Dovoz reprodukčního materiálu lesních dřevin

Miroslav Kubů

Zákon o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin stanovuje podmínky, za nichž lze uvádět reprodukční materiál (RM) do oběhu, tj. podmínky nabízení RM k prodeji, obchodního skladování, vývozu a dovozu. Naproti tomu lesní zákon stanovuje v § 29 zásady přenosu RM z místa zdroje na konkrétní místo výsevu nebo výsadby v lese:

„K umělé obnově lesa a k zalesňování pozemků prohlášených za pozemky určené k plnění funkcí lesa se používá semen a sazenic lesních dřevin ze stejné nebo odpovídající přírodní lesní oblasti a z odpovídající nadmořské výšky“. V přílohách č. 1 až 5 prováděcí vyhlášky č. 139/2004 Sb., jsou taxativně vyjmenovány možnosti přenosu RM mezi odpovídajícími tuzemskými přírodními lesními oblastmi (PLO) v případech, kdy nelze krýt jeho potřebu v rámci jediné oblasti. Pouze pro douglasku tisolistou a jedli obrovskou je v této vyhlášce uvedeno, že za odpovídající PLO se považují i vyjmenované semenářské oblasti v USA a Kanadě. Předmět úpravy těchto dvou zákonů je tedy rozdílný a tyto dvě problematiky nelze směšovat.

Dovoz RM z členských států EU

Podle čl. 17 odst. 1 Směrnice mají členské státy EU zajistit, aby RM uváděný na trh v souladu s touto směrnicí nepodléhal již žádným jiným omezením. Zásady Směrnice jsou transponovány do zákona o obchodu s RM lesních dřevin, a proto § 25 tohoto zákona uvádí, že povolení k dovozu RM se nevyžaduje, jestliže:

- RM byl vyprodukován v členském státě EU;

- jde o identifikovaný, selektovaný, kvalifikovaný nebo testovaný RM a tato skutečnost je doložena potvrzením o původu;

- RM je vybaven průvodním listem nebo jiným dokumentem obsahujícím údaje požadované tímto zákonem;

- RM splňuje požadavky na druhovou čistotu a morfologickou a fyziologickou kvalitu a zdravotní stav stanovené vyhláškou č. 29/2004 Sb.

Za výše uvedených podmínek není třeba žádat MZe ČR o povolení k dovozu RM z členských států EU za účelem uvedení do oběhu. Vypěstují-li se např. z bukvic dovezených ze Slovenska sazenice, mohou se uvést do oběhu (prodat, vyvézt nebo použít pro jiné než lesnické účely), avšak podle § 29 lesního zákona a vyhlášky č. 139/2004 Sb. tyto sazenice nemohou být použity při obnově lesa a zalesňování v ČR. Lesní zákon je v této věci velmi striktní a neumožňuje povolit žádné výjimky, o něž někdy vlastníci lesů v dobré víře žádají.

Dovoz RM z nečlenských států EU

V případě dovozu z nečlenských států EU stanovuje Směrnice rozdílný postup podle toho, zda RM splňuje požadavky Směrnice, či nikoliv.

- RM nesplňující požadavky Směrnice

Jestliže se v členském státě EU vyskytne nedostatek RM odpovídajícího požadavkům Směrnice a tento nedostatek není možno odstranit v rámci EU, může Komise podle čl. 18 odst. 1 Směrnice zmocnit jeden nebo více členských států, aby umožnily po stanovenou dobu uvádět do oběhu RM nesplňující požadavky Směrnice. Podle tohoto ustanovení připravila Komise ve spolupráci se Stálým výborem pro osivo a sadbu v zimě 2003/2004 na žádost Francie, Belgie, Nizozemí a Velké Británie návrh rozhodnutí, kterým by bylo umožněno dovézt semeno borovice černé z Bulharska a semeno modřínu japonského z Číny a Japonska, uvádět ho do oběhu do 31. 5. 2005 a sadební materiál z něho vypěstovaný do 31. 5. 2010. Vydání tohoto rozhodnutí však předcházelo zjišťování, zda se v některém členském státě EU nenachází tento RM. Jelikož bylo potřebné množství semene zjištěno v Irsku, Dánsku a Německu, musely navrhovatelské státy stáhnout svou žádost zpět. Mezitím však uplynulo jaro 2004 a školkaři ve Velké Británii nestihli tyto dvě dřeviny zasít.

