Činnost ČIŽP v oblasti ochrany lesa
Vladimír Dolejský, Luděk Turek, Pavel Zima
Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) v ochraně lesa zjišťuje nedostatky a škody na funkcích lesa jako složce životního prostředí, jejich příčiny a osoby zodpovědné za jejich vznik nebo trvání, vyžaduje odstranění a nápravu zjištěných nedostatků, jejich příčin a následků a ukládá opatření k jejich odstranění a nápravě, provádí kontrolu uložených opatření, v případě hrozící škody je oprávněna nařídit omezení, popřípadě zastavení výroby nebo jiné činnosti až do doby odstranění nedostatků a jejich příčin.
Příspěvek zmiňuje zkušenosti ČIŽP s nedodržováním legislativy, uvádí problematické oblasti související legislativy a stručný popis některých významných případů řešených inspekcí v minulých letech.
Zkušenosti s nedodržováním legislativy
Právním rámcem kontrolní činnosti jsou zejména zákon č. 282/1991 Sb., o České inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa, zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, a zákon č.149/2003 Sb., o uvádění do oběhu reprodukčního materiálu lesních dřevin lesnicky významných druhů a umělých kříženců, určeného k obnově lesa a k zalesňování, a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin), všechny ve znění pozdějších předpisů, včetně prováděcích vyhlášek k těmto zákonům.
V návaznosti na ustanovení těchto právních předpisů jsou stanovovány úkoly kontrolní činnosti. Každoročně se jedná prioritně o složkové úkoly, které se týkají aktuálních nejzávažnějších problémů z hlediska ohrožení nebo poškození životního prostředí v lesích, převážně s celostátními dopady. Tyto úkoly jsou vždy stanovovány v dohodě s oddělením ochrany lesa MŽP.
V posledních letech se jednalo o následující složkové úkoly a s nimi související výsledky kontrolní činnosti v návaznosti na zjištěná porušení příslušných ustanovení právních předpisů právnickými a fyzickými osobami:
2005
- kontrola stavu holin po nelegálních těžbách vzniklých v roce 2002; za zjištěné případy závažnějších nedostatků uložila ČIŽP rozhodnutími ve správním řízení celkem 17 pokut a dále 45 opatření k nápravě,
- kontrola ochrany lesa proti kůrovcům; za zjištěné případy závažnějších nedostatků uložila ČIŽP rozhodnutími ve správním řízení celkem 79 pokut a dále 96 opatření k nápravě,
2006
- kontrola ochrany lesa proti kůrovcům; za zjištěné případy závažnějších nedostatků uložila ČIŽP rozhodnutími ve správním řízení celkem 129 pokut a dále 53 opatření k nápravě,
- kontrola škod zvěří na porostní složce lesa; za zjištěné případy závažnějších nedostatků uložila ČIŽP rozhodnutími ve správním řízení celkem 4 pokuty a dále 16 opatření k nápravě,
2007
- kontrola ochrany lesa proti kůrovcům; za zjištěné případy závažnějších nedostatků uložila ČIŽP rozhodnutími ve správním řízení celkem 106 pokut a dále 39 opatření k nápravě,
- kontrola potěžebních úprav ploch po zpracování kalamitních těžeb dříví; za zjištěné případy závažnějších nedostatků uložila ČIŽP rozhodnutími ve správním řízení celkem 13 pokut a dále 10 opatření k nápravě,
- kontrola plnění zalesňovacích povinností po těžbách dříví; za zjištěné případy závažnějších nedostatků uložila ČIŽP rozhodnutími ve správním řízení celkem 52 pokut a dále
85 opatření k nápravě.
Mimo složkových úkolů je kontrolní činnost aplikována formou specifických úkolů, které jsou zaměřeny na aktuální a specifické problémy jednotlivých regionů a jsou realizovány jak v rámci samostatných tematických kontrol, tak v rámci komplexních kontrol (spolu se složkovými úkoly). V návaznosti na ustanovení právních předpisů se náplň specifických úkolů člení do tematických bloků (ochrana lesa, ochrana pozemků určených k plnění funkcí lesa, uvádění reprodukčního materiálu lesních dřevin do oběhu apod.) nebo jejich dílčích témat (poškozování lesních porostů zvěří, poškozování půdního povrchu apod.). Při kontrolní činnosti jsou každoročně zjištěna četná porušení příslušných ustanovení právních předpisů právnickými a fyzickými osobami jak z hledisek zmíněných tématických bloků, tak i jejich dílčích témat, která jsou řešena ve správním řízení vydáním rozhodnutí o uložení pokuty nebo rozhodnutí o uložení opatření k nápravě zjištěných nedostatků.
Problematické oblasti legislativy
Hlavním problémem je v bodě 1. zmíněný zákon č. 282/1991 Sb., o jehož komplexní novelu usiluje ČIŽP již více let. Naposledy byl předložen návrh této novely legislativnímu odboru MŽP v září 2007, a to mimo jiné z následujících hledisek:
- změny znění ustanovení § 4, týkajícího se ukládání pokut, kde dosavadní úprava skutkových podstat byla částečně zpochybněna soudní praxí,
- možnosti využívat ze strany ČIŽP bezúplatně údaje oblastních plánů rozvoje lesů, lesních hospodářských plánů a lesních hospodářských osnov,
- možnosti získávat ze strany ČIŽP údaje z informačního systému evidence obyvatel, včetně dálkového přístupu,
- možnosti využívat ze strany ČIŽP bezúplatně údaje katastru nemovitostí, včetně dálkového přístupu,
- dořešení otázky ukládání blokových pokut inspektory ČIŽP v blokovém řízení.
Autoři:
Ing. Vladimír Dolejský, Ph.D.
Ing. Luděk Turek
Ing. Pavel Zima
Česká inspekce životního prostředí,
odbor ochrany lesa
E-maily: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
,
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.