Podpora lesního hospodářství ze státního rozpočtu, kapitoly Mze
Jan Lojda
Systém podpor hospodaření v lesích ze státního rozpočtu, kapitoly Ministerstva zemědělství, prošel v průběhu posledních deseti let několika zásadními změnami, mezi které patří poskytování vybraných příspěvků do lesního hospodářství krajskými úřady či vývoj systému podpor lesního hospodaření související se vstupem České republiky do Evropské unie.
Významnou změnou z pohledu národní dotační politiky bylo přijetí novely zákona o rozpočtovém určení daní v roce 2005. Tato novela dala možnost jednotlivým krajům, z pohledu alokace finančních zdrojů, poskytovat finanční příspěvky do lesního hospodářství navýšením krajských rozpočtů o podíl z výnosu daní, aniž by však stanovila jejich vázanost pro oblast lesního hospodářství. Od roku 2005 se datuje vznik samostatných regionálních programů financování podpor lesního hospodářství tak, jak je známe dnes.
Neméně významný z hlediska vývoje systému podpor hospodaření v lesích byl vstup České republiky do Evropské unie v roce 2004. Možnosti podpory se tak rozšířily o zdroje strukturálních fondů EU. Pro lesní hospodářství se v roce 2004–2006 jednalo o Evropský zemědělský orientační a záruční fond (EAGGF) (v rámci tohoto fondu byly otevřeny dva programy – Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství a Horizontální plán rozvoje venkova ČR). Pro následující programové období 2007–2013 se jedná o zdroje Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EAFRD), v rámci kterého byl v ČR schválen v roce 2007 Program rozvoje venkova ČR na rok 2007–2013. Vzhledem ke kofinancování akcí realizovaných uvedenými programy klade poskytování také těchto podpor nároky na státní rozpočet, kapitolu Ministerstva zemědělství.
Národní zdroje
Legislativně je poskytování podpor pro lesní hospodářství (LH) zakotveno v platném lesním zákoně (zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů).
V § 46 lesního zákona je stanoveno, že stát podporuje hospodaření v lesích poskytováním služeb nebo finančních příspěvků. Dále je stanoveno, že vláda každoročně připraví závazná pravidla poskytování finančních příspěvků, která jsou přílohou státního rozpočtu. V neposlední řadě udává lesní zákon možnost podpory LH formou náhrad za v zákoně vyjmenované případy újmy či vynaložené náklady na povinnosti a činnosti prováděné ve veřejném zájmu. V tomto smyslu jsou tedy v platné legislativě zakotveny tři základní pilíře podpory lesního hospodářství: finanční příspěvky na hospodaření v lesích, služby vlastníkům lesů a mandatorní výdaje (finanční povinnosti vyplývající z lesního zákona).
Finanční příspěvky
Pravidla poskytování finančních příspěvků v roce 2009 jsou součástí přílohy č. 9 k zákonu č. 475/2008 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2009. Dle odst. 2 těchto pravidel poskytuje Ministerstvo zemědělství příspěvky na vybrané činnosti mysliveckého hospodaření (dotační titul (DT) dle písm. G), na úhradu zvýšených nákladů spojených s vyhotovením digitální formy dat lesního hospodářského plánu pro účely státní správy lesů (DT dle písm. H), na ostatní hospodaření v lesích (DT dle písm. I) a na chov a výcvik národních plemen loveckých psů a loveckých dravců (DT dle písm. K). První a posledně jmenovaný finanční příspěvek (DT G a DT K), který se týká problematiky myslivosti, přiřazuje k systému lesnických podpor zákon o myslivosti. V rámci těchto předmětů