Úvodník 6/2009

V nejbližších dnech uplynou dva roky od podepsání Memoranda mezi MZe a KLDS o způsobu zadání zakázek pro období 2008–10. Je tedy dobrá příležitost ohlédnout se za tím, co Memorandum přineslo, jaká byla jeho pozitiva a negativa. Především je třeba zdůraznit, že Memorandum přispělo k uklidnění situace a k odstranění nedůvěry, která panovala mezi lesnickými firmami na jedné straně a ministerstvem a státním podnikem na straně druhé. Dohoda, kterou Memorandum přineslo, umožnila vypsat veřejné zakázky na období 2008–10 dvojím způsobem, polovina území na OM, druhá polovina na P. Je to po mnoha letech poprvé, kdy má státní podnik smluvní vztahy plně v souladu se zákonem, bez zpochybnění ze strany ÚOHS.
Rozdělení území na OM a na P bylo výsledkem dlouhých diskusí mezi zastánci obou způsobů těžby a rozhodně nebylo jen šalamounským vyřešením tohoto sporu. Umožnilo totiž poprvé za dobu existence státního podniku skutečně objektivně porovnat oba způsoby těžby. Za účelem skutečně objektivního porovnání bylo v Memorandu dohodnuto, že vznikne společná komise, která bude ekonomické výsledky vyhodnocovat.
Od samotného začátku roku 2008 se bohužel v lesnickém oboru plně projevila ekonomická krize, která do ostatních odvětví dorazila až v druhé polovině tohoto roku. Prudký pád cen dřeva nemohla plně kompenzovat ani cenová indexace, která je součástí smluvního vztahu pro těžbu na P. Lesnické firmy se tak prakticky od samotného začátku prací podle vysoutěžených zakázek začaly dostávat do ztrát. O této kritické situaci jsem byl plně informován a se státním podnikem a s firmami jsme mnohokrát jednali o způsobech jejího řešení.
Zbytečnou nervozitu a konflikty navíc způsobila větrná kalamita Emma a následné vypsání zkrácených zakázek na zpracování kalamitního dřeva. Přestože podle ÚOHS došlo k menším chybám při zadávání těchto zakázek, jako celek nebyly tyto smlouvy nijak zpochybněny a následky kalamity byly tímto způsobem zpracovány, aniž by měly dopad na ekonomické vztahy vzešlé z VŘ na léta 2008–10.
V nedávné době poskytla společná komise výsledky ekonomického porovnání těžby na lokalitách P a OM za rok 2008. Výsledek hovoří jasně ve prospěch těžby na P, neboť ta má přinášet až o 500 Kč/m3 lepší zpeněžení dřeva než na OM. Je třeba mít na mysli, že tento výsledek je významně ovlivněn zmíněným propadem cen dřeva. Zatímco na P mají firmy ceny fixované v určité úrovni dle podané nabídky (jak už bylo řečeno, cenová indexace nebyla schopna tento propad vyrovnat) a na OM prodával státní podnik dřevo za ceny aktuální.
Podle mého názoru bude tedy třeba podrobit tento výsledek práce společné komise odborné oponentuře a případně určité korekci výsledků. Rovněž považuji za potřebné v této činnosti pokračovat a stejným způsobem vyhodnotit rok 2009. V každém případě však asi nelze zpochybnit, že ekonomický výsledek zakázky na P je pro státní podnik výhodnější. Pro budoucí zadání zakázek je proto podle mého názoru možné významně rozšířit lokalitu P na úkor OM (s budoucí možností úplného nahrazení OM s výjimkou lesních závodů). Za dvě základní podmínky však považuji jednak zavedení daleko přesnější evidence dřevní hmoty určené pro těžbu s využitím nejnovějších informačních technologií, za druhé potom stanovení takových podmínek cenové indexace, které budou skutečně věrně kopírovat vývoj na trhu, a to nejen směrem dolů (což je situace výhodná pro státní podnik), ale i směrem nahoru (kde by naopak byli ve výhodě smluvní partneři).

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.