Odborný seminář Lesní pedagogika v Hradci Králové
Zuzana Jankovská
Seminář za finanční podpory ministerstva zemědělství pořádalo Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů v ČR (SVOL) a Městské lesy Hradec Králové, a.s. V Hradci Králové se 2. června konal odborný seminář Lesní pedagogika. Semináře se zúčastnilo na 60 pracovníků městských a obecních lesů, dále zástupci krajů zabývající se vzděláváním a další zájemci ze stran lesnické veřejnosti. Seminář byl zaměřen na seznámení přítomných s myšlenkou lesní pedagogiky, včetně ukázky konkrétních aktivit s dětmi v lese.
Dopolední prezentace představily principy lesní pedagogiky jako aktivní komunikace mezi lesními pedagogy a školami (Alice Palacká, SLŠ Hranice) a systém lesní pedagogiky v jiných evropských zemích a mezinárodní spolupráci (Lada Matouš-ková Prylová, ÚHÚL), Jan Řezáč (Nadace dřevo pro život) uvedl výsledky sociologického průzkumu zaměřeného na vnímání lesů veřejností a podrobněji rozebral podmínky, za kterých je podle průzkumu veřejnost ochotná přejímat různé informace a přiřazovat jim váhu. Pavlína Vašičková (MZe) seznámila účastníky s budoucím postