Prodej dříví u francouzských státních lesů

Ludvík Pavlíček

O problémech českého lesnictví toho bylo během posledních let napsáno mnoho. Podrobnější rozklad systémových a z toho plynoucích praktických dopadů existence dominantního lesního podniku na celé odvětví ale nebyl prozatím prováděn. Dominantní postavení státního lesního podniku mu vytváří podmínky pro ovlivňování příslušného trhu s lesnickými službami a komoditami. Zda je takový vliv spíše pozitivního či negativního charakteru, záleží na mnoha faktorech.

Z tohoto pohledu je zásadní právě míra regulace dominantního postavení a jeho správné nastavení, přičemž je poučné si všimnout, jakými opatřeními je prováděna regulace v jiných zemích.

Trh s lesnickými produkty
V České republice je trh s lesnickými produkty uspořádán oligopolně s jedním dominantním subjektem. Toto uspořádání není v lesnicky významných evropských zemích zcela ojedinělé, rozdílný je ale přístup k omezování možností vědomého či nevědomého využívání (zneužívání) dominantního postavení. Je rozumné, že jsou při hledání, resp. nastavování podmínek pro optimální organizaci odvětví využívány zkušenosti z jiných států. Ty je však třeba vnímat v kontextu podmínek, ve kterých vznikly
(v každé zemi je různé právní prostředí, struktura vlastníků lesa, jejich koncentrace, tržní uspořádání apod.). V případě potřeby je racionální přejímat pouze poznatky, které vyplývají ze srovnatelných podmínek či situací.
Mezi jednu z mála evropských zemí, které mají základní podmínky srovnatelné s podmínkami v ČR, patří Francie. Je také zemí s dlouholetou právní kontinuitou a demokratickou tradicí, a především s podobným dominantním vlivem státní organizace umísťující na trh dříví.

Francouzský lesní zákon
Francouzský lesní zákon vymezuje práva a povinnosti ONF (Office national des forêts)  poměrně podrobně. Základní regulační mechanismy dominantního postavení státního podniku, které obsahuje lesní zákon, jsou určeny zákazem konkurence v poskytování lesnických výkonů a vymezenými způsoby (jaký produkt) a metodami (jak najít zákazníka a stanovit cenu) prodeje dříví včetně ustanovení o podrobných podmínkách jejich realizace. Jejich cílem je v maximální míře zamezit korupčnímu a defraudačnímu chování a co nejvíce se přiblížit podmínkám dokonale konkurenčního trhu. ONF musí prodávat dříví způsobem nastojato, zpracované dřevo může prodávat pouze v ojedinělých, legislativně stanovených případech. 81 % dřevní hmoty tak prodává nastojato (z toho činí prodej v celku 80 % a prodej za jednotkovou cenu 20 %). ONF nemůže své aktivity rozšířit o těžbu dřeva ve vlastní režii vyjma zvláštních případů (v případě nutnosti nebo po konzultaci s dotčenými profesionálními organizacemi, a to pouze v rámci experimentálních programů nebo v případě nedostatku soukromých iniciativ).

Metody prodeje
Lesní zákon stanovuje, že veškeré prodeje se musí uskutečnit s předchozím zveřejněním a oslovením konkurence. Samotný prodej musí být proveden v rámci dražby nebo v rámci nabídkového řízení. Legislativní důvody těchto ustanovení vyplývají také ze správního práva, které říká, že na základě zásady dobré správy veřejných prostředků (zejména volby nejlepší nabídky) a zásady ochrany osob podřízených správě (zejména zaručení stejných podmínek) musí stát a správní celky v rámci uzavírání smluv oslovit konkurenci. Lesní zákon připouští i prodej dříví na základě dohody se zájemcem, ale pouze při zákonem vymezených situacích jako např. u porostů, které se neprodaly dražbou nebo výběrovým řízením, u porostů, jejichž těžba představuje charakter naléhavosti, u porostů nízké hodnoty a v případech, kdy nemůže konkurence sehrát účinnou roli, především z důvodu malého počtu zájemců.
U veřejných lesů – podřízených lesnímu režimu – je dříví prodáváno na celém území Francie shodně. Výjimku tvoří pouze departementy Moselle (Lotrinský region) a Basse-Rhin a Haute-Rhin (Alsaský region), které realizují z historických a správních důvodů prodej zpracovaného dřeva v celku. Také nemalá část privátních vlastníků lesa používá shodný způsob a metodu prodeje dříví jako ONF, v některých případech jim prodej ONF organizuje v rámci svých prodejních dnů.
Správní rada ONF je zodpovědná za vydávání dokumentů smluvní povahy upravujících prodej dříví ve veřejných lesích, tzv. „Sešitů obecných ustanovení“ – CCG (le cahier des clauses générales). Každá varianta metody a způsobu prodeje má své CCG, které upravuje např. platební podmínky, lhůty k těžbě, podmínky dodání dříví, likvidace klestu, způsob určení skladovacích a odpadních míst. Takto zveřejněné podmínky jsou platné pro všechny prodeje dříví realizované ONF a nemohou být předmětem vyjednávání na lokální úrovni.

