Budování vztahu lesnictví a veřejnosti

Lada Prýlová

Pojem lesní pedagogika (LP) zahrnuje aktivity, kterými si děti, ale i dospělí, zdravotně postižení aj. cílové skupiny přiblíží les nenásilnou, pro ně zábavnou a zejména interaktivní formou (více také Lesnická práce č. 11, 2003). Tímto i do budoucnosti získají lepší povědomí o lese a pozitivní vztah k lesnictví, lesníkům a jejich práci. Idea LP vznikla v 60. letech v USA a brzy se rozšířila do evropských zemí.

Lesní pedagogika v Evropě

V německy mluvících zemích má lesní pedagogika přibližně 30–40letou tradici.

Rakousko
V Evropě jsou tyto aktivity nejlépe propracovány v Rakousku. Existuje zde legislativně zakotvená povinnost lesní pedagogiku provádět, ale školy už nemají povinnost akce LP absolvovat – učitel si vybírá, zda volnější den věnuje LP nebo např. sportu. Centrum lesní pedagogiky a školicí středisko je v Gmundenu. V Rakousku je celkem 11 center lesní pedagogiky (Linz, Waidhofen am Ybbs, Wien, Böhmerwald, Ottenstein, Mistelbach, Hohenberg, Berg im Drautal, Graz, Bruck/Mur a Marz). Tato centra pořádají akce pro různé cílové skupiny – školy, mládež, víkendy pro manažery, důchodce aj.
Standard vzdělání pro lesní pedagogy se skládá ze semináře, praxe a projektové práce, po jejichž absolvování obdrží uchazeč certifikát. Kurzu se může zúčastnit kdokoliv, ale aby pak byl ve svých aktivitách finančně podporován státem, musí být buď vzděláním lesník, nebo uspět ve zkoušce z lesnického minima. LP je tak financována z EU a státních zdrojů a zbytek zájemci doplácí ze svého. Ministerstvo kontroluje, hodnotí a zajišťuje další vzdělávání lesních pedagogů.
Lesní pedagogika je volitelným předmětem na lesnických školách, na Vyšší škole lesního hospodářství dokonce povinným.

Německo
V každé spolkové zemi je přístup jiný – povinnost vykonávat LP není zakotvena ve všech zemských zákonech. Zatím se zde zaměřují výhradně na děti z mateřských školek a 1. stupně základních škol. Neexistuje žádný standard vzdělání pro lesní pedagogy.
Nejvíce je LP rozšířená ve spolkové zemi Brandenbursko. Ta se věnuje LP již přes 10 let a má pro ni speciální koncepci (od r. 1995). LP je zakotvena ve spolkovém lesním zákoně. Tyto aktivity společně podporují ministerstva zemědělství, lesnictví a školství. Jejich cílovými skupinami jsou školáci (MŠ, ZŠ), mládež (SŠ), senioři, rodiny, zdravotně postižení; převažují děti předškolního a školního věku. Lesním pedagogem může být lesník, majitel lesa, myslivec, ekolog – na výuku neexistuje „monopol“. LP se tu zaměřuje i na autority ovlivňující veřejné mínění – politiky, lékaře, manažery, učitele, novináře, právníky atd. V roce 2004 byly v celém Brandenbursku uspořádány akce LP pro 180 tis. osob. Programy se často liší dle ročního období, jsou vydávány rovněž vlastní publikace, existují lesní školy, divadla, muzea, stezky... Brandenbursko vychází ze švýcarského modelu.
Na jaře 2005 byla z financí EU a ve spolupráci s Polskem postavena nová lesní škola Wald Solar Heim v Eberswalde. Celá budova je bezbariérová – snaha zaměřit se na postižené občany, dále na děti a mládež. Plánují se převážně týdenní akce –„školy v přírodě“. Měla jsem možnost se zapojit do LP v Rakousku i  a myslím, že diskuse o „tzv. rakouském či německém“ modelu LP jsou zbytečné, protože aktivity jsou si velmi podobné.

Polsko
LP (polsky „lesná edukacja“) v Polsku organizují státní lesy (Lasy Państwowe), které spravují 80 % všech lesů. LP hradí ze svých příjmů a na každé lesní správě mají aspoň jednoho lesního pedagoga, který má LP přímo v pracovní náplni. Běžná akce LP trvá 5–6 hodin a účtují si za ni cca 50 centů na osobu. Mají 4 navazující programy (jednotlivé roční doby) pro stejnou skupinu, která po absolvování všech obdrží osvědčení. Zaměřují se zde jak na děti, tak dospělé, pořádají různé výstavy, soutěže aj. Průměrný maturant absolvuje asi 30 hodin LP.