V říjnu 2004 bylo v Úředním věstníku EU (http://europa.eu.int/eur-lex/lex/cs/index.htm) poprvé již i v češtině uveřejněno na žádost Francie rozhodnutí Komise č. 2004/678/ES, kterým se členské státy opravňují povolit uvádět do oběhu do 31. 5. 2005 semeno cedru libanonského v množství 15 kg z Turecka, semeno borovice kalabrijské v množství 30 kg z Turecka a sadební materiál z něho vypěstovaný do 31. 5. 2010. Každý dodavatel RM v EU má teď možnost požádat svůj stát o povolení k dovozu semene těchto dvou dřevin z Turecka. Členský stát žádajícího dodavatele se však musí před vydáním povolení dotázat Francie, která má v rozhodnutí Komise stanovenou úlohu koordinátora, zda je ještě možné dovoz zrealizovat, neboť nesmí být překročeno maximální množství semene povolené v rozhodnutí Komise. Vydá-li členský stát dodavatele rozhodnutí, musí ho neprodleně oznámit Komisi a ostatním členským státům. MZe ČR však doposud neobdrželo žádné rozhodnutí ostatních členských států EU vydané na základě tohoto rozhodnutí Komise.

- RM poskytující stejné záruky jako RM vyprodukovaný v EU

Podle čl. 19 odst. 1 Směrnice stanoví Rada na návrh Komise, zda RM vyprodukovaný v nečlenském státě EU poskytuje stejnou záruku jako materiál vyprodukovaný v EU. Pro přijetí tohoto rozhodnutí však nemá Rada doposud dostatečné podklady, a proto podle čl. 19 odst. 3 Směrnice vydala Komise rozhodnutí č. 2003/122/ES, jímž umožnila členským státům povolit do 31. 12. 2005 dovoz RM z vyjmenovaných nečlenských států, a to jen pro vyjmenovaný druh, kategorii a typ zdroje. Jelikož jde o RM poskytující stejné záruky jako materiál vyprodukovaný ve státech EU podle zásad Směrnice, není v rozhodnutí Komise limitováno dovážené množství. Na základě tohoto rozhodnutí Komise je MZe ČR zmocněno povolit na žádost dodavatele ve správním řízení dovoz RM (viz tab. 1) za účelem uvedení do oběhu.

Z tohoto RM by se však podle lesního zákona a vyhlášky č. 139/2004 Sb. mohla použít při obnově lesa a zalesňování v ČR pouze douglaska tisolistá a jedle obrovská pocházející ze semenářských oblastí USA a Kanady vyjmenovaných v příloze č. 5 vyhlášky.

O učiněném rozhodnutí musí členský stát neprodleně informovat Komisi a ostatní členské státy EU. Např. francouzské ministerstvo zemědělství, výživy, rybolovu a venkova ve svém rozhodnutí zúžilo původ douglasky tisolisté z praktických důvodů pouze na ty semenářské oblasti, které ve své směrnici doporučuje jako vhodné pro obnovu lesa a zalesňování ve Francii.

Pro úplnost je třeba dodat, že vydáním povolení k dovozu douglasky tisolisté nebo jedle obrovské pocházející ze semenářských oblastí vyjmenovaných ve vyhlášce č. 139/2004 Sb. není dotčeno ustanovení § 5 odst. 4 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, v případě jejich výsadby v lese. Nad naším striktním přístupem k těmto geograficky nepůvodním dřevinám nechápavě kroutí hlavou i zaměstnanci úředních subjektů členských států EU a jejich názor vyjadřuje písemná reakce představitele Spolkového úřadu a výzkumného centra pro lesy ve Vídni: „I really cannot believe“ („Nemohu tomu uvěřit“). Naopak pro nás, smířené již s mnohými omezeními, zní takřka až neuvěřitelně směrnice o nakládání s RM francouzského ministerstva z února 2004, která doporučuje používat pro obnovu lesa a zalesňovaní ve Francii s výjimkou Alp modřín opadavý původem ze 7 vyjmenovaných lesních správ Lesů ČR, s. p. (LČR).

Součinnost úředních subjektů a kontrola

Podle čl. 16 Směrnice musí členské státy EU zajistit, aby byl RM systematicky kontrolován úředními subjekty od sklizně až po dodání konečnému spotřebiteli. Při pohybu RM z jednoho členského státu EU do druhého si musejí úřední subjekty vzájemně poskytovat informace.

