Memorandum MZe a KLDS - Nová naděje na řešení sporů v lesnickém sektoru

Ministerstvo zemědělství reprezentované ministrem Petrem Gandalovičen a náměstkem pro lesní a vodní hospodářství Karlem Trůblem se s lesnickými a dřevozpracujícími firmami dohodlo na kompromisním řešení hospodaření v lesích státního podniku Lesy ČR do roku 2010. Hlavním bodem memoranda je objektivní rozdělení lesnické zakázky na dvě poloviny. Vzniknou tak dva modely správy lesního majetku. V prvním modelu budou dříví obchodovat LČR ve vlastní režii. V druhém modelu bude dříví prodáno na lokalitě „P“ lesnickým firmám.

Podpisu memoranda byli kromě ministra Petra Gandaloviče a předsedy KLDS (Konfederace lesnických a dřevařských svazů) Iva Klimši přítomni i generální ředitel Lesů ČR Jiří Holický, náměstek MZe pro lesní a vodní hospodářství Karel Trůbl, prezident ČAPLH Pavel Indra a předseda SPLH Miloš Balák. Všichni zúčastnění vyjádřili spokojenost nad uzavřenou dohodou.

Dva odlišné modely správy státních lesů přinesou dvouleté soupeření v obchodování s dřívím. Na jedné straně budou stát lesnické firmy s dlouhodobými zkušenostmi a vysokou motivací. Na druhé straně budou Lesy ČR, jejichž snahou bude obhájit své tvrzení o výhodnosti obchodu s dřívím v režii státního podniku. Jestliže se podaří oba modely spravedlivě nastavit a udržet funkční, potom na konci roku 2009 čeká na komisi složenou za zástupců MZe, KLDS a LČR velmi těžký úkol. Rozhodnout, který z provozovaných modelů je výhodnější. Když se tento úkol podaří, výsledky budou využity v návrhu zákona o správě státního lesního majetku.

Lesnické veřejnosti nezbývá než doufat, že podpis memoranda neznamená pouze oddálení řešení krizové situace v českém lesnictví.

Výběrové řízení na druhé pololetí 2007

Dne 29. 6. 2007 vyhlásil státní podnik Lesy ČR výsledky otevřeného zadávacího řízení na práce v lesích ve správě Lesů ČR na druhé pololetí roku 2007. Výběrová řízení byla vyhlášená dle zákona č. 137/2006 Sb. na všech 278 smluvních územních jednotkách. Hodnota zakázky je přibližně 1,7 miliardy korun.

Vítězem zakázky se stala firma LESS & FOREST, když získala 30 jednotek. Druhou nejúspěšnější firmou v tendrech na druhé pololetí je společnost CE Wood, která uspěla na 24 jednotkách. Třetí je se 17 získanými jednotkami Lesní společnost Stříbro. Hodnotícím kritériem byla nabídnutá cena. Celkem se do soutěží přihlásilo 112 firem, které dohromady podaly 822 nabídek.

20. 7. 2007 bylo z celkového počtu 278 SÚJ zrušeno výběrové řízení na 1 SÚJ. Ze zbývajícího počtu 277 SÚJ byly doposud uzavřeny smlouvy na 266 SÚJ. Ze 13 KI jsou kompletně uzavřeny smlouvy na 10 KI. Doposud byly smlouvy uzavřeny na hodnotu zakázky cca 1,942 mld. Kč. Hodnota zakázky na SÚJ s doposud neuzavřenými smlouvami činí cca 40 mil. Kč.

Zadávácí řízení na období 2008-2010

Ve dnech 9. a 10. 7. 2007 byla vyhlášena část zadávacích řízení pro období 2008-2010. Státní podnik Lesy ČR zatím vyhlásil 98 zakázek na zajištění lesnických činností formou dodávky služeb v pěstební činnosti a výroby dříví na odvozní místo. Jedná se o část zakázek, u nichž bude obchod s dřívím probíhat v režii státního podniku. Druhá část veřejných zakázek, ve které budou dřevo obchodovat přímo firmy pracující na daném území, bude vypsána nejpozději do 30 dnů od vyhlášení výběrového řízení dle modelu s obchodem s dřívím v režii Lesů ČR.

Předpokládaný termín začátku otevírání obálek v souvislosti se střednědobými tendry je 20. 9. 2007.

Podle tiskových zpráv MZe a LČR, red.

Ivo Klimša, prezident KLDS

- Jak hodnotíte memorandum ze dne 27. června 2007 o principech hospodaření se státním lesním majetkem do roku 2010 z pohledu KLDS?

Memorandum je významným dokumentem, který potvrzuje snahu obou stran stabilizovat situaci v lesním hospodářství. Dohodli jsme kompromis, který ani jednu ze stran nenaplňuje nadšením, ale je v současné době snad jediným pragmatickým řešením.

- Memorandum je podepsáno představiteli MZe a KLDS. Čím je zaručeno jeho dodržování ze strany Lesů ČR a členů KLDS?

