Úvodník 10/2005
Vážení čtenáři,
vláda svým usnesením č. 53 dne 13. ledna 2003 schválila Národní lesnický program (NLP), který je pro ČR významným lesopolitickým dokumentem. Koncipován byl na roky 2003-2006, jeho naplňování se tedy dostalo do závěrečné fáze. Během uplynulých let byla připravena řada podkladů, jež jsou využívány při změnách legislativy, zpracovávání koncepčních materiálů anebo mají přímé dopady do lesnické praxe. Na jejich přípravě se podílela celá řada významných odborníků z lesnické vědy a výzkumu, lesnického školství, praxe, ale i řada "nelesnických" odborníků. NLP je živým materiálem, který neustrnul a neskončí s dobou své platnosti. Právě nyní stojíme před nelehkým úkolem zpracovat nový NLP s platností od roku 2007.
Podkladem pro nový NLP bude nejen stávající NLP, ale i řada dalších národních i mezinárodních dokumentů, a to zejména rezoluce ministerských konferencí o ochraně evropských lesů. Výhodně lze použít i zkušenosti z jiných evropských zemí, neboť většina států svoje národní programy již schválila, nebo je má v dokončovací fázi. Mezinárodní zkušenosti ukazují, že hlavní důraz je třeba klást na mezioborový přístup, aby byl NLP skutečně národním programem, který bude hájit celospolečenské zájmy na využívání lesů a ne pouze jednoho odvětví. Veřejná kontrola občany je přitom ve vyspělých lesnických zemích, jako je např. Finsko, skloňována ve všech pádech a není uplatňována jen na papíře. Týká se to nejen mimoprodukčních funkcí lesa, které jsou stále více zviditelňovány a upřednostňovány, ale i produkční funkce. Nelze opominout, že lesy jsou jedinečným obnovitelným zdrojem. Dřevo jako ekologický materiál je v poslední době nedoceněno a někdy mám pocit, že je skoro neslušné se o produkčních funkcích lesa bavit. Přitom právě dřevo může v mnoha případech nahradit plasty, jež z ekologického hlediska určitě nejsou tak výhodné. Ekologové by tedy neměli hovořit pouze o mimoprodukčních funkcích, ale i o dřevoprodukčních, protože rozumné využívání lesů k produkci je "ekologické".
Odborné zaměření nového NLP bude zřejmě vycházet ze stávajícího programu, i když určité změny lze očekávat. Vynutí si je jistě i větší napojení na ostatní resorty, jako např. ministerstvo životního prostředí, ministerstvo průmyslu a obchodu, ministerstvo pro místní rozvoj, ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a další, které musí chápat NLP jako nadresortní a jež má tudíž význam i pro ně. To určitě nebude jednoduché, ale jedině tak může nový NLP získat novou kvalitu. Větší pozornost by měla být věnována rovněž regionálním programům, které by měly zohlednit své konkrétní přírodní podmínky. I zde je podle mého velký dluh stávajícího NLP.
Novým koordinačním pracovištěm pro přípravu NLP byl jmenován Ústav pro hospodářskou úpravu lesů (ÚHÚL). Ten stejně jako v minulých letech náš ústav - VÚLHM - bude využívat těch nejlepších odborníků, kteří svou invencí budou nový program formovat. Nezbývá než jim popřát mnoho úspěchů.