Pedagogové se zde nezaměřují pouze na vnímaní smysly, ale i na přesné poznávání flory a fauny. Mají krásně připravené pomůcky  pro „poznávačky“ – semena, listy, houby aj.

Finsko
Lesní pedagogika je pro děti zanesena do školních osnov a je i podpořená v novém lesnickém programu.
Lesnickou pedagogikou se zabývají různé firmy a občanská sdružení, které jsou koordinovány Finskou lesnickou asociací (Finnish Forest Association). Ta spolu s organizacemi učitelů vytvořila publikaci a webové stránky, na kterých je možné si nejen objednat publikace k LP, ale i vznášet dotazy. Ve Finsku je LP koordinována v rámci sítě lesnických center a státem podporované Finské 4H Federace (Finnish 4H Federation). Představa o tom, co by mělo dítě po skončení školní docházky o lese vědět, se v jednotlivých oblastech liší.
Vlastní aktivity trvají 1 den až týden, LP je částí programu – opět obdoba naší školy v přírodě. Organizaci zajišťuje vždy více organizací společně a pro školy je bezplatná.
Finská lesnická asociace pořádá již více než 25 let každoroční národní meziškolní kviz o lese, kterého se účastní zhruba 75 % škol.
Finsko v lesní pedagogice spolupracuje s ostatními skandinávskými zeměmi, např. v rámci výměnných pobytů pedagogů.

Pro lesní pedagogy zde neexistuje žádný kurz a LP se nevyučuje na školách.

Maďarsko
Lesní školy v Maďarsku budují soukromí vlastníci lesů. Například Lesní škola v Sopronu (Haus des Waldes) nabízí různé aktivity v oblasti LP včetně ubytování. Programy (sportovní, noční výlety, výlety na kole, jízda na koni apod.) jsou určené pro širokou veřejnost.

Slovensko
Nám nejbližší je situace na Slovensku. LP se od roku 2000 věnuje Ústav pre výchovu a vzdelávanie pracovníkov lesného a vodného hospodárstva SR vo Zvolene.
Jeho pracovnice absolvovala kurz LP v Rakousku, poté tento ústav připravil vlastní vzdělávací program (80 hodin), který získal akreditaci Ministerstva školství SR. Tyto kurzy probíhají od r. 2002 a zatím se jich zúčastnilo 40 osob ze státních i soukromých organizací. Kursovné si účastníci hradí z vlastních zdrojů, nebo je hradí zaměstnavatel. Limitujícím faktorem pro realizaci dalších kurzů LP je – i přes zájem lesníků – neexistující systém financovaní LP (zatím jsou tyto služby poskytovány zdarma). Proto lesníci nemají motivaci financovat si účast na tomto vzdělávání. Několik akcí LP zorganizovalo Združenie zamestnávateľov v lesnom hospodárstve SR a také Združenie žien lesníčiek.
Jednotlivé lesnické subjekty začínají pořádat jednodenní akce masového charakteru, při kterých je oslovena velká cílová skupina. Také vzniklo několik lesních naučných stezek, na kterých se LP provádí, a to nejčastěji s dětmi 1. stupně ZŠ.
V současnosti LP nejlépe funguje u Státních lesů TANAP – aktivity LP jsou jedním z předmětů činnosti tohoto NP a lesníci zde mají LP přímo v pracovní náplni.

Od roku 2003 působí občanské sdružení ALEA – Agentúra pre podporu lesníckych a ekologických aktivít. Jeho cílem je zabezpečovat propagaci LP, připravovat pomůcky, zabezpečit výměnu zkušeností a informací a pořádat akce LP.

