70. výročí založení ÚHÚL
Emil Hošek a kol. ÚHÚL
Na konci roku 1934 ministerstvo zemědělství zvláštním usnesením vytvořilo k 1. lednu 1935 samostatnou Lesní taxační kancelář se sídlem v budově brandýského zámku. Soustředěním zařizovací služby do samostatné instituce byl položen základ dnešního Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad Labem (ÚHÚL). Počátky hospodářské úpravy lesů na našem území však sahají do mnohem dávnější historie.
První pokusy o ochranu lesů
Pokusy o ochranu některých lesů před devastací nadměrnou těžbou pomocí zákonných předpisů sahají až do doby, kdy v Českém království panoval král Karel IV. Kolem roku 1350 byl připravován Maiestas Carolina, návrh zákoníku Karla IV., který se týkal hospodaření a stavu lesů v Království českém. Pro odpor šlechty však nebyl nikdy přijat.
Počátky hospodářské úpravy lesů (HÚL)
HÚL je disciplína, jejíž náplní je pravidelné zjišťování stavu lesa, jeho potenciálu, vývoje a vyhotovování návrhů hospodářských opatření.
Současně s ochranou lesů pomocí zákonů a lesních řádů se objevily i snahy o udržení trvalých těžebních možností, a tak se již od 13. stol. lesní majetky zaměřovaly. Počátky HÚL na území dnešní ČR lze umístit až asi do první poloviny 18. století.
Odborné hospodaření bylo zprvu jako v celé střední Evropě zaměřeno především na výši, trvalost a vyrovnanost produkce dřeva a vycházelo z obavy jeho možného nedostatku. Vznikly principy a zásady vnější a vnitřní prostorové výstavby a druhově rozrůzněné dřevinné skladby lesních porostů, které dodnes nepozbyly aktuálnost.
Začátky HÚL byly závislé na stupni rozvoje lesnické vědy, ale např. i na velikosti příslušného majetku. Výsledným dílem však od začátku existence HÚL byla vždy určitá forma lesních hospodářských plánů (LHP), obsahujících textové, tabulkové a mapové náležitosti. První LHP měly schwarzenberské panství Chýnov u Tábora (1739), klášterní statek Tvořihráz u Znojma (1741), jesenické lesy (1743) a Horní Luby u Chebu (1744).
Do konce 18. století pak byla zařízena již asi pětina z celkové výměry našich lesů. Tento trend pokračoval i v 19. století, ovšem stále ještě bez všeobecně platných norem stanovených zákonem. O kvalitě tehdejších českých odborníků svědčí i fakt, že zařizovali rozsáhlé lesní majetky na Balkáně, v Podunají a v Itálii.
Zákony nařizující hospodařit podle LHP
I když rakouský lesní zákon č. 250/1852 říšského zákoníku například obsahoval zákaz pustošení lesů a nařizoval povinné zalesňování vykácených ploch, zavedení LHP bylo ponecháno na zákonech zemských. V Čechách nařizoval hospodařit podle LHP teprve zákon čís. 11/1893 českého zemského zákoníku o dohledu nad obecními lesy.
Pro rozvoj HÚL až do začátku 20. století měly rozhodující význam zejména velké soukromé lesní majetky, které již tehdy mívaly vlastní zařizovací (taxační) kanceláře. Nejstarší tradici měly zařizovací služby liechtensteinská a schwarzenberská, vytvořené v polovině 19. století. Ty pak stejně jako další v letech 1920 až 1948 pod vlivem politických a hospodářských změn na území našeho státu postupně zanikaly.
Před rokem 1914 byly zařízeny asi tři čtvrtiny našich lesů. O významu LHP pro lesní hospodářství svědčí hlavně to, že na zaměření lesů a zjišťování jejich stavu a stanovování trvale únosných těžeb vydávali značné částky peněz především soukromí majitelé lesů.
Vznik a vývoj ÚHÚL v Brandýse nad Labem
Když v roce 1918 vzniklo samostatné Československo, převzalo na základě mírové smlouvy majetek bývalých rakouských státních lesů a statků. Realizací pozemkové reformy se rozloha státních lesů zvýšila v roce 1938 až na 390 tis. ha. Jejich řízením bylo pověřeno Generální ředitelství státních lesů a statků v Praze, jemuž podléhala Oblastní ředitelství. Ta měla i zařizovací oddělení, zajišťující HÚL v příslušné oblasti.
Začlenění HÚL do aparátu Oblastních ředitelství se postupem času ukázalo jako nevyhovující. Chyběla složka, která by jednotně usměrňovala celostátní lesnickou politiku i vlastní metodiku zařizovacích prací, a pracovníci HÚL byli pověřováni jinými úkoly a vyhotovování LHP zaostávalo.
