Lesní pedagogika a školská reforma

Jan Řezáč

Ve dnech 29. a 30. dubna uspořádala Nadace dřevo pro život ve spolupráci s Lesy ČR, s. p., Ústavem pro hospodářskou úpravu lesů a Krkonošskou poradenskou, o. p. s., úvodní seminář pro lesní pedagogy zaměřený na prohloubení znalostí a porozumění problematice školní reformy, jež se začíná rozbíhat na základních školách. Seminář se uskutečnil v Informačním středisku LČR na Křivoklátě a vedli jej lektoři Petr Sobotka a Richard Turek.

Cíle a obsah semináře
Cílem semináře bylo naučit lesní pedagogy novým technikám při práci s dětmi a zvýšit jejich schopnosti, dovednosti a kompetence při prezentaci lesní pedagogiky. Rovněž porozumění školské reformě by mělo lesním pedagogům napomoci
lépe pochopit potřeby učitelů základních škol v rámci průřezového tématu „Environmentální výchova“, kam může být lesní pedagogika přirozeně začleňována. Důležité je také zainteresovat učitele na realizaci lesní pedagogiky tak, aby se stali našimi aktivními pomocníky a myšlenky lesní pedagogiky dále používali a rozváděli ve svých rámcových vzdělávacích programech.
Seminář byl rozdělen celkem do sedmi bloků. První den lesní pedagogové pracovali ve čtyřech blocích a seznámili se s možnostmi komunikace v komunitním kruhu, se systémy řešení, které nabízí „pavučina“ (pomocníkem jim bylo klubíčko provázku), a zahráli si na „lovce lidí“. Dalším pracovním tématem byl brainstorming (mozková bouře) a jeho aplikace v dětském kolektivu, práce s textem, seznámení s problematikou konstruktivismu a třífázovým modelem učení. Účastníci si také vyzkoušeli simulaci – v tomto případě ve skupinkách předváděli živé obrazy – a sestavení myšlenkové mapy. Důležitou součástí každého bloku byla reflexe prožité aktivity, diskuse v komunitním kruhu nad výsledky a hledání možností využití dané techniky v rámci lesní pedagogiky.
Druhý den se lesní pedagogové seznámili s principy kooperativního vyučování a rolí jednotlivce v týmu a s problematikou objevování a řešení problémů. Posledním tématem semináře bylo seznámení s problematikou tvorby a plánování vzdělávacích projektů; seznámení s průřezovým tématem environmentální výchova v Rámcových vzdělávacích programech a seznámení s pojmem klíčových kompetencí v Rámcových vzdělávacích programech.

Školská reforma
Státní úroveň v systému vzdělávacích dokumentů představují Národní program vzdělávání a rámcové vzdělávací programy (dále jen RVP). Národní program vzdělávání vymezuje počáteční vzdělávání jako celek. RVP vymezují závazné rámce vzdělávání pro jeho jednotlivé etapy – předškolní, základní a střední vzdělávání. Školní úroveň představují školní vzdělávací programy (dále jen ŠVP), podle nichž se uskutečňuje vzdělávání na jednotlivých školách.
RVP zavádí do oblasti základního vzdělávání průřezová témata reprezentující okruhy aktuálních problémů současného světa a stávající se významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání. Průřezová témata jsou důležitým formativním prvkem základního vzdělávání, vytvářejí příležitosti pro individuální uplatnění žáků i pro jejich vzájemnou spolupráci a pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot.
Tematické okruhy průřezových témat procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a umožňují propojení vzdělávacích obsahů oborů. Tím přispívají ke komplexnosti vzdělávání žáků a pozitivně ovlivňují proces utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Žáci dostávají možnost utvářet si integrovaný pohled na danou problematiku a uplatňovat širší spektrum dovedností.
Průřezová témata tvoří povinnou součást základního vzdělávání. Škola musí do vzdělávání na 1. stupni i na 2. stupni zařadit všechna průřezová témata uvedená v RVP. V průběhu základního vzdělávání je povinností školy nabídnout žákům postupně všechny tematické okruhy jednotlivých průřezových témat, jejich rozsah a způsob realizace stanovuje ŠVP. Průřezová témata je možné využít jako integrativní součást vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu nebo v podobě samostatných předmětů, projektů, seminářů, kurzů apod. V etapě základního vzdělávání je také vymezeno průřezové téma Environmentální výchova.