Memorandum je výsledkem řady jednání, která byla podporována svazy konfederace a členskými firmami svazů. Na straně KLDS cítíme zodpovědnost za dodržování dohodnutých principů a věřím ve stejný přístup také ze strany LČR. Naplňování memoranda není od samého začátku bezkonfliktní, ale problémy se za pochodu řeší. Vzájemná důvěra je až příliš narušena a partneři dohody musí být připraveni k seriózní výměně názorů a dalším jednáním a kompromisům.

- Z textu memoranda vyplývá rozdělení lesnických zakázek do dvou modelů. Myslíte si, že systém dvou modelů správy lesního majetku státním podnikem Lesy ČR (v období 2008-2010) poskytne dostatečnou stabilitu dodávek dříví?

Věřím, že ano. Jinak by naše dohoda nedávala smysl. Stabilizovat průběh těžeb a dodávek dřeva je v prvořadém zájmu lesnických firem, zpracovatelů i vlastníka lesů, tedy státu.

- Na základě jakých hlavních kritérií (ekonomických veličin) budou oba modely porovnávány? Jestliže toto ještě není známo, které považujete za objektivní?

Zatím je obecně řečeno, že cílem je vyhodnotit, který z modelů je pro stát, jako vlastníka lesního majetku, ekonomicky výhodnější. Hodnotit se pravděpodobně bude nákladovost (úplné vlastní náklady) procesů a výnosovost (zpeněžení) realizovaného dříví. Nesmíme ale zapomenout také na posouzení, jak je stát při plnění „podnikatelské“ role schopen plnit s maximální zodpovědností také roli správce a ochránce tohoto přírodního bohatství.

- Na základě čeho se domníváte, že systém „komplexní“ lesnické zakázky s nákupem služeb v pěstební a těžební činnosti a s prodejem veškerého dříví na lokalitě „P“ (obchod s dřívím v režii lesnických firem) je a bude pro podnik Lesy ČR výhodnější?

Myslím si, že model „komplexní zakázky“ bude vyhodnocen jako výhodnější, protože je méně nákladný, umožňuje zachovat princip štíhlého podniku LČR a je při správném nastavení mechanismu tvorby cen na lokalitě „P“ modelem skutečně tržním.

Jiří Holický, generální ředitel, Lesy ČR, s. p.

- Jak hodnotíte memorandum ze dne 27. června 2007 o principech hospodaření se státním majetkem do roku 2010 z pohledu Lesů ČR? Co je na něm pro vás pozitivního a negativního?

Po dlouhém období, které bych přirovnal k naprosto neodůvodněnému válečnému stavu, bych zejména ocenil to, že je zde tento dokument. Zástupci lesnických firem sdružených prostřednictvím obou asociací (ČAPLH a SPLH) do Konfederace lesnických a dřevařských svazů jasně deklarovali ochotu respektovat dohodnutý kompromis dosažený jednáním se zástupci ministerstva. Nejsme sice se všemi body obsaženými v rámci deklarace spokojeni, ale respektujeme, že se jedná o kompromis, který nám umožní zajistit práce v lese pro nadcházející období.

- Z textu memoranda vyplývá rozdělení lesnických zakázek do dvou typů. Co pro Lesy ČR toto řešení přinese?

Rozdělení zakázek do dvou typů s sebou přináší mnohé problémy. Například je to úprava zadávací dokumentace, změny projektů prací a stanovení modelu výpočtu ceny na lokalitě pařez, ale dlouhodobě toto rozdělení s sebou přináší i jiné problémy, jako je přesun obchodníků v rámci jednotlivých organizačních jednotek. Jsme připraveni tyto věci řešit tak, abychom splnili požadavky memoranda a zároveň jsme mohli zajišťovat veškeré lesnické činnosti. Přípravné práce na personální a technické zabezpečení již byly započaty.

- Budou mít LČR dostatek personálních kapacit k zajištění kvalitního paralelního fungování dvou modelů správy lesního majetku podnikem Lesy ČR?

Lesy České republiky disponují dostatkem kvalitních pracovníků, takže si myslím, že jsme schopni zajistit paralelní fungování obou modelů. V současné době probíhá analýza lidských zdrojů na jednotlivých organizačních jednotkách tak, abychom měli dostatečný časový prostor se připravit. Dopředu sice nemohu vyloučit, že v rámci některých LS mohou nastat problémy, ty jsme však připraveni řešit přesunem pracovníků z jiných organizačních jednotek.

- V jaké fázi je nyní vyhlášení střednědobých tendrů? Kdy bude vyhlášen zbytek zakázek a kdy budou známy první výsledky?

Zakázky pro variantu OM již byly vyhlášeny. Na přelomu července a srpna bude vyhlášen zbytek smluvně územních jednotek (varianta lokalita „P“). Výsledky lze očekávat v průběhu měsíce října.

- Jakou roli bude v období 2008-2010 plnit HLDS?

