oblastech LH
Základním principem, z něhož NLP vychází, je trvale udržitelné hospodaření (TUH) v lesích a jeho rozvíjení tak, aby byly zabezpečeny jeho rozhodující funkce – produkční i mimoprodukční. Na tento princip také navazuje úsilí zaměřené na omezování administrativních zásahů státu na minimum, na zvýšení motivačního působení státní lesnické politiky na podporu veřejných zájmů, na zvýšení odpovědnosti vlastníků lesů za svůj majetek tak, jak je v textu NLP deklarováno.
Ustavené realizační týmy zpracovaly v období 2003–2004 odborné podklady pro rozhodování o zajištění jednotlivých priorit vytýčených NLP a pro formulaci příslušných legislativních, organizačních a metodických opatření.
Trvale udržitelné hospodaření (TUH)
Pro realizaci námětů na zajištění základní strategické priority NLP – obhospodařování lesů podle zásad TUH – byla zpracována doporučení pro:
- vyšší uplatnění přirozené obnovy;
- přeměnu druhové skladby lesů;
- zmírnění negativních dopadů znečištění ovzduší;
- zdokonalení systému odborného vzdělávání pracovníků LH a jejich sociálních podmínek;
- upřesnění postavení oblastních plánů rozvoje lesů;
- řešení postavení role a funkcí státní správy lesů (SSL);
- posílení orientace Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na zajištění trvale udržitelného obhospodařování lesů.
Rozvoj produkčních a mimoprodukčních funkcí lesa má zajistit především návrh systému hodnocení funkcí lesů, zpracovaný na základě oponentního posouzení navrhovaných metodik, legislativně vymezující oblasti jejich použití.
Rozvoj biodiverzity
Doporučení pro udržení a rozvoj biologické diverzity lesních ekosystémů jsou zaměřena na:
- zařazení lokalit klíčových z hlediska biodiverzity do plánovací dokumentace všech stupňů;
- přehodnocení doporučených rámcových zásad hospodaření pro soubory lesních typů z hlediska jejich využívání pro plnění funkcí v segmentech ÚSES, včetně doplnění druhové skladby o všechny přirozeně se vyskytující druhy lesních dřevin;
- doplnění dotačního systému LH o úhrady nákladů, které musí vlastníci lesů vynakládat na opatření spojená se zvyšováním biodiverzity obhospodařovaných lesních porostů;
- vydání doporučení vlastníkům lesa k zařazení ponechávání některých stromů (stojících, doupných, event. spadlých) jako biotopů ptáků, savců, rostlin a mikroorganizmů mezi běžné metody obhospodařování lesů;
- novelizaci zákona č. 114/1992 Sb., a příslušných prováděcích vyhlášek, přesně vymezující definici a rajonizaci geograficky nepůvodních druhů s ohledem na biologický, ekonomický a ekologický význam některých introdukovaných rostlin.
Produkce dříví
Pro zabezpečení produkce a využití surového dříví odborné týmy v souladu se záměry NLP doporučují:
- upravit motivační podporu zájmu vlastníků zemědělsky trvale neobdělávaných půd na jejich zalesnění;
- přijmout státní program Surovinová politika v oblasti obnovitelných zdrojů;
- přezkoumat lesnické a jiné právní normy z hlediska jejich působení na uplatnění zásad, zabezpečujících trvalost a bezpečnost produkčních i mimoprodukčních efektů v lesích všech kategorií;
- doplnit Koncepci průmyslové politiky MPO a jejích podprogramů o náměty na podporu budování a modernizace kapacit efektivní finalizace produkce zpracování dříví;
- využít možnosti optimalizace potenciálních produkčních schopností lesů.
Péče o chráněná území
V oblasti péče o lesy ve zvláště chráněných územích (ZCHÚ) spočívají doporučená opatření ve:
- stanovení parametrů pro hodnocení přirozenosti lesních porostů v ZCHÚ;
- dokončení revize reprezentativnosti lesních ekosystémů chráněných v ZCHÚ;
- realizaci programu soustavy NATURA 2000;
- realizaci návrhu perspektivní optimalizace CHKO v souladu se Státním programem ochrany přírody a krajiny, zahrnujícího kvantifikaci ekonomických důsledků.
Ochrana lesa
Prioritní záměr NLP při ochraně lesních ekosystémů proti škodlivým faktorům je odborným týmem podpořen:
- zpracováním návrhu na rozšíření mezinárodního programu ICP Forests (nově Forest Focus) ke sledování zdravotního stavu porostů na kontrolních plochách v síti 16 x 6 km na úrovni II i na další dřeviny (BO, DB, BK) a do imisních oblastí;
- zpracováním metodického návodu na zintenzivnění působení na veřejnost se zdůrazněním působení převážně antropogenních stresorů;
- formulací zásad a postupů rozhodování o účelnosti aplikace ochranných zásahů a ozdravných opatření podle zásad integrované ochrany lesa, včetně stanovení prahu hospodářské škodlivosti a vlivu na životní prostředí;
- vytvořením jednotné databáze monitoringu a výzkumných programů, sledujících zdravotní stav porostů;
- návrhem na řešení otázky škod, které vznikají lesům a jejich vlastníkům realizací a provozem elektrovodů a jiných liniových staveb.
Realizace NLP v regionech
Pro realizace NLP v regionech tak, jak to předpokládá usnesení vlády, byla zpracována a krajům předána doporučená maketa regionálních programů. Náměty a doporučení zpracované realizačními týmy odborníků budou posouzeny na rezortní úrovni. Počítá se s tím, že jejich členové budou podle potřeby přizváni ke spolupráci při dalším využívání těchto podkladů, včetně jejich eventuálních úprav a dopracování.
Orientace NLP po r. 2006
NLP ČR byl koncipován pro období 2003–2006. Je ale chápán jako otevřený dokument, který reaguje na nově vznikající problémy a změnu podmínek. V současné době probíhají práce na realizaci programových opatření termínově zařazených do zbývajících let. Současně se připravují náměty na úpravu pojetí a novelizaci NLP po roce 2006 podle aktuálního vývoje stavu lesů a lesního hospodářství tak, jak to stanoví zmíněné usnesení vlády č. 53/2003.
Z diskuse na semináři vyplynulo, že by se novelizovaný NLP ČR měl mj. výrazněji orientovat na:
- evropské problémy LH související s naším členstvím v EU;
- výzkumné řešení programových opatření s žádoucím časovým předstihem;
- promítnutí požadavků a možností evropských podpůrných programů do opatření NLP;
- dosažení přijatelného mezirezortního konsenzu již při přípravě novelizace tam, kde to je možné a reálné.
V diskusi zazněl oprávněný požadavek, aby se při úpravách a realizaci NLP dbalo na zvýšení účasti odborné i laické veřejnosti a aby se náklady spojené s jeho přípravou a realizací staly mandatorními výdaji příslušných resortů.
Za mimořádně důležité přitom považuji, aby se novelizovaný NLP stal důležitým nástrojem zviditelňování LH v rezortním, mimorezortním i nadrezortním měřítku, aby přispěl k sjednocenému postupu při řešení naléhavých problémů lesníků a vlastníků lesa, a napomáhal tak k posílení postavení lesního hospodářství a vyššímu uznání jeho společenské významnosti.
Adresa autora:
doc. Ing. Petr Zahradník, CSc.
VÚLHM Jíloviště-Strnady
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.