Lesní pedagogika v České republice

ČR většinou vzhlíží k rakouskému modelu. LP není zakotvena v naší legislativě, a je tedy čistě dobrovolnou aktivitou. Věnuje se jí řada lesnických organizací – LČR, s. p., MZe – ÚHÚL, VÚLHM, lesnické školy, městské lesy, NP aj. Obdobnými aktivitami, zaměřenými ale přednostně na ekologii, se zabývá Sdružení pro ekologickou výchovu Tereza, Rezekvítek, Junák aj.
Jako jedna z prvních se LP začala zabývat ISŠL Vimperk, jejíž cca 5 zaměstnanců nejprve absolvovalo školení v rakouském Gmundenu. V letech 1998–2003 pořádali v ČR akce pro děti a v letech 2002–2003 rovněž kurzy pro lesní pedagogy. Model seminářů převzali z Rakouska a modifikovali pro české podmínky, MZe na tyto semináře přispívalo. ISŠL takto vyškolila přes 50 lesních pedagogů (16 žen a 38 mužů), z nichž více než polovina byla vzděláním lesní inženýr a rovněž více než polovina (30) zaměstnána u LČR. Momentálně ISŠL své činnosti v LP pozastavila.
Lesy ČR, s. p., se LP zabývají od r. 1999, často ve spolupráci se Sdružením pro ekologickou výchovu Tereza. Pořádají především jednorázové akce pro děti s rodiči a pro školy. LČR mají k provádění LP největší finanční potenciál v ČR, mají možnosti ukázat lesní techniku, provádění prácí v lese (mimořádný výchovný a vzdělávací efekt má např. demonstrativní poražení stromu s řádným odborným komentářem) apod.
Při Ostravských městských lesích byla zřízena lesní škola, která již od r. 2002 vyvíjí aktivity LP pro ZŠ (hlavně pro 4.–8. třídu). Na rozdíl od ostatních organizací v ČR jde o pravidelnou činnost v rámci pracovní doby. Ostravské městské lesy jsou vzorovou ukázkou toho, jak lesní pedagogika může fungovat – podle vyjádření personálu nestačí lesní škola pokrývat poptávku okolních ZŠ, a akce si proto třídy objednávají dlouho dopředu.
MZe ČR v dřívějších letech významně přispívalo na školení lesních pedagogů na ISŠL Vimperk. Dnes v rámci svých možností podporuje LP jinou formou, např. tvorbou informačních materiálů. Navazujícími aktivitami pověřuje VÚLHM a ÚHÚL.
Ústav pro hospodářskou úpravu lesů (ÚHÚL) se LP věnuje aktivně od r. 2002, jednotlivé pobočky ÚHÚL k LP přistupují dle svých možností a volných kapacit. 5 zaměstnanců ÚHÚL prošlo kurzy LP na ISŠL. Poptávka škol po LP je značná, nejčastější cílovou skupinou je 1. stupeň ZŠ.
Aktivit ÚHÚL na tomto poli přibývá. Ve spolupráci s dalšími lesnickými organizacemi (např. LČR, VÚLHM) pořádá ÚHÚL jedno– až vícedenní akce v rámci lesnických výstav (např. Euroforest, Země živitelka, Silva Regina) určené zejména pro ZŠ z dostupného okolí. V r. 2004 vznikla publikace „ÚHÚL dětem“, vydání dalších materiálů je v přípravě.
ÚHÚL je partnerem mezinárodního projektu Pedagogické aktivity v lese – koncepce semináře pro lesníky (viz rámeček). V roce 2004 absolvovalo sedm zaměstnanců školení na pobočce ÚHÚL Frýdek-Místek (za účasti rakouského lektora Ing. Thomase Baschnyho) a v r. 2005 jedenáct zaměstnanců absolvovalo několikadenní kurzy LP na SLŠ v Hranicích.
Výzkumný ústav lesního hospodářství a myslivosti (VÚLHM) se podílí především na akcích na výstavách. V r. 2003 uspořádal ústav z pověření MZe 20 akcí pro děti s cílem zjistit časové, finanční a materiálové potřeby jako podklad pro další snahy o plošné rozšíření těchto aktivit v ČR. Ve spolupráci s ISŠL Vimperk zorganizoval VÚLHM v r. 2003 dva kurzy LP, začátkem roku 2004 ve spolupráci s MZe vytvořil pomůcky pro lesní pedagogy ve formě dvou krátkých filmů a dokumentujících fotografií, týkajících se lesa a činností s lesem spojených.
NP a CHKO Šumava od r. 2002 pořádají akce pro MŠ a ZŠ, rovněž ve spolupráci se SEV Stožec.
Na SLŠ v Hranicích bylo v r. 2004 vyškoleno 15 lesních pedagogů (školitelé z rakouského Gmundenu) a při této škole bylo založeno Sdružení lesních pedagogů ČR, které na konci srpna 2005 uspořádalo kurz LP (20 absolventů). Od r. 2004 organizují akce pro děti, prezentace pro učitele a kroužky LP pro studenty SŠ. Oproti ostatním organizacím v ČR mají zkušenosti s prací s mládeží, zatímco ostatní instituce jsou zaměřeny hlavně na ZŠ, převážně na 1. stupeň.

Na podzim 2004 zahájila činnost nová Lesní škola Jezírko, která má programy pro MŠ, ZŠ i SŠ. Lesní škola patří Domu ekologické výchovy Lipka.