Veřejná sestupná dražba
ONF prodává největší množství dříví metodou veřejných sestupných dražeb (polovinu objemu prodávaného stojícího dříví). Prodávány jsou jednotlivé porosty nebo jejich části či skupiny. Dopředu jsou zveřejněny veškeré smluvní podmínky a pravidla cenového jednání. ONF připravuje porosty k prodeji, tzn. vyznačuje je v terénu, každý strom ocejchuje registrovaným kladívkem na kořenovém náběhu a ve výšce prsou na kmeni. Dále šetřením zjišťuje údaje o porostech, které zveřejňuje v tzv. nabídkovém katalogu dříví na stojato. Ten obsahuje všechny údaje nezbytné pro výpočet nákladů a výnosů, resp. pro stanovení ceny jednotlivými zájemci. Ti si dále mohou prodávané porosty před konáním soutěže prohlédnout v rámci prohlídkových dnů organizovaných ONF.
Prodeje se konají na jednotlivých departmentech 2x ročně, vždy na jaře a na podzim. Úspěšní soutěžitelé mají na provedení těžeb lhůtu 18 měsíců od podpisu smlouvy. Tato skutečnost vytváří pro kupující velmi důležitou dynamickou stabilitu pro podnikání, která spočívá v tom, že se jim jednotlivá období těžeb překrývají a mohou si tak průběžně regulovat (strategií při nákupech) množství nakupovaného dříví ve vztahu k jejich potřebě, cenovému vývoji, optimalizaci využití zdrojů a nákupu služeb. Po odebrání dříví z porostů a splnění všech smluvních podmínek jsou kupující na vlastní žádost protokolárně propuštěni z těžby. Pokud nejsou propuštěni ve stanovené lhůtě 18 měsíců v době konání dalších dražebních dnů, nemohou se jich účastnit. Druhou podmínkou účasti je neexistence finančního závazku vůči ONF po lhůtě splatnosti. Jiná omezení nejsou uplatňována z důvodu nabídnutí dříví co nejširšímu množství zájemců. Ceny vysoutěžené na dražbách slouží ONF pro analyzování trhu a jako měřítko pro další obchody se dřívím, především jako podklad pro stanovování cen při prodejích dohodou.
U prodeje sestupnou dražbou se jedná o rychlou a praktickou metodu. Např. na prodejním dni, trvajícím od 9 do 15 hodin, se prodá 150 tis. m3 dříví nastojato při obdobné objemové struktuře prodávaných porostů, jako je v ČR. Výsledkem střetu poptávky a nabídky u výrazného objemu dříví jsou dosažené tržní ceny. Velmi účinná je společná schůzka kupujících a prodávajícího, kde lze využít psychologického efektu soutěže. Množství dříví a čas, kdy ho kupující získá, závisí při soutěži pouze na výši cenových nabídek. Ceny vyhlašované ONF na počátku dražby převyšují 2-3krát reálnou hodnotu dříví. Současně je stanovena pro každou prodejní položku cena stažení z dražby, která je měnitelná podle průběhu dražeb a kupující ji neznají. Pokud se porost v dražbě neprodá, je nabídnut při dalším dražebním dni nebo prodán dohodou za ceny vyplývající z dražeb. Mezi další výhody, pro které ONF užívá tuto metodu a způsob nejčastěji je skutečnost, že jim zajišťuje nepochybný prodej dříví nejlepší nabídce při plné transparentnosti a že vytváří nižší potřebu oběžných prostředků, když nemusí zajišťovat těžební výkony, výkon úklidu klestu a řešit skladové zásoby.

Autor:
Ing. Ludvík Pavlíček
FORESTA SG, a.s.
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.