K provedení této zásady vydala Komise nařízení č. 1598/2002, podle něhož má úřední subjekt členského státu EU, kde má sídlo dodavatel RM, poskytnout informaci o jeho vývozu na předepsaném formuláři úřednímu subjektu odběratele. Na základě pověření MZe ČR je tímto úředním subjektem (pověřenou osobou) v ČR Výzkumný ústav lesního hospodářství a myslivosti Jíloviště – Strnady (VÚLHM). V Rakousku plní tuto funkci spolkový úřad, ve velkých zemích je těchto subjektů více v závislosti na vnitřním uspořádání státu (např. ve Francii 22 krajských pracovišť ministerstva).

Tato oznamovací povinnost dodavatele a pověřené osoby není doposud zakotvena v zákonu o obchodu s RM lesních dřevin, a tak v říjnu 2004 pověřená osoba zaslala všem licencovaným dodavatelům v ČR příslušný formulář v češtině a požádala je o jeho vyplnění a odeslání zpět do 1 měsíce od data vývozu RM do členského státu EU.

Podle § 31 zákona o obchodu s RM lesních dřevin jsou v ČR oprávněny (a povinny) kontrolovat dodržování povinností stanovených tímto zákonem obecní úřady obcí s rozšířenou působností, krajské úřady, MZe ČR, Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) a celní orgány. K výkonu kontroly mohou tyto úřední subjekty přizvat pověřenou osobu.

Zaměstnanci Komise a ministerstev členských států EU a členové Stálého výboru pro osivo a sadbu při Komisi jsou díky elektronické poště takřka v denním kontaktu. Vyskytnou-li se nejasnosti o obsahu, či dokonce pochybnosti o pravosti dokladů vystavených v ČR, okamžitě je úřední subjekt členského státu EU naskenuje a zasílá MZe ČR k objasnění či prověření. Francie a Německo v srpnu 2004 podaly návrh Komisi, aby v roce 2005 vytvořila a zavedla jednotné unijní formuláře pro potvrzení o původu a průvodní list, čímž by se zjednodušila administrativa a ještě více zprůhlednil pohyb RM uvnitř EU.

Na webové stránce MZe ČR (http://www.mze.cz/) v rubrice Lesní hospodářství/Aktuální informace je možné nalézt některá opatření členských států EU v oblasti nakládání s RM. Již druhý den po oznámení německého ministerstva pro ochranu spotřebitele, výživu a zemědělství zde byla uveřejněna informace, že RM kategorie identifikovaný smí být v Německu dodáván konečným spotřebitelům pouze pro jiné než lesnické účely, a to jen do 31. 12. 2012.

Shrnutí problematiky dovozu RM

Od data vstupu ČR do EU není pohyb RM uvnitř EU kromě rostlinolékařských předpisů a informační povinnosti o vývozu nikterak regulován. Dovoz RM do ČR z nečlenských států EU je považován zároveň za dovoz do prostoru EU, a proto je povolován MZe ČR pouze v případech, kdy je k tomu zmocněno Komisí.

Takto dovezený RM může být skladován, ve školkách pěstován, prodáván nebo vyvážen, avšak s výjimkou douglasky tisolisté a jedle obrovské pocházející ze semenářských oblastí USA a Kanady vyjmenovaných ve vyhlášce č. 139/2004 Sb. nemůže být v ČR použit při obnově lesa a zalesňování.

Adresa autora:

Dr. Ing. Miroslav Kubů

Ministerstvo zemědělství ČR

Stálý výbor pro osivo a sadbu při Evropské komisi

e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Reprodukční materiál lesních dřevin je souhrnný pojem pro semenný materiál (šišky, plody a semena), části rostlin (řízky, očka, rouby, pruty apod.) a sadební materiál (semenáčky, sazenice a stromky vyzvednuté z přirozeného zmlazení). Směrnice Rady 1999/105/ES o uvádění RM lesních dřevin na trh (Směrnice) a „zákon o obchodu s RM lesních dřevin“ neobsahují vždy identické pojmy (např. rodiče rodiny x rodičovský strom), a tak i v tomto příspěvku jsou pro některé shodné věci užity rozdílné pojmy podle toho, hovoří-li se o zákonu, či o Směrnici.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.