Aktuální stav Programu rozvoje venkova 2007–2013
Jaroslav Kubišta
První rok programového období 2007-2013 Evropské unie se pomalu chylí ke konci, což je zřejmě dobrá chvíle pro uvedení údajů souvisejících s tímto novým obdobím, a zejména s finančními podporami pro lesní hospodářství, které českému lesnictví začíná pomalu nabízet prostřednictvím Programu rozvoje venkova 2007-2013 (dále PRV) Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova.
Návaznost na předchozí období
Lze říci, že portfolio dotačních titulů z minulého programového období 2004–2006 zůstalo zachováno až na jedinou výjimku, kterou je „Sdružování majitelů lesa“. Naopak přibyly další tituly, jako například podopatření I. 1. 2. 2. Technické vybavení provozoven, nebo II. 2. 2. Platby v rámci NATURA 2000 a II. 2. 3. Lesnicko-environmentální platby. Došlo také k některým významným změnám v podmínkách poskytování podpor, jako je například úprava výše maximální podpory z 50 na 100 % u podopatření I. 1. 2. 3. Lesnická infrastruktura, či naopak snížení výše sazeb u II. 2. 1. 1. První zalesnění zemědělské půdy.
Další postup realizace PRV
PRV tvoří rámec, který je dále detailněji upravován v Pravidlech (celý název je poněkud delší, ale označení Pravidla se již dobře vžilo) či nařízeních vlády. Proces přípravy těchto dokumentů je poměrně různorodý a s ohledem na nejrůznější potíže (spojené zejména s odstraňováním možných překryvů dotačních titulů s národními dotacemi) také poněkud pomalejší, než by si asi většina z nás přála.
Tabulka 2 ukazuje, podle jakých pravidel se budou řídit jednotlivé tituly a kdy budou příslušné dokumenty schváleny a spuštěn příjem žádostí.
Porovnání alokovaných prostředků v jednotlivých programových obdobích
Jak již bylo zmíněno, téměř všechny dotační tituly z předchozího období zůstaly zachovány, naopak některé nové přibyly. Což je samozřejmě pozitivní, neméně důležitá je však otázka celkového objemu alokovaných prostředků na jednotlivé „lesnické“ tituly.
Graf 1 uvádí porovnání součtu alokací na lesnická opatření v rámci dotačních programů z předchozího programového období 2004–2006 (Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství 2004–2006 (dále OP) a Horizontální plán rozvoje venkova 2004–2006 (dále HRDP) oproti alokovaným prostředkům pro lesnická opatření v PRV. Jak je z grafu dobře patrné, může se naše lesnictví těšit na zhruba trojnásobný objem financí. Má to jediný háček – musíme je dokázat vyčerpat.
Rozbor čerpání 2004–2006
Jak se našim žadatelům dařilo čerpat alokované prostředky v programovém období 2004–2006, ukazuje graf 2, který porovnává finanční objem podpor v rámci schválených žádostí s původně alokovanou částkou pro jednotlivé tituly.
Fakt, že naši žadatelé nebyli na systém poskytování podpor v EU dobře připraveni, stejně jako přítomnost některých počátečních nedostatků v administraci, se velmi čitelně odráží v narůstajícím trendu úspěšných žádostí během let 2004 až 2006, který je znázorněn v grafu 3.
Výhled
Zdá se tedy, že zlepšující se trend je zcela jednoznačný a téměř trojnásobná výše alokovaných prostředků by, s ohledem na již zmíněné změny a rozšíření dotačních titulů, neměla být pro žadatele o podporu v lesnických opatřeních větším problémem.
Jedním z faktů, které zdůrazňují podmiňovací způsob v předchozím odstavci, je v lesnictví poměrně nové pravidlo „De-minimis“, které se do lesnických opatření v PRV dostalo až na poslední chvíli, na základě vyjednávání s Evropskou komisí před schválením PRV, jako pojistka proti možným škodám vzniklým při dvojím čerpání na stejný účel v rámci tzv. překryvů dotačních titulů.
Jinak řečeno, Evropská komise kromě toho, že podmínila spuštění PRV odstraněním těchto možných překryvů (jak si můžeme přečíst vždy v úvodním odstavci popisu dotčených opatření) zároveň umístila pojistku, aby škody z těchto překryvů (které však nesmí nastat!) byly co nejmenší. Pojistka má podobu omezujícího režimu
„De-minimis“, který, ve zkratce vyjádřeno, stanoví, že žadatel nesmí během tří kalendářních let po sobě zažádat o více než 200 000 eur v rámci všech podpor v režimu „De-minimis“.
Pravidlem „De-minimis“ jsou z lesnických titulů zatíženy podpory v rámci opatření I. 1. 2. Investice do lesů. Těmto titulům podpory odpovídá v minulém programovém období podopatření 1. 3. 2. Investice do lesů (OP), konkrétně pak investiční záměry a, b, d.
Z dat dostupných na webových stránkách SZIF lze snadno provést hrubý orientační odhad počtu žadatelů, kteří by byli režimem „De-minimis“ omezeni. V grafu 4 vidíte výši schválených žádostí jednotlivých subjektů v rámci výše zmíněných investičních záměrů v letech 2004–2006. Červeně je vyznačena hranice 5,7 mil. Kč, která přibližně indikuje hranici „De-minimis“ 200 000 eur. Subjekty, které překročily hranici „De-minimis“, tvoří přibližně 16 % počtu všech subjektů, ovšem finanční objem jejich žádostí tvoří téměř 50 % celkové sumy.
Je třeba mít na paměti, že v pravidlech poskytování podpor došlo mezí obdobím 2004–2006 a 2007–2013 k velmi významným změnám, mezi něž patří jednak rozšíření „investičních záměrů“ OP o podopatření I. 1. 2. 2. Technické vybavení provozoven a jednak změna maximální výše podpory u Lesnické infrastruktury z původních 50 % v OP na 100 % v PRV. Obě tyto skutečnosti by podle všeho měly významně zvýšit zájem o čerpání podpor, a tím také negativní dopad režimu „De-minimis“ na potenciální žadatele a jejich schopnost čerpat alokované prostředky.
Podle slov pracovníků ministerstva zemědělství bude možné otázku „De-minimis“ u opatření I. 1. 2. Investice do lesů znovu otevřít po úspěšném vyřešení překryvů dotačních titulů. Nezbývá než si přát, aby jejich jednání bylo úspěšné.
Další informace naleznete na: www.uhul.cz, www.mze.cz, www.szif.cz.
Adresa autora:
Ing. Jaroslav Kubišta
ÚHÚL Brandýs nad Labem
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.