příspěvků lze žádat o finanční podporu např. na založení a údržbu zvěřních políček, zřizování napajedel pro zvěř, instalaci betonové nory, lapacích zařízení, hnízdních budek pro vodní ptáky aj. Dále se jedná o podporu jedinců ohrožených druhů zvěře (tetřev hlušec, tetřívek obecný, koroptev polní) nebo oborní chovy vzácných druhů zvěře (koza bezoárová, bílý jelen). Poskytnutím finančního příspěvku je podporován také chov a výcvik národních plemen psů (český teriér, český fousek) a odchov loveckého dravce (jestřáb lesní, sokol stěhovavý, raroh velký, orel skalní). Podacím místem je místně příslušný krajský úřad (dle lokalizace honitby), popř. místo trvalého pobytu majitele loveckého psa či loveckého dravce (dle odst. 11 pravidel). V roce 2008 bylo poskytnuto na tyto dva předměty příspěvku celkem 14,1 mil. Kč. Dotační titul dle písm. H je sazbovou dotací poskytovanou vlastníkovi lesa na vyhotovení digitální formy dat lesního hospodářského plánu v souladu s platným informačním standardem lesního hospodářství (ISLH). Sazba je stanovena ve výši 300 Kč/ha lesa (výměra je uvedena v Průvodním listu k lesnímu hospodářskému plánu). Dotační titul dle písm. I zahrnuje příspěvek na práce související se zachováním a reprodukcí genových zdrojů lesních dřevin a na zakládání a provoz semenných sadů (matečnic, klonových archivů). Jedná se o příspěvek nákladový, tzn. žadateli (vlastníkovi lesa) je propláceno 80 % skutečně vynaložených přímých nákladů v souladu se schválenou kalkulací. Na příspěvky dle písm. H bylo v roce 2008 vyplaceno 54,9 mil. Kč a na příspěvek dle písm. I pak 1,9 mil. Kč. Celkem bylo v roce 2008 vyplaceno na finanční příspěvky ze státního rozpočtu, kapitoly Ministerstva zemědělství, 70,87 mil. Kč. Podacím místem pro podání žádosti o příspěvek dle písm. H a písm. I je místně příslušný krajský úřad, v jehož území leží pozemky, na které je finanční příspěvek požadován. Dle přílohy č. 9 lze čerpat finanční příspěvky i pro lesy v působnosti Ministerstva obrany a Ministerstva životního prostředí (z rozpočtů těchto ministerstev).
Služby vlastníkům lesů
Ministerstvo zemědělství rozhoduje o poskytnutí služeb, pokud přesahují obvod územní působnosti kraje (§ 49 lesního zákona). Jedná se zejména o tyto služby: letecká hasičská služba (ochrana před lesními požáry), letecké vápnění a hnojení v imisemi poškozených lesích (zejména Krušné hory, Jizerské hory, Šumava, Orlické hory), velkoplošné zásahy v ochraně lesa (letecká aplikace postřiků proti bekyni velkohlavé, píďalkám na dubu, klíněnce jírovcové atp.), rekognoskační lety pro zjišťování zdravotního stavu lesů (zejména zjišťování kůrovců). Dále je z těchto zdrojů financována poradenská činnost (poradenská služba v oblasti lesní ochranné služby, lesního semenářství a školkařtví, reprodukčního materiálu lesních dřevin, obnovy a výchovy lesních porostů, zalesňování aj. – pro vlastníka lesa bezplatně), vzdělávací činnost (semináře pro vlastníky lesů a odborné lesní hospodáře), výzkum (odběry půdních vzorků a asimilačních orgánů pro průzkum stavu lesních půd a výživy lesních dřevin) atp. V roce 2008 byly na služby vlastníkům lesů vynaloženy finanční prostředky v celkové výši 96,67 mil. Kč.
Finanční povinnosti vyplývající z lesního zákona (mandatorní výdaje)
Vlastníkovi lesa náleží finanční kompenzace za omezení hospodaření v lese nebo za provedená opatření ve veřejném zájmu dle jednotlivých ustanovení lesního zákona.