Osobní zkušenosti

Měla jsem možnost poznat LP v Rakousku, Německu a Polsku. Naše aktivity jsou na stejně vysoké úrovni, ovšem často probíhají jen díky velkému entusiazmu lesníků – lesních pedagogů, kteří nemohou spoléhat na významnou podporu v jakékoli formě. Také je velká škoda, že se u nás LP věnují spíše ženy, a muži tak nevyužívají svou podstatnou výhodu – lépe splňují představu veřejnosti o lesníkovi jako hodném pánu lesa, a tudíž mají přirozenou autoritu. Nemluvě o přefeminizovaném školství a nedostatku mužských vzorů pro děti.
I když se v poslední době aktivitám LP v České republice začíná připisovat již větší význam, stále chybí koncepční a systematický přístup ke komunikaci s veřejností, jejíž součástí lesní pedagogika bezesporu je. Většinou se ještě spoléhá na dobrovolnou činnost, často realizovanou na úkor volného času, protože LP není v náplni práce lesníků (s výjimkou MěL Ostrava).
Nejčastější cílovou skupinou aktivit LP je 1. stupeň ZŠ, se kterým se nejsnáze pracuje a jehož postoje k lesu a lesníkům lze nejefektivněji ovlivnit. V ČR zatím chybí zkušenost s LP pro postižené účastníky (tělesně, mentálně). Programy jsou většinou bezplatné či za malý poplatek. Dokud se ovšem nepodaří vyřešit systém financování, těžko půjde tyto efektivní aktivity udržet, natož je dále rozšiřovat. Doufám, že my, čeští lesníci, dokážeme příležitost, kterou nám LP nabízí, lépe využívat, koneckonců jde i o naše image.

Adresa autorky:

Ing. Lada Prýlová
ÚHÚL Brandýs nad Labem
E-mail : Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Informace o lesnické pedagogice na internetu

- Rakousko

www.waldpaedagogik.at – stránky o lesní pedagogice v Rakousku
www.lebensministerium.at – ministerstvo zemědělství, lesnictví, životního prostředí a vodního hospodářství
www.tierpark.at – Přírodní park Buchenberg ve Waidhofenu nad Ybbs
www.amstetten.at – Lesní stezka v Amstetten

- Německo
www.waldsolarheim.de – Wald Solar Heim v Eberswalde
www.forstverein.de – stránky o lesní pedagogice v Německu
www.jagd-online.de – stránky lesní pedagogiky pro děti

- Polsko
www.lp.gov.pl – Lasy Państwowe

- Finsko
www.smy.fi – Finnish Forest Association

- Maďarsko
www.tabor.sopron.hu – Lesní ekocentrum
www.nimfea.hu – NIMFEA – spolek na ochranu přírody
www.foek.hu – Zentai Kinga – nezávislé ekologické centrum

- Slovensko
www.eduforest.sk/uvvplvh – Ústav pre výchovu a vzdelávanie pracovníkov lesného a vodného hospodárstva SR vo Zvolene
www.alea.sk – ALEA – Agentúra pre podporu lesníckych a ekologických aktivít
www.lesytanap.sk – Štátne lesy TANAP

- Celoevropské aktivity
www.paws.daa-bbo.de – Projekt PAWS – Pedagogické aktivity v lese
www.waldpaedagogik-europe.com – Wald Pädagogik Netzwerk

- Tuzemské webové stránky
www.lsvimperk.cz – ISŠL Vimperk
www.lesycr.cz – LČR, s. p.
www.ostravskelesy.cz – Ostravské městské lesy
www.mze.cz – MZe ČR     
www.uhul.cz – ÚHÚL Brandýs nad Labem
www.vulhm.cz – VÚLHM  
www.npsumava.cz – NP a CHKO Šumava
www.slshranice.cz – SLŠ v Hranicích
www.lipka.cz/jezirko – Lesní škola Jezírko

Celoevropské aktivity

Projekt PAWS (Pedagogické aktivity v lese) - koncepce semináře pro lesníky (www.paws.daa-bbo.de)
Projekt probíhá v období 2004–2007 v rámci programu Leonardo da Vinci a účastní se ho 6 států – Německo, Rakousko, Slovensko, Velká Británie, Finsko a Česká republika. Za ČR je členem ÚHÚL Brandýs nad Labem a Střední lesnická škola Hranice.
Jak již název projektu napovídá, cílem je vytvořit koncept seminářů včetně podpůrných materiálů – CD, učebnice a webových stránek – k lesní pedagogice. Tyto materiály budou přeloženy do jazyků všech zúčastněných států a po skončení projektu budou k dispozici každé zúčastněné zemi. V rámci projektu proběhnou v r. 2006 v každé zemi pilotní semináře pro lesníky se zájmem o lesní pedagogiku (zájemci se mohou autorce článku hlásit již nyní).

Síť lesních pedagogů v Evropě (Wald Pädagogik Netzwerk – www.waldpaedagogik-europe.com)
Cílem této sítě je zavést a koordinovat aktivity LP ve státech, kde se jimi ještě nezabývají, tj. iniciovat projekty, vybudovat potřebná zařízení, pořádat workshopy s výměnou osobních zkušeností a informací o LP.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.