Charakteristika průřezového tématu
Environmentální výchova vede jedince k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí, tj. k pochopení nezbytnosti postupného přechodu k udržitelnému rozvoji společnosti a k poznání významu odpovědnosti za jednání společnosti i každého jedince. Umožňuje sledovat a uvědomovat si dynamicky se vyvíjející vztahy mezi člověkem a prostředím při přímém poznávání aktuálních hledisek ekologických, ekonomických, vědeckotechnických, politických a občanských, hledisek časových (vztahů k budoucnosti) i prostorových (souvislostí mezi lokálními, regionálními a globálními problémy), i možnosti různých variant řešení environmentálních problémů. Vede jedince k aktivní účasti na ochraně a utváření prostředí a ovlivňuje v zájmu udržitelnosti rozvoje lidské civilizace životní styl a hodnotovou orientaci žáků.
Na realizaci průřezového tématu se podílí většina vzdělávacích oblastí. Postupným propojováním, rozšiřováním, upevňováním i systematizací vědomostí a dovedností získávaných v těchto oblastech umožňuje Environmentální výchova utváření integrovaného pohledu. Každá z oblastí má svůj specifický význam v ovlivňování racionální stránky osobnosti i ve vlivu na stránku emocionální a volně aktivní.

Konstruktivismus
Konstruktivismus je pedagogický směr, který vychází z předpokladu, že svoje vlastní poznání si děti budují (konstruují) samy na základě svých praktických zkušeností. Do učebního procesu dítě vstupuje s určitými informacemi, poznatky, zkušenostmi, představami. My jako pedagogové tyto poznatky dětí zachycujeme a pojmově zpracováváme tak, abychom je mohli dále podrobit společnému zkoumání. Naším cílem je, aby se každé dítě podílelo na výstavbě (konstruování) svého vlastního poznání a nebylo pouze pasivním příjemcem informací.

Projektové vyučování
Jedním z hlavních důvodů, proč začali pedagogové uvažovat o potřebnosti změn v pojetí výuky, a tedy mimo jiné čím dál častěji používali projektovou metodu, byly změny, které nastaly vlivem vědeckotechnické revoluce. Stejně tak jsou současné tendence, aby se pojetí vzdělávání více individualizovalo a diferencovalo (na úrovni žáků, ale i na úrovni jednotlivých vzdělávacích zařízení), vyvolány velkou řadou změn, které se ve značné míře projevují po celém světě. Jsou to např. rychlý socioekonomický vývoj, změny charakteru práce a vědy, snadná dostupnost informací, globalizace, měnící se situace dětí a mládeže.
Čím se projektová metoda vyučování vyznačuje především:
- je cílená, promyšlená a organizovaná,
- je intelektuální (teoretická) i ryze praktická,
- vyhovuje potřebám a zájmům žáků, ale též pedagogickému rozhodnutí učitele,
- je koncentrována kolem nějaké základní ideje, nějakého tématu,
- má praktické zaměření a směřuje k upotřebení v životě,
- komplexně ovlivňuje žákovu osobnost,
- vyžaduje od žáka převzetí odpovědnosti za vlastní učení,
- je především „záležitostí“ dětí, pedagog vystupuje v první řadě v roli konzultanta, partnera,
- nabízí celistvé poznání, zkoumá problém z různých úhlů pohledu,
- výsledný produkt projektu posiluje smysl učení, důležité je i zaznamenávání a hodnocení průběhu – procesu učení,
- je většinou založena na týmové spolupráci dětí,
- propojuje život školy s životem obce, širší společnosti.

Vyučovací projekty mimo jiné napomáhají osvojení důležitých životních dovedností: umět spolupracovat, diskutovat, formulovat názory, řešit konflikty a problémy, tvořivě jednat, hledat informace, ale také pracovat s časovými možnostmi, vytvářet otevřenou atmosféru, aktivně naslouchat, parafrázovat, ověřovat konsenzus, stavět na nejlepších idejích a hodnotit je, analyzovat a syntetizovat, usilovat o účast všech, pracovat s emocemi a postoji, oceňovat individuální odlišnosti, vytvářet skupinové role, přidělovat odpovědnost atd. Více informací k projektovému vyučování najdete na www.skav.cz, www.isea-cz.org.

Podrobnějšími informaci o školské reformě ve vztahu k lesní pedagogice naleznete na www.lesnipedagogika.cz

Autor:
Ing. Jan Řezáč
Nadace dřevo pro život
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Foto: archiv Nadace dřevo pro život

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.