Jedná se o: § 11 – náhrada újmy vzniklé v důsledku omezení hospodaření v lese, § 21 – náhrada za poškozování lesa, § 24 – částečná úhrada zvýšených nákladů na výsadbu minimálního podílu melioračních a zpevňujících dřevin, § 26 – náhrada nákladů na zpracování lesních hospodářských osnov, § 34 – náhrada za užívání pozemků k lesní dopravě, § 35 – náhrada nákladů na meliorace a hrazení lesních bystřin prováděné z rozhodnutí orgánu státní správy lesů ve veřejném zájmu a náhrada majetkové újmy vzniklé v důsledku omezeného výnosu nebo jiného užitku z dotčeného pozemku při přípravě, budování a údržbě zařízení meliorací a hrazení bystřin v lesích, § 36 – náhrada zvýšených nákladů za opatření uložená ve smyslu hospodaření v lesích ochranných a lesích zvláštního určení, § 37 – náklady na činnost odborného lesního hospodáře v lesích, pro které jsou zpracovány lesní hospodářské osnovy, § 39a – náhrada škody osobě, která poskytla pomoc lesní stráži. V posledních letech byly uplatňovány především náhrady dle § 24, § 26, § 35 a § 37, v roce 2008 v celkové výši 248,78 mil. Kč.
Zdroje Evropské unie (kofinancované z národních zdrojů)
Jak již bylo zmíněno, Česká republika po vstupu do EU prošla dvěma programovými obdobími (druhé programové období v současné době probíhá), ve kterých vlastník lesa čerpal (resp. v probíhajícím progra-movém období čerpá) finanční prostředky ze dvou fondů: EZOZF (2004–2006) a EZFRV(2007–2013). Na základě Nařízení rady Evropských společenství zpracovala Česká republika příslušné strategické dokumenty (Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství a Horizontální plán rozvoje venkova ČR v programovém období 2004–2006 a Program rozvoje venkova ČR v programovém období 2007–2013), které blíže specifikují opatření k naplňování cílů rozvoje venkova. Konkrétní podmínky poskytování dotací dle jednotlivých opatření jsou zakotveny v národních prováděcích předpisech, kterými jsou Nařízení vlády nebo pravidla MZe.
Horizontální plán rozvoje venkova a multifunkční
zemědělství (2004–2006)
V současné době se jedná o dobíhající platby, do opatření již nelze vstupovat. Jedná se o dotaci na péči o lesní porost (po dobu 5 let od jeho založení, počínaje rokem zalesnění), dotace ve formě náhrady za ukončení zemědělské výroby na zalesněném zemědělském pozemku (po dobu 20 let od založení, počínaje rokem zalesnění).
Program rozvoje venkova ČR (2007–2013)
Program rozvoje venkova (PRV) tvoří 4 osy:
- I – Zlepšování konkurenceschopnosti zemědělství a lesnictví,
- II – Zlepšování životního prostředí a krajiny,
- III – Kvalita života ve venkovských oblastech a diverzifikace hospodářství venkova,
- IV – Leader.
Pro odvětví lesního hospodářství jsou aktuální níže uvedená opatření/podopatření (značeno dle zařazení v PRV):
- I.1.2.1 – Lesnická technika – zaměřeno na pořízení strojů pro budování a údržbu lesních cest, meliorací a hrazení bystřin, retenčních nádrží, zařízení sloužících pro obnovu a výchovu lesních porostů, prvotní zpracování dříví ekologickými technologiemi aj.
- I.1.2.2 – Technické vybavení provozoven – zaměřeno na pořízení a modernizaci technologií pro zpracování a využití zůstatkové biomasy pro energetické a jiné účely, vybudování a modernizaci malokapacitních provozů.
- I.1.2.3 – Lesnická infrastruktura – zahrnuje podporu výstavby, modernizace, rekonstrukce a celkových oprav lesních cest, zařízení upravujících vodní režim v lesích a ostatních infrastrukturních objektů sloužících lesnímu hospodářství.
