Zrušení jednoletých tendrů LČR a jeho následky
Výběrová řízení realizovaná managementem Františka Koníčka byla pozastavena Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, který odmítl důvody oficiálním způsobem sdělit. Pod vedením Jiřího Holického byly tyto zakázky vyhlášené na komplexní lesnické činnosti pro rok 2007 zrušeny s odvoláním na výraznou změnu předmětu a podmínek plnění. V současné době probíhají podle LČR práce na likvidaci kalamity a nejnutnější práce v pěstební činnosti a ochraně lesa na celém území státních lesů. Firmy, které práce provádějí, byly vybrány formou jednacího řízení bez uveřejnění s maximálním zkrácením lhůt.
Poslední vývoj událostí kolem LČR
- 8. 3. 2007 LČR rozhodly o zrušení zakázky vyhlášené na komplexní lesnické činnosti pro rok 2007 na celém spravovaném území. Zdůvodněním byla větrná smršť, která způsobila výraznou změnu předmětu a podmínek plnění zakázky.
- 8. 3. 2007 LČR zadaly nejnutnější lesní činnosti, tj. zalesňování a kladení lapáků. Zalesňování provádějí podnikatelské subjekty na základě smlouvy o dílo, nejen v oblastech postižených větrnou kalamitou, ale ve všech dalších oblastech. Při oslovení smluvního partnera využily LČR postup podle zákona č. 137/2006 Sb., tj. formu jednacího řízení bez uveřejnění s maximálním zkrácením lhůt. Smlouvy byly uzavřeny na dobu určitou převážně do 31. 5. 2007. Osloven byl partner, který pracoval na územní jednotce do 31. 12. 2006.
- 12. 3. 2007 uveřejnil server ihned.cz zprávu o tom, že vítěz zrušených lesních tendrů - firma Less, a. s., se obrátí se stížností na Evropskou komisi. Stát by tak musel už podruhé kvůli LČR čelit kritice Bruselu, jež může skončit i sankcemi.
- 13. 3. 2007 LČR zahájily tzv. „druhou fázi“ zadání nezbytných lesnických činností. Hlavním předmětem bylo zpracování kalamity na územích, kde nebyl vyhlášen nouzový stav. Součástí zakázek jsou rovněž nutné výkony pěstebních činností a ochrany lesa. LČR zvolily i v tomto případě formu zadání jednací řízení bez uveřejnění. Práce z těchto zakázek by měly být ukončeny do konce června. Práce, které budou probíhat od července do konce roku, budou zadány formou otevřeného zadávacího řízení dle zákona o veř. zakázkách.
- 15. 3. 2007 Podle verdiktu Krajského soudu v Brně ÚOHS pochybil při posuzování starých tendrů LČR. Loni rozhodl, že je firma veřejným zadavatelem a při zadávání prací v lesích musí postupovat podle příslušného zákona. Podle Krajského soudu v Brně ale svůj verdikt podložil špatnými paragrafy. Použitá ustanovení prý LČR neukládají žádné povinnosti. Soud už všechny verdikty ke starým tendrům zrušil. Rozsudek však nemusí znamenat, že LČR zákon neporušily. Zdroj: ČTK.
- 20. 3. 2007 LČR informují, že k 16. 3. 2007 bylo vytěženo více než 1 mil. m3 poškozeného dříví, což je asi 20 % větrné kalamity. LČR chtějí zlikvidovat většinu kalamity do konce června.
- 22. 3. 2007 se v médiích objevila zpráva, že LČR postupovaly podle Evropské komise chybně při zadávání veřejných zakázek. Pokud by Česká republika chybu nenapravila, může celá věc skončit za dva měsíce u Evropského soudního dvora.
Podle TZ LČR a denního tisku, red.
Vyjádření vedení LČR
O vyjádření k březnovým událostem ve státních lesích jsme požádali dočasně pověřeného ředitele s. p. LČR, J. Holického.
