Druhá etapa regionální certifikace lesů PEFC
Tomáš Dohnanský
V říjnu roku 2008 byl úspěšně ukončen první dozorový audit druhé etapy regionální certifikace lesů Českého systému certifikace lesů (CFCS), který je národní variantou mezinárodního certifikačního systému PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification Schemes), v současné době nejrozšířenějšího certifikačního systému v České republice, Evropě i ve světě. Audit navázal na udělení regionálního certifikátu regionu Česká republika v roce 2007. Stejně jako v uplynulých letech byli předmětem auditu prováděného nezávislým certifikačním orgánem akreditovaným národním akreditačním orgánem namátkově vybraní zástupci všech vlastnických kategorií (lesů soukromých, obecních i státních).
Hodnocení hospodaření vycházelo z kritérií trvale udržitelného hospodaření (TUH) uvedených v dokumentu CFCS 1002:2006 schváleném PEFC Česká republika a z Metodiky posuzování shody hospodaření s kritérii TUH schválené Sdružením vlastníků a správců lesních majetků v ČR (SVSLM). Oba dokumenty umožňují objektivně posoudit stav lesa a způsob hospodaření na konkrétním lesním majetku na základě jednoznačně definovaných, měřitelných a vyhodnotitelných kritérií. Právě z důvodu jednoznačnosti jsou základem CFCS požadavky platné legislativy (nejen lesnické, ale i ochrany přírody, bezpečnosti práce a pracovního práva).
Výsledky dozorového auditu PEFC
Závažná neshoda spočívající v nevedení evidence škodlivých činitelů se vyskytla pouze na jednom z hodnocených lesních majetků a k jejímu odstranění byl stanoven postup včetně časových termínů. Dále byly na některých majetcích zjištěny menší nedostatky hodnocené jako slabá místa v hospodaření. Jednalo se o drobné závady ve vedení různých evidencí, při nakládání se sadebním materiálem lesních dřevin a výjimečně i při ochraně lesa. Celkově bylo na většině kontrolovaných majetků konstatováno důsledné plnění zásad a principů TUH a nadstandardní hospodaření v lesích s tím, že důraz při hospodaření je kladen nejen na zvyšování biodiverzity při obnově lesa a využívání přirozeného zmlazení, ale i na zohlednění požadavků ochrany přírody, rekreační funkce lesů a estetické hodnoty lesa.
Kromě uvedených, tzv. vnějších dozorových auditů, byly v průběhu roku 2008 prováděny tzv. vnitřní dozorové audity SVSLM. Závěry těchto auditů byly velmi podobné závěrům certifikačního orgánu. Tyto audity bude i v roce 2009 provádět servisní organizace (Ústav pro hospodářskou úpravu lesů) na základě smlouvy se SVSLM u 10 % držitelů osvědčení o účasti v certifikaci lesů náhodným výběrem. Součástí smlouvy je dále provádění mimořádných auditů v případě zjištění nesouladu v poskytnutých údajích o majetku a hospodaření na něm.
Zvýšení požadavků CFCS
V poslední době bylo v médiích několikrát konstatováno, že certifikační systém PEFC nevyžaduje splnění žádných zvláštních požadavků a že k získání osvědčení (certifikátu) postačí dodržování platných zákonů. Uvedené tvrzení je nutno uvést na pravou míru. Pomineme-li známou skutečnost, že lesnická legislativa České republiky je jednou z nejpřísnějších v rámci Evropy i světa, a že nadzákonné požadavky byly obsaženy již v původním standardu, v rámci druhé etapy certifikace lesů PEFC došlo u mnoha posuzovaných kritérií k dalšímu výraznému zvýšení požadavků. Již z prostého porovnání standardů obou certifikačních etap vyplývá, že přibyla některá zcela nová kritéria a k většímu či menšímu nárůstu požadavků došlo u řady certifikačních kritérií i u vlastního hodnocení jejich dodržování. Celkem tak nyní standard CFCS obsahuje 29 kritérií místo původních 27.
Změna v hodnocení plnění kritérií
K výraznému nárůstu požadavků došlo při hodnocení dodržování jednotlivých kritérií. Změna v hodnocení jejich plnění je nejlépe doložitelná na důvodech, které mohou vést ke snížení hodnocení z nejlepšího stupně 2 na průměrný stupeň 1 dle metodiky SVSLM. K němu může dojít i tehdy, kdy je základní cíl (požadavek) kritéria směřující k TUH splněn, ale při realizaci se vyskytnou určité nedostatky. Vzhledem ke známým zvláštnostem (obtížnosti) a komplexnosti lesnického hospodaření (spojující vědomosti a zkušenosti z biologických, technických a společenských oborů) je při takovém přístupu k hodnocení nutno připustit, že certifikační kritéria kladou na vlastníky lesa velmi vysoké nároky. Ke snížení hodnocení kritéria může např. dojít (po zohlednění konkrétních okolností případu), vyskytnou-li se následující skutečnosti:
- 1.1 Ochrana a využívání lesních a jiných pozemků PUPFL – PUPFL jsou využívány k jiným účelům na základě rozhodnutí OSSL, ale vlastní realizace vykazuje nedostatky.
- 1.3 Zachování množství a kvality lesních zdrojů – v lesích bez schváleného LHP nebo protokolárně převzaté LHO je provedení těžeb odsouhlaseno OLH a OSSL, ale vlastní realizace těžby není zcela v souladu s jejím návrhem.
