Úvodník 4/2008
prakticky od roku 2004 přitahuje pozornost zejména odborné lesnické veřejnosti dění okolo státního podniku Lesy České republiky. Toto období lze bez nadsázky charakterizovat jako období nesmírně složité a obtížné. K této situaci výrazně přispěla nestabilita vrcholového managementu podniku, kdy se za uplynulých 5 let vystřídalo ve funkci 6 generálních ředitelů, dále nepříliš úspěšné pokusy podniku vyrovnat se při zadávání lesnických činností nejen s režimem zákona o veřejných zakázkách, ale především s postupným vyhrocováním situace v podnikatelském sektoru v odvětví lesního hospodářství. Do této velmi rozjitřené situace zasáhl další negativní vliv, a to orkán Kyrill v lednu roku 2007. V důsledku všech těchto okolností (lhostejno, zda byly charakteru objektivního či subjektivního) se hospodaření v lesích ve vlastnictví státu, spravovaných tímto podnikem, dostalo do situace, která nemá v novodobé historii českého lesnictví obdoby. Na straně jedné nutnost likvidovat následky rozsáhlé větrné kalamity, na straně druhé neukončená zadávací řízení na dodávky lesnických činností, a dále striktní a z hlediska hospodaření v lesích komplikovaná a zcela nevhodná právní úprava v oblasti zadávání veřejných zakázek.
Zjednodušeným výběrovým řízením se tehdy podařilo bezodkladně zahájit práce na odstraňování následků orkánu. Souběžně s tím zahájil podnik přípravy na vyhlášení tzv. střednědobých zakázek na dodávky lesnických činností tak, aby nejen plně reflektovaly právní úpravu v oblasti zadávání veřejných zakázek, ale aby byly vytvořeny předpoklady pro tolik potřebné uklidnění situace v celém lesnicko-dřevařském sektoru. V tomto procesu sehrálo nemalou úlohu i ministerstvo zemědělství jako zakladatel podniku. Výsledkem byl podpis memoranda MZe a KLDS. Největším přínosem memoranda je skutečnost, že byla nalezena cesta, jak lze dosáhnout kompromisu mezi zainteresovanými stranami i v dlouhodobějším horizontu. V souladu se závěry memoranda vyhlásil podnik v druhé polovině roku 2007 celkem 257 samostatných zadávacích řízení na dodávky lesnických činností (tzv. střednědobé zakázky), z toho 98 zakázek bylo vypsáno pro lokalitu OM a 159 pak pro lokalitu P. Závěr roku byl poznamenán rezignací dalšího generálního ředitele podniku, následně pak téměř celého vrcholového managementu.
Dnes lze konstatovat, že prvořadý úkol nového managementu podniku, tedy dokončit proces tzv. střednědobých zakázek, byl naplněn. Je podepsáno téměř 100 % zakázek a činnosti související s hospodařením v lese mohou být v souladu se zákonem o lesích zajišťovány. Mimo jiné také díky uzavřeným smlouvám se podnik úspěšně vyrovnává s následky vichřice Emma z března letošního roku, která způsobila nemalé škody na lesích. V porovnání s orkánem Kyrill (z ledna roku 2007) však významně nižší.
Podstatně větší škody napáchané Emmou v sousedních zemích (hlavně v Rakousku a Německu) spolu se současnou krizí na světových trzích se dřevem a řezivem způsobují cenové a odbytové problémy všem lesním majetkům. Zároveň tento těžko odhadnutelný vývoj vnáší mimořádný rozruch do již podepsaných zakázek LČR. Nutno zdůraznit, že tyto byly vysoutěženy už tak na hranici rentability pro dodavatele prací.
Úspěšně projít tímto obdobím bude znamenat velké organizační a správní úsilí. Bez dobře koordinovaných kroků obou managementů mohou být ekonomické ztráty velmi významné až likvidační. Obzvláště nyní bude potřeba moudrosti a dobré vůle ke konsensu. Jsem přesvědčen, že návrat těchto mravních kreditů do lesnických managementů znamená pro stabilizaci prostředí více než vždy následně kritizovaná technika soutěže.
I když byl z valné části ukončen nesmírně složitý proces, neznamená to, že by před podnikem nestály další náročné úkoly. Ty jsou součástí koncepce dalšího rozvoje a směřování podniku, formulované v zadání novému managementu ze strany ministerstva zemědělství jako zakladatele podniku. Za nezbytné považuji vytvořit postupně podmínky pro dlouhodobou stabilizaci Lesů ČR, a to zejména formou transformace vnitřní organizační struktury podniku s tím, že na úrovni generálního ředitelství bude zachováno strategické a koncepční rozhodování, zatímco řízení operativně-provozních činností bude přeneseno do působnosti nižších organizačních složek. S tím úzce souvisí úkol významně posílit spolupráci podniku s kraji, a to z hlediska potřeb a možností daných specifickými podmínkami každého kraje. Tyto změny musí proběhnout proto, že hlavním posláním nového managementu nemůže do budoucna být momentálně vytvořený hospodářský výsledek, ale kvalita a stav lesních porostů. Jenom tento znak je následně skutečnou hodnotou státního lesa jako veřejného statku se všemi jeho funkcemi.
Z tohoto obecného nástinu je zřejmé, že před podnikem, jeho zakladatelem, ministerstvem zemědělství a podnikatelskou sférou stojí pro nejbližší období celá řada nelehkých úkolů. Jejich řešení bude vyžadovat již výše zmíněné kvality spolupráce. Čestně se s nimi vypořádat je naším společným závazkem vůči celé společnosti.
Karel Trůbl
náměstek pro lesní a vodní hospodářství MZe