- Zrušení tendrů pro letošní rok je často označováno za protiprávní krok. Jaké konkrétní důvody Vás k němu vedly a můžete vyvrátit nařčení o jejich protiprávnosti?
LČR zrušily veřejnou zakázku na provádění pěstebních a těžebních činností a dodávek sortimentů dříví v roce 2007 dle § 84 odst. 2 písm. e) zákona 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Důvodem byla větrná kalamita, následné vyhlášení nouzového stavu Vládou ČR a zákonná povinnost učinit bezodkladná opatření k odstranění kalamity a zmírnění jejích následků. Změny projektů (příloh smluv) by byly tak výrazné, že by zcela popřely podmínky, za kterých uchazeči konstruovali nabídkové ceny. Navíc 7. 2. 2007 vydal ÚOHS předběžné opatření, kterým LČR zakázal uzavřít smlouvy z tohoto zadávacího řízení až do doby nabytí právní moci rozhodnutí, kterým bude správní řízení ukončeno.
- Je pravdou, že smlouvy na jednoleté tendry byly ošetřeny ve vztahu k možné kalamitě a mohly být tedy na většině území podepsány?
Dle komplexní smlouvy mají LČR možnost jednostranně a v nezbytně nutném rozsahu změnit projekty. V nastalé situaci však bylo nutné projekty změnit výrazně, pro všechny lesnické činnosti i skladbu vyrobených sortimentů, na většině SÚJ, bez možnosti nějaké refundace zisku i plánovaných dodávek dříví. Zásadní změny projektů by navíc byly nezbytné na většině území, neboť objem dříví, těženého při likvidaci kalamity, je tak velký, že na nekalamitních jednotkách je nutné plánované objemy výrazně snížit. Vysoutěžené podmínky se tak změnily pro všechny uchazeče otevřeného řízení.
- Neobáváte se napadení současné formy jednacího řízení bez uveřejnění ÚOHS?
Formu jednacího řízení bez uveřejnění zákon č. 137/2006 Sb. umožňuje. Dle § 23 odst. 4 může zadavatel veřejnou zakázku v toto druhu řízení zadat v krajně naléhavém případě, který zadavatel svým jednáním nezpůsobil a ani jej nemohl předvídat, a z časových důvodů není možné zadat veřejnou zakázku v jiném druhu zadávacího řízení.
- Vyjednáváte již s lesnickými firmami o dlouhodobých zakázkách?
Vyjednávání s představiteli obou skupin podnikatelů v LH (ČAPLH a SPLH) budou probíhat v měsíci dubnu 2007.
- Co pro podnik LČR znamená soudní zrušení verdiktů ÚOHS k tendrům ze dne 15. 3. 2007? Mění tento verdikt něco na pozici LČR jako veřejného zadavatele?
Zrušení verdiktů ÚOHS k tendrům z roku 2005 nemá přímý vliv na pozici LČR jako veřejného zadavatele. Soud vrátil rozhodování o této otázce zpět ÚOHS, který v dalším řízení rozhodne znovu. Posouzení platnosti smluv vzešlých z výběrových řízení z hlediska jejich souladu se zákonem č. 40/2004 Sb. však závisí na závěrech ÚOHS. Pokud ÚOHS znovu rozhodne, že LČR byly veřejným zadavatelem ve smyslu zákona č. 40/2004 Sb., budou smlouvy z těchto řízení posouzeny jako neplatné.
- Kdy lze očekávat výsledky personálního auditu, který je zmiňován v tiskové reakci na reportáž o V. Dolejském z 19. 3. 2007, a který by měl dát odpověď v otázce nařčení výrobně- technického ředitele V. Dolejského ze zpronevěry peněz v době jeho působení na LS Telč?
Personální audit bude dokončen v závěru května, nařčení výrobně technického ředitele Lesů ČR bude vyřešeno v kratším termínu.