- 1.4 Rámcové plánování – LHP (LHO) sice vychází z údajů OPRL, ale obsahuje odchylky, které nejsou zdůvodnitelné (stupeň 2 předpokládá zdůvodnitelnost odchylek a aktivní spolupráci na aktualizaci OPRL prováděnou pověřenými pracovníky).
- 1.5 Lesní hospodářské plány – vlastník lesa sice hospodaří podle LHP schváleného OSSL (LHO převzaté OSSL), ale vedení lesní hospodářské evidence vykazuje nedostatky.
- 2.1 Používání pesticidů – použití registrovaného chemického přípravku nebylo odborně odůvodnitelné, způsob nakládání s obaly a zbytky chemických přípravků je šetrný k životnímu prostředí, ale vykazuje dílčí nedostatky, způsoby biologické ochrany lesa nejsou využívány.
- 2.2 Hnojení a vápnění lesa – hnojení a vápnění se používá bez rozboru stanovištních podmínek, alternativní metody biologického přihnojování nejsou využívány.
- 2.3 Šetrné výchovné, těžební a dopravní technologie a postupy – vyskytly se větší škody na půdě, cestách a vodních tocích nebo větší poškození stromů, které ale byly následně asanovány.
- 2.4 Sledování, předcházení a zabránění působení škodlivých činitelů – Přes prokazatelně provedená opatření ochrany lesa došlo k poškození lesních porostů, evidence škodlivých činitelů a nahodilé těžby není vedena ve stanoveném rozsahu (jedná se o evidenci nad rámec vyhlášky č. 101/1996 Sb.).
- 2.5 Zlepšování stavu a odolnosti lesních porostů – plošný podíl výchovy není významným způsobem časově plněn, ale nevylučuje jeho celkové splnění, kvalita provedených zásahů vykazuje dílčí nedostatky, ale nevede k poškození porostů (stupeň 2 vyžaduje nejen rovnoměrné plnění výchovy, ale i velmi kvalitní realizaci výchovných zásahů).
- 3.1 Trvalost produkce dřeva – požadavek 3.1.c – přirozená obnova a vzácné domácí druhy dřevin nejsou podporovány, nebo jen výjimečně.
- 3.1 Trvalost produkce dřeva – požadavek 3.1.c – zajištění lesních porostů – minimální podíl MZD při obnově porostu není zachován v době zajištění lesního porostu.
- 3.4 Lesní dopravní síť – výstavba lesní dopravní sítě není plánována, ale její realizace je v souladu s platnou legislativou.
- 4.1 Zachování biodiverzity při obnově lesa a zalesňování – při obnově lesa a zalesňování je do porostů minimální podíl MZD zaváděn, ale v době zajištění není tento podíl zachován, přirozená obnova a domácí druhy dřevin nejsou účelně využívány.
- 4.2 Použití introdukovaných dřevin – použití introdukovaných dřevin při umělé obnově vykazuje ve srovnání s LHP (LHO) drobné nedostatky.
- 4.3 Ponechávání mrtvého a odumírajícího dřeva – kritérium je plněno nedostatečně, pasivní přístup k ponechávání stromů na dožití.
- 6.3 Počet a vzdělávání pracovníků v lesnictví a výzkumná činnost – požadavek 6.3.b – odborný personál má potřebnou kvalifikaci, ale její zvyšování není zabezpečeno.
- 6.6 – Obecné užívání lesa a využitelnost pro rekreaci – vlastník lesa aktivně nepřispívá k rozvoji rekreační funkce lesa.
Způsob posuzování žádostí o účast
Dalším argumentem vyvracejícím zmíněné negativní hodnocení CFCS jsou zkušenosti z vlastního posuzování žádostí o účast odbornou komisí SVSLM (Sdružením vlastníků a správců lesních majetků v ČR). Komise tvořená zástupci LČR, VLS ČR, SVOL a SMPLH (Sdružení majitelů a podnikatelů v lesním hospodářství) v důsledku přesunu většiny činností servisní organizace na SVSLM byla nucena striktně vyžadovat doložení všech nezbytných podkladů a doplnění neúplných nebo kritéria TUH nesplňujících žádostí (prohlášení vlastníka o uložených sankcích, schvalovací výměr LHP, soulad závazných ustanovení se skutečností, dotazník TUH atd.). U několika vlastníků lesů bylo vzhledem ke zjištěným nesouladům rozhodnuto o konání mimořádných auditů. V případě, kdy vlastníci lesa zjištěné nedostatky neodstranili, nebylo jim osvědčení o účasti v certifikaci uděleno.
Certifikace PEFC v roce 2009
Kromě již zmíněných vnějších a vnitřních dozorových auditů dojde v dohledné době k dalšímu prověření stavu certifikovaných lesů z důvodu zkrácení doby platnosti osvědčení (dva roky od data vydání), tj. u většiny držitelů osvědčení nejpozději do 30. 9. 2009. Za tím účelem budou v průběhu roku 2009 všichni vlastníci lesů osloveni dopisem SVSLM a platnost osvědčení jim bude prodloužena až po předložení příslušné žádosti obsahující mimo jiné aktualizaci údajů o daném majetku a nový závazek vlastníků lesa k dodržování kritérií TUH.
Autor:
Ing. Tomáš Dohnanský
Sdružení vlastníků a správců lesních majetků ČR
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.