Žadatelem u těchto podopatření je fyzická nebo právnická osoba, obec nebo jejich sdružení, hospodařící v lesích, které jsou ve vlastnictví soukromých osob nebo jejich sdružení, nebo jsou ve vlastnictví obcí nebo jejich sdružení. U podpory technického vybavení provozoven jsou příjemci podpory fyzické nebo právnické osoby podnikající v lesnictví nebo souvisejícím odvětví, které mají méně než
10 zaměstnanců a jejichž roční obrat je nižší než 2 mil. eur. Toto omezení se nevztahuje na pořízení investic spojených s vývojem nových technologií. Každý žadatel předkládá projekt, který je na základě preferenčních kritérií hodnocen. Termíny pro příjem žádostí jsou vyhlašovány ministrem zemědělství formou tiskové informace zveřejněné na internetových stránkách MZe a SZIF (Státní zemědělský intervenční fond), v tisku nebo jiných médiích. Podpora je poskytována dle Nařízení Komise 1998/2006 o použití článků 87 a 88 Smlouvy na podporu de minimis ve výši: lesnická infrastruktura 100 % způsobilých výdajů, ostatní do 50 % způsobilých výdajů. Podací místo pro podání žádosti je regionální pracoviště
SZIF. Od spuštění těchto podopatření
bylo k dnešnímu dni proplaceno celkem 176,425 mil. Kč.
- I.3.1 – Další odborné vzdělávání a informační činnost – opatření podporuje vzdělávací projekty zaměřené na získávání a šíření informací k jednotlivým opatřením PRV a k cílům Společné zemědělské politiky. Žadatelem je fyzická nebo právnická osoba, která má vzdělávání v předmětu činnosti, konečným příjemcem dotace je pak osoba hospodařící v lesích.
- I.3.4. – Využívání poradenských služeb – finanční podpory vlastníkům nebo nájemcům lesa a podnikatelským subjektům v lesním hospodářství pro poradenství v okruzích platné legislativy. Žadatelem je fyzická nebo právnická osoba hospodařící v lesích, které jsou ve vlastnictví soukromých osob nebo jejich sdružení, nebo jsou ve vlastnictví obcí nebo jejich sdružení. Podpora je poskytována ve formě podílového financování ve výši 80 % způsobilých výdajů.
- II.2.1.1 – První zalesnění zemědělské půdy – zaměřeno na diverzifikaci výroby, snížení zornění. Prováděcím národním právním předpisem je Nařízení vlády č. 239/2007 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Dotaci lze poskytnout na první založení lesního porostu na zemědělské půdě, na péči o založený lesní porost po dobu pěti let od jeho založení počínaje rokem zalesnění a na náhradu za ukončení zemědělské činnosti na zalesněném zemědělském pozemku po dobu 15 let od založení lesního porostu (pouze u pozemků zemědělsky obhospodařovaných). Žadatelem je vlastník nebo nájemce zemědělské půdy, sdružení s právní subjektivitou vlastníků nebo nájemců zemědělské půdy. Výše dotace na zalesnění činí 1954–2961 eur/ha zalesněné zemědělské půdy v závislosti na druhu dřeviny a oblasti, ve které se předmětné pozemky nacházejí (LFA). Dotace na péči o lesní porost činí 437 eur/ha za rok, náhrada za ukončení zemědělské výroby činí 294 eur resp. 149 eur v závislosti na tom, zda byl, resp. nebyl žadatel v době zalesnění zemědělským podnikatelem. Termín podání žádosti na zalesnění je do 30. 11. v roce zalesnění, na péči a ukončení zemědělské činnosti do 15. 5. příslušného roku.
- II.2.2.1 – Zachování hospodářského souboru lesního porostu z předchozího produkčního cyklu v rámci opatření Natura 2000 v lesích – dotace se poskytuje na zachování podporovaného hospodářského souboru původního produkčního cyklu ve formě částečné kompenzace újmy vzniklé ze snížení hospodářského využití lesů v oblastech Natura 2000 po dobu 20 let. Do titulu zachování hospodářského souboru lze zařadit porostní skupinu, která nejméně z 50 % leží v oblasti území Natura 2000 a má alespoň jedu etáž, která náleží do jednoho z podporovaných porostních typů hospodářského souboru a je ve věku alespoň začátku doby obnovy. Prováděcím národním právním předpisem je Nařízení vlády č. 147/2008 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Výše poskytované podpory je 60 eur/1 hektar vybrané porostní skupiny za kalendářní rok. Žadatelem je vlastník lesního pozemku nebo sdružení vlastníků lesních pozemků s právní subjektivitou.