Děkujeme za odpovědi,
redakce
J. Mičánek (Less, a. s.) ke zrušení tendrů
Firmy holdingu Less ve zrušených tendrech vyhrály zakázky za 4–5 mld. Kč. Na reakci ke zrušení tendrů jsme se zeptali generálního ředitele Less, a. s., Jana Mičánka.
- Považujete důvody zrušení tendrů na komplexní zakázky z října 2006 ze strany LČR za opodstatněné?
Zrušení výběrových řízení lze vidět z mnoha hledisek a ze všech je to špatně.
Za prvé je to hledisko morální. Všichni ví, že výběrové řízení bylo čisté, nikdo neřekl opak. Zrušením došlo k vyslání signálu, že i výběrové řízení, které je v pořádku, ale není v souladu se zájmy některých lidí, lze změnit. To je špatně.
Druhým hlediskem je hledisko ekonomické. Kdyby se LČR rozhodly dotáhnout výběrové řízení do konce, dosáhly by mnoha zásadních výhod i za situace, která souvisí s kalamitou. Zákon nezamezoval zakázku postoupit k podpisu například jenom v pěstební činnosti. Zákon o veřejných zakázkách připouští zmenšení zakázky. Výhodou by nesporně bylo, že smlouvy by již nebylo možné dále oponovat. Současný postup LČR považuji za protizákonný a bude jistě účinně napaden. Pan ředitel Holický vůbec nevěděl, co dělá, jeho rozhodnutí bylo zcela nekompetentní. Tímto rozhodnutím přišly LČR řádově o stovky milionů korun.
Právní rozměr je třetím hlediskem a jsem přesvědčen, že se jednalo o naprosto protiprávní krok.
- Smlouvy, které byly uzavřeny, nepočítaly s možností vzniku kalamity? Mám na mysli změnu podmínek na SÚJ...
V těžební části výsledků soutěže bylo možné rozptýlenou kalamitu na nekalamitních jednotkách zahrnout do smluv. Smlouvy počítaly s možností vzniku kalamity. Nic nebránilo tomu, aby smlouvy byly podepsány i na kalamitních jednotkách s výjimkou některých lokalit na jihozápadě Čech. Na více než třech čtvrtinách republiky bylo možné smlouvy uzavřít.
- V LP 1/2007 jste uvedl, že jste v tendrech z října 2006 uspěli díky cenám dříví, které jste oproti III. a IV. kvartálu navýšili o zhruba 20 %. Mohl byste uvést, jakým způsobem byste v tomto ohledu mohli dostát svým závazkům?
Současný pokles cen dřeva v ČR je způsoben spíše „psychologií“ trhu nežli objektivními ekonomickými faktory. Kalamita není ve střední Evropě velká a má spíše regionální charakter. Velký vliv na pokles cen dříví mělo naprosto nevhodné prohlášení LČR o snížení cen v důsledku kalamity. Proč by měly klesat ceny např. v Paskově, když na Moravě těžby neprobíhají?
- Byli jste osloveni i v současných zakázkách na zalesňování a likvidaci kalamity na územích, kde nebyl vyhlášen kalamitní stav?
Ze strany LČR se jednalo o jednostranný akt, LČR nás oslovily pouze v konkrétních případech na konkrétních smluvních územních jednotkách. Dohodli jsme se prakticky na všech jednotkách, které nám byly nabídnuty, a těch nebylo mnoho. Tentokrát to nebyla soutěž.
- V médiích se objevila zpráva, že si budete na zrušení tendrů stěžovat u Evropské komise. Nemyslíte si, že tento váš postup může způsobit další destabilizaci českého lesnictví?
Ano, chceme si stěžovat. Víte, když Vám “zapíchnou” dceru a vy se bude bránit tím, že dáte vraha k soudu, to je také destabilizace. Když řeknete, že mu odpouštíte, je to rozhodně příspěvek k uklidnění situace. Do této doby jsme nikdy nevznesli žádnou námitku, nepodali jsme žádné trestní oznámení, žádnou žalobu, protože nás to nebaví. Chceme dělat pozitivní věci. Tentokrát to ale překročilo mez.
