Způsob obchodování se dřívím ze státních lesů - Stanovisko HLDS
František Dejnožka
V době, kdy probíhají spory o způsobu obchodování se dřívím ze státních lesů, se v předkládaných stanoviscích objevuje celá řada nepřesností. HLDS považuje za důležité včas upozornit na chyby, které tyto dokumenty obsahují. Lesy ČR mají zákonnou povinnost realizovat pouze takovou variantu obchodu s dřívím ve vlastnictví České republiky, která bude ze všech nejúčelnější a nejhospodárnější.
Vedení státního podniku Lesy České republiky (Lesy ČR) předložilo Dozorčí radě Lesů ČR variantu obchodu s dřívím na období 2008-2010, která doporučuje realizaci uvedeného obchodu prostřednictvím vlastního obchodního oddělení Lesů ČR.
Varianta obchodu s dřívím, kterou schválilo vedení Lesů ČR a předložilo Dozorčí radě Lesů ČR, obsahuje prokazatelně nesprávné, chybné a zavádějící údaje.
Lesy ČR prezentují názor, že při výběru varianty obchodu s dřívím nejsou nijak omezeny. Při výběru varianty obchodu s dřívím však musí být splněna zásadní zákonná povinnost Lesů ČR, a to povinnost výběru pouze takové varianty obchodu s dřívím, která bude nejúčelnější a nejhospodárnější ze všech v úvahu připadajících variant.
Lesy nejsou majetkem LČR
Povinnost nakládat s majetkem státu co nejúčelněji a nejhospodárněji je základní právní povinností všech subjektů, kterým stát svěřil hospodaření se svým majetkem. Tato povinnost vyplývá z právního řádu České republiky. Stát má na splnění této povinnosti primární zájem.
Povinnost co nejúčelněji a nejhospodárněji nakládat s majetkem státu dopadá v plném rozsahu také na státní podnik Lesy ČR.
Jak vyplývá ze zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů (zákon o státním podniku), veškerý majetek, se kterým Lesy ČR hospodaří, je výhradně majetkem státu, a to včetně dříví. Lesy ČR nemají a nemohou vlastnit žádný majetek. Lesy ČR mají ve vztahu k majetku státu pouze postavení správce. Ústavní soud České republiky charakterizuje právo státního podniku hospodařit s majetkem státu jako právo vykonávat za stát, jako vlastníka, některá jeho vlastnická práva, a to za určitých státem předem stanovených podmínek a jen způsoby státem určenými.
Lesy ČR jsou jako státní podnik veřejným podnikem – veřejnou institucí, která nakládá s veřejnými prostředky (viz Nález Ústavního soudu České republiky I. ÚS 260/06 ze dne 24. ledna 2007). Na tomto závěru podle Ústavního soudu nic nemění ani skutečnost, že státní podnik je právnickou osobou zapsanou v obchodním rejstříku, která provozuje podnikatelskou činnost vlastním jménem a na vlastní účet. Na veřejné podniky jsou z pohledu nakládání s majetkem státu kladeny ty nejpřísnější požadavky.
Dozorčí rada LČR
Nad činností Lesů ČR jako veřejného podniku nakládajícího s veřejnými prostředky je vykonáván státní dohled. Na Lesy ČR se vztahuje např. zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, ve znění pozdějších předpisů. Na Lesy ČR se rovněž vztahuje zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a další zákony.
Součástí státního dohledu nad činností státního podniku je i kontrola výše uvedené zákonné povinnosti, zda potřeby státu, které státní podnik svou podnikatelskou činností zabezpečuje, jsou zajišťovány účelně a hospodárně.
Kontrolu nad dodržováním této zákonné povinnosti vykonává u Lesů ČR jménem státu ministerstvo zemědělství (zakladatel). Výkon uvedené kontroly je zákonem o státním podniku upraven jako povinnost zakladatele (§ 15 písm. h) zákona o státním podniku).
Zákonem o státním podniku je zároveň uložena povinnost (vnitřního) dohledu i jednomu z orgánů státního podniku, dozorčí radě. Jde o povinnost dohlížet na výkon působnosti generálního ředitele státního podniku a na uskutečňování podnikatelské činnosti podniku, zejména zda se podnikatelská činnost podniku uskutečňuje v souladu s právními předpisy (§ 13 odst. 1 písm. d) zákona o státním podniku). To se týká i dodržování povinnosti účelného a hospodárného nakládání s majetkem státu.
Zákonem o státním podniku je dozorčí radě státního podniku dále uložena povinnost upozornit generálního ředitele a zakladatele, tedy ministerstvo, na zjištěné nedostatky (§ 13 odst. 1 písm. g) zákona o státním podniku). Dozorčí rada přitom může navrhnout generálnímu řediteli opatření k nápravě zjištěných nedostatků.
Další zákonem stanovenou povinností dozorčí rady státního podniku (§ 13 odst. 1 písm. h) zákona o státním podniku) je povinnost poskytnout zakladateli (ministerstvu) na jeho žádost informace nebo provést šetření, a to ve lhůtě stanovené zakladatelem.
Výběru varianty obchodu by měla být věnována maximální pozornost
Realizace varianty obchodu s dřívím (zdůrazňuji: dřívím ve vlastnictví České republiky), k němuž mají Lesy ČR právo hospodařit, která by nesplňovala zákonný požadavek účelnosti a hospodárnosti nakládání s majetkem státu a která by nebyla ze všech možných variant obchodu s dřívím variantou nejúčelnější a nejhospodárnější, by nutně znamenala rozpor se zákonem, se kterým by byly spojeny právní důsledky, tj. právní odpovědnost konkrétních osob, včetně případné trestněprávní odpovědnosti, např. za porušování povinností při správě cizího majetku.
Z těchto důvodů by měla být všemi zainteresovanými osobami věnována výběru varianty obchodu s dřívím ve vlastnictví České republiky, se kterým mají Lesy ČR právo hospodařit, maximální pozornost.
Ing. František Dejnožka
předseda představenstva
Hradecká lesní a dřevařská společnost a. s.