V současné době probíhá jednání mezi LČR a HLDS. Vzhledem k tomu bych nerad předjímal výsledek, abychom toto jednání nenarušili. O výsledcích jednání budeme informovat veřejnost i obchodní partnery v dostatečném předstihu.

- Na základě čeho se domníváte, že systém nákupu služeb v pěstební a těžební oblasti bez prodeje dříví (obchod dřívím v režii Lesů ČR) je a bude pro podnik Lesy ČR výhodnější?

Považujeme tento systém za moderní trend, neboť tímto směrem jdou i státní lesy v okolních zemích (Bavorsko, Rakousko) a konec konců takto funguje i většina soukromých vlastníků lesů. Hospodářské výsledky z let 2005-2006 zároveň dokládají, že je tento systém pro státní podnik i finančně výhodný. Co však považuji za nejdůležitější, je fakt, že do ceny lesnických služeb není promítnuta cena dříví.                   

Děkuji za odpovědi, Jan Příhoda

Memorandum  Ministerstva zemědělství České republiky a Konfederace lesnických a dřevozpracujících svazů ze dne 27. června 2007 o principech hospodaření se státním lesním majetkem do roku 2010


1. Níže podepsaní představitelé Ministerstva zemědělství a Konfederace lesnických a dřevozpracujících svazů jednomyslně prohlašují, že v oblasti smluvních vztahů mezi správcem státního lesního majetku Lesy ČR, s. p., a smluvními subjekty, zastoupenými Konfederací lesnických a dřevozpracujících svazů, bylo dosaženo shody na období do konce roku 2010.

2. Po několika kolech jednání, na nichž obě strany prosazovaly rozdílný model správy státního lesního majetku, se s ohledem na jeho neoddiskutovatelný ekonomický, společenský a environmentální význam dohodly na následujícím:

- lesnická zakázka na provádění prací dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, pro Lesy ČR, s. p., bude v rámci notářsky ověřeného losování objektivně a transparentně rozdělena na poloviny (vždy samostatné smluvní územní jednotky) s tím, že na každé polovině bude uplatněn odlišný model správy lesního majetku. S cílem dosáhnout přibližně vyrovnaného podílu obou modelů bude losování provedeno územně podle Krajských inspektorátů. Losování proběhne za přítomnosti dvou zástupců Konfederace lesnických a dřevozpracujících svazů.

Modely správy lesního majetku se rozumí:

a) Lesnické zakázky typu A – lokalita „OM“:

- nákup služeb v pěstební a těžební činnosti bez prodeje dříví (dříví zůstává ve vlastnictví Lesů České republiky, s. p., které jej obchodují).

b) Lesnické zakázky typu B – lokalita „P“:

- nákup služeb v pěstební i těžební činnosti s prodejem veškerého dříví v rámci zakázky na lokalitě „P“ (forma salda), přičemž cena dříví, která vzejde z tohoto výběrového řízení, bude kvartálně upravována o procentní změnu ceny dříví, zjištěné na základě indexů cen dříví dle šetření Českého statistického úřadu za předchozí období (v případě, že tato změna je větší než 5 %).

Výběrové řízení podle bodu 2b) bude vypsáno nejpozději do 30 dnů od data vypsání výběrového řízení dle bodu 2a). Otvírání obálek z obou modelů výběrového řízení proběhne ve stejném termínu.

3. Zadávací dokumentace veřejné zakázky bude vycházet z výše uvedených principů, bude konzultována s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a bude plně ve shodě se zákonem o veřejných zakázkách a platnou legislativou v oblasti hospodářské soutěže. Veškeré změny v zadání výše uvedených veřejných zakázek a při jejich realizaci budou průběžně zveřejňovány.

4. Lesnické zakázky uvedené v bodech 2a) a 2b) budou vypsány na období do konce roku 2010. Na konci roku 2009 bude provedeno srovnání hospodářských výsledků alternativních modelů a na jeho základě bude do konce prvního pololetí roku 2010 vypsáno nové výběrové řízení.

5. Po dobu trvání tohoto období bude zřízena nezávislá komise za účasti zástupců Ministerstva zemědělství, Lesů ČR, s. p., a Konfederace lesnických a dřevozpracujících svazů, která bude trvale porovnávat a vyhodnocovat ekonomickou výhodnost použitých modelů pro správu lesů ve vlastnictví státu při zachování ekologických a sociálních funkcí lesa. Ministerstvo zemědělství svým vlivem zajistí takové nastavení sledování nákladů a výnosů v obou typech zakázky samostatně, které umožní objektivní porovnání modelů.

6. Ministerstvo zemědělství a Lesy ČR, s. p., po veřejné politické celospolečenské diskusi a provedení výše uvedeného srovnání obou modelů připraví návrh zákona o správě státního lesního majetku. Zákon by měl zaručit stabilitu a dlouhodobou strategii správy lesního majetku, jejíž parametry vyplynou z vyhodnocení dle bodu 5.

Petr Gandalovič, ministr zemědělství České republiky       

Ivo Klimša, prezident Konfederace lesnických a dřevozpracujících svazů

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.