- Myslíte si, že destabilizace podniku LČR je způsobována záměrně?
Ne, jedná se obraz této společnosti v této době. Doufám jen, že to nepovede k nesmyslným rozhodnutím jako rozdělení části pravomocí na kraje, protože to by situaci ještě zhoršilo.
Pevně věřím, že ODS začne v lesích dělat pravicovou politiku. Doposud ODS v souvislosti s lesy neudělala nic.
- Jednáte v současné době s představiteli LČR o možnostech dlouhodobých zakázek?
Ne, my jako firma určitě ne. Na úrovni asociací existují informace, že se bude jednat.
Děkuji za rozhovor (16. 3. 2007),
Jan Příhoda
Náměstek pro LH vydržel ve funkci 2 měsíce
Ministr zemědělství ČR Petr Gandalovič dne 16. 3. 2007 přijal rezignaci Romana Schindlera na funkci náměstka pro lesní a vodní hospodářství. Roman Schindler v odůvodnění svého odstoupení z funkce náměstka ministra uvedl osobní a zdravotní důvody. Ministr zároveň pověřil dočasným řízením úseku lesního a vodního hospodářství Pavla Punčocháře (zdroj: tisková zpráva MZe 17. 3. 2007). Požádali jsme ministra zemědělství P. Gandaloviče o zodpovězení několika otázek.
- Náměstek R. Schindler odstoupil podle oficiálního vyjádření MZe z rodinných (později osobních a zdravotních) důvodů, za jeho odstoupením však podle mnoha zdrojů stojí neoprávněně užívaný titul (redakce má k dispozici oficiální vyjádření zástupce rektorátu ČZU Praze, že studium zde nedokončil). Jak je možné, že u takto vysoce postaveného úředníka při jeho jmenování nikdo neověřuje údaje v jeho profesním životopise?
MZe si samozřejmě při každém přijetí nového pracovníka nechává dotyčným doložit zákonem předepsané náležitosti, a to včetně dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání. Pan Schindler podle našich informací v době svého nástupu na MZe v roce 2002 předložil notářsky ověřený diplom o ukončeném vysokoškolském vzdělání. Posouzení toho, zda a jak získal pan Schindler oficiální dokument o svém ukončeném vysokoškolském vzdělání, je však mimo působnost ministerstva.
- Byl jste s prací pana náměstka spokojen?
Pan Schindler jako můj náměstek všechny zadané úkoly plnil v termínu a v dobré kvalitě - ano, byl jsem s jeho prací spokojen.
- Pan náměstek stihnul za dobu svého působení iniciovat a uskutečnit některé poměrně zásadní změny v řízení LČR. Pokud se tímto způsobem projevila jeho nespolehlivost a nedostatek morální bezúhonnosti, nebylo by vhodné podrobit jeho kroky nějaké revizi? Může se jeho odstoupení nějak projevit na situaci v s. p. LČR?
Zatím nevím o ničem, co by mělo vést k vámi popisovaným krokům.
- Byl pan Schindler odvolán z dozorčí rady LČR?
R. Schindler ukončil svoji práci na ministerstvu a současně byl odvolán z funkce předsedy dozorčí rady s. p. LČR.
- Co pro vás z této zkušenosti plyne? Chystáte se výběru dalšího náměstka věnovat větší pozornost?
Samozřejmě ano, ale možnosti ministra jsou v této oblasti omezené.
- Proběhne na obsazení této pozice výběrové řízení nebo bude náměstek opět jmenován?
Pozice náměstka ministra je podle systemizace funkcí ve státní správě charakterizovaná jako funkce jmenovaná.
- Máte už nějaké vhodné kandidáty?
Ano, v současné době posuzujeme několik potenciálních kandidátů, ale jména nebudu zveřejňovat.
Děkujeme za odpovědi (22. 3. 2007), redakce