- II.2.3.1 – Zlepšování druhové skladby lesních porostů v rámci lesnicko-environmentálních opatření – dotace se poskytuje na zlepšování druhové skladby lesních porostů ve formě částečné kompenzace újmy vzniklé ze snížení hospodářského využití lesů. Prováděcím národním právním předpisem je Nařízení vlády č. 53/2009 Sb. Výše poskytované podpory je 20–97 eur/ha za kalendářní rok v závislosti na podílu melioračních a zpevňujících dřevin a lokalizaci pozemků
(v rámci oblastí Natura 2000 a zvláště chráněných území). Žadatelem jsou subjekty (fyzické a právnické osoby včetně obcí) hospodařící v lesích soukromých osob nebo jejich sdružení nebo obcí a jejich sdružení. Podacím místem podopatření II.2.1.1, II.2.2.1 a II.2.3.1 je místně příslušná Agentura pro zemědělství a venkov (dříve zemědělská agentura).
- II.2.4.1 – Obnova lesnického potenciálu po kalamitách a zavádění preventivních opatření – podopatření je zaměřeno na obnovu produkčního potenciálu lesa a všech jeho funkcí, snížení rozsahu škod způsobených přírodními kalamitami a požáry. Žadatelem je vlastník nebo nájemce pozemku určeného k plnění funkcí lesa, sdružení s právní subjektivitou vlastníků nebo nájemců pozemků určených k plnění funkcí lesa. Výše stanovené podpory je do 100 % způsobilých výdajů. Výdaji, které jsou způsobilé ke spolufinancování, jsou např. mimořádná opatření při kalamitách způsobených biotickými činiteli i abiotickými vlivy, odstraňování poškozených lesních porostů do 40 let věku, umělá obnova sadbou na kalamitních plochách, odstraňování škod způsobených povodněmi na drobných vodních tocích, preventivní ochranná opatření pro zmírnění škod způsobených kalamitami v lesích atp.
- II.2.4.2 – Neproduktivní investice v lesích – Jedná se o podporu činnosti vedoucí ke zvyšování společenské hodnoty lesa, k usměrňování návštěvnosti lesa a zajištění bezpečnosti jeho návštěvníků. Jedná se např. o značení, výstavbu a rekonstrukci stezek pro turisty, stavby k zajištění bezpečnosti návštěvníků lesa (mostky, stupně atp.), zřizování odpočívadel, informačních tabulí atd. Žadatelem je vlastník nebo nájemce pozemku určeného k plnění funkcí lesa, sdružení s právní subjektivitou vlastníků nebo nájemců pozemků určených k plnění funkcí lesa. Výše stanovené podpory je do 100 % způsobilých výdajů. Podacím místem pro podání žádosti pro opatření II.2.4 je regionální pracoviště SZIF.
Kompletní informace týkající se podpor poskytovaných v rámci Programu rozvoje venkova ČR naleznete na webových stránkách Státního zemědělského intervenčního fondu (www.szif.cz) nebo webových stránkách ministerstva zemědělství (www.mze.cz).
Další systémy podpor
Vedle zmíněných finančních podpor financovaných ze státního rozpočtu, kapitoly Ministerstva zemědělství a Evropských fondů, existují další systémy podpor, mezi které patří zejména programy Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu, a.s. (PGRLF).
Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a.s. (PGRLF)
V rámci nově zaváděných programů jsou aktuálně zpracovány dva programy týkající se lesního hospodářství/školkařství. Jedná se o program Provoz – snížení úrokového zatížení v případě úvěru a zajištění úvěru a program poskytování finanční podpory pojištění produkce školek s produkcí sadebního materiálu lesních dřevin. V případě programu Provoz mohou podnikatelé zabývající se hospodařením v lese podat žádost o podporu ve formě finančních prostředků určených pro snížení úrokového zatížení v případě provozních úvěrů, které jsou poskytovány komerčními subjekty na nákup vymezených vstupů a/nebo zajištění těchto úvěrů – podpora se nevztahuje zejména na nákup pohonných hmot a mzdových nákladů. Podpora je poskytována na úvěry s dobou splatnosti maximálně 18 měsíců. Celkový objem úvěrových prostředků u jednoho žadatele, na které bude PGRLF, a.s., poskytnuta podpora v rámci tohoto programu, nesmí v případě poskytnutí podpory ve formě dotace části úroků z úvěru úvěrového rámce překročit částku 25 mil. Kč a v případě poskytnutí podpory ve formě garance nesmí překročit garantovaná částka hodnotu 25 mil. Kč. U programu na podporu pojištění produkce školek může žadatel, který je podnikatelem v zemědělské výrobě, je malým či středním podnikem (méně než 250 zaměstnanců s obratem menším než 50 mil. eur) a který sjednal smluvní pojištění sadebního materiálu lesních dřevin pěstovaného ve školkách s produkcí sadebního materiálu lesních dřevin s vybranou pojišťovnou, zažádat o finanční podporu tohoto pojištění ve výši stanovené PGRLF, a.s., po ukončení příjmu žádostí v daném roce. Podpora je poskytována v souladu s Nařízením Komise (ES) č. 1998/2006 o použití článků 87 a 88 Smlouvy na podporu „de minimis“. Příjem žádostí probíhá od 1. 9. do 1. 11. příslušného roku, ve kterém bylo uhrazeno předepsané pojistné. Místem pro podávání žádostí je místně příslušná Agentura pro zemědělství a venkov. Program pojištění produkce školek byl již uveden do praxe, provozovatelé školek mohou od 1. 9. 2009 podávat žádosti o podporu, v případě programu Provoz probíhají v současné době požadované legislativní úpravy zákona o zemědělství (které poskytování této formy podpory – provozní úvěrování – umožní), souběžně probíhají administrativní kroky k získání souhlasného stanoviska Evropské komise. Předpokládaný termín uvedení programu do praxe je počátek května 2009. Více informací naleznete na www.pgrlf.cz.
V souladu se zmiňovanou podporou provozovatelům školek s produkcí sadebního materiálu lesních dřevin je třeba upozornit na další podporu, která má charakter nároku vrácení spotřební daně. Jedná se o možnost odpočtu části spotřební daně z minerálních olejů pro provozovatele lesních školek (v souladu s vyhláškou č. 48/2008 Sb.).
Koordinace finančních podpor
Poskytování jakýchkoliv finančních podpor musí být po vstupu ČR do EU koordinováno s Evropskou komisí a musí být v souladu s právními předpisy Evropského společenství. Pro oblast lesního hospodářství se jedná zejména o Pokyny společenství ke státní podpoře v odvětvích zemědělství a lesnictví na období 2007–2013 (2006/C319/01). Pravidla pro nově vznikající podpory musí být bedlivě utvářena s ohledem na nutnost vyloučení překryvu s jinými dotacemi obdobného charakteru nejen na národní, ale i regionální úrovni. Stávající finanční podpory lesního hospodářství byly v uplynulých letech z tohoto pohledu posuzovány a přehodnocovány, přičemž u některých podpor muselo dojít k úpravě předmětů příspěvků nebo jejich úplnému vypuštění, popřípadě přeřazení do jiných režimů poskytování podpor, jako je např. nařízení Komise (ES) č. 1998/2006 o použití článků 87 a 88 Smlouvy na podporu „de minimis“.
Autor:
Ing. Jan Lojda
Ministerstvo zemědělství ČR,
úsek lesního hospodářství
E-mail:Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.