Na konci roku 1934 proto ministerstvo zemědělství (MZe) zvláštním usnesením vytvořilo k 1. lednu 1935 ze zařizovacího oddělení tehdy rozpuštěného Oblastního ředitelství státních lesů a statků v Brandýse nad Labem samostatnou Lesní taxační kancelář se sídlem v budově brandýského zámku. Soustředěním zařizovací služby do samostatné instituce byl položen základ dnešního ÚHÚL Brandýs nad Labem.
Období II. světové války a krátce po ní
Lesní taxační kancelář byla v roce 1942 přejmenována na Zařizovací ústav lesů Protektorátu Čechy a Morava. Také byla zřízena geodetická služba sídlící v Křivoklátě. Rok předtím bylo zahájeno stanovištní mapování, mapové stanovištní formy byly charakterizovány též příslušným lesním společenstvem a byl pro ně stanoven cíl druhové skladby. Tím byl položen základ typologie lesů. V roce 1944 pak vzniklo oddělení pro průzkum lesních stanovišť.
HÚL byla v posledních letech 2. světové války upravena vládním nařízením č. 35/1944 Sb., o zařízení lesů a návaznou vyhláškou MZe čís. 539/1944 Ú.l. Šlo na tehdejší dobu o moderně pojaté právní normy, vypracované ve složitém období národní nesvobody výhradně českými lesníky. Období po osvobození v roce 1945 se vyznačovalo snahou obnovit činnost organizace, přejmenované opět na Lesní taxační kancelář. V té době přibližně 80 % LHP mělo prošlou dobu platnosti a v důsledku zestátňování výměra státních lesů stále narůstala. Změny ve správě a užívání lesů způsobily novou reorganizaci HÚL. V roce 1946 byla zařizovací služba decentralizována a vznikl Technický ústav státních lesů se specializovanými odděleními.
Období od roku 1950 až 1990
V roce 1950 byl Technický ústav státních lesů přeměněn na Lesnicko-technické ústředí v Brandýse nad Labem. Lesnicko-technické ústředí se tak stalo jediným subjektem oprávněným vypracovávat LHP pro všechny lesy v českých krajích s výjimkou Vojenských lesů a statků (VLS) zařizovaných již od roku 1921 vlastní taxační službou.
V roce 1951 vzniklo ministerstvo lesů a dřevařského průmyslu, do jehož resortu bylo začleněno celé odvětví lesního hospodářství. Začátkem roku 1952 byl z Lesnicko technického ústředí v Brandýse nad Labem vytvořen národní podnik LESPROJEKT, závod pro úpravu lesního hospodaření.
Hlavním úkolem organizace bylo urychlené vypracování LHP pro nově vznikající jednotky státních lesů. V té době byla podle LHP vypracována Inventarizace lesů 1950. Šlo o dílo, jež tehdy nemělo ve světě obdoby, neboť dávalo přehled o stavu, těžebních možnostech a pěstebních úkolech ve všech lesích republiky bez ohledu na jejich velikost a užívání.
V roce 1956 se LESPROJEKT změnil na rozpočtovou organizaci s názvem Ústav pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad Labem (ÚHÚL). Jednotlivé zařizovací závody se opět staly pobočkami. ÚHÚL byl organizačně začleněn pod ministerstvo lesního a vodního hospodářství až do zrušení tohoto ministerstva v roce 1990.
Novodobá historie
V souvislosti s reorganizací vlády ČR byl ÚHÚL k 1. 8. 1990 zařazen do resortu nově zřízeného ministerstva životního prostředí (MŽP). K 30. 6. 1991 byl ÚHÚL převeden do působnosti MZe. Na základě nových zákonných norem byl rozhodnutím ministra zemědělství ze dne 30. 12. 1996 nově vymezen základní předmět činnosti. Zásadní změnou byl převod vyhotovování LHP do sféry soukromých taxačních kanceláří. 1. 1. 2001 byla v souladu se zákonem čís. 219/2000 Sb., o majetku ČR a jejím vystupování v právních vztazích novelizována zřizovací listina ÚHÚL Brandýs nad Labem. K tomuto dni byla v souladu se zákonem č. 219/2000 Sb., o majetku ČR a jejím vystupování v právních vztazích novelizována zřizovací listina ÚHÚL Brandýs nad Labem. ÚHÚL se k témuž dni stal organizační složkou státu. Zřizovací listina byla znovu novelizována v souvislosti s pověřením dalšími úkoly dne 16. 3. 2004 (úprava některých bodů a doplnění bodu 18 - Vytvoření a správa webového portálu Klient myslivosti, který bude obsahovat zejména mysliveckou statistiku a evidenci plomb ulovené zvěře).
Adresa autorů:
Ing. Emil Hošek a kol. autorů z ÚHÚL
Ústav pro hospodářskou úpravu lesů
Brandýs nad Labem
Nábřežní 1326
250 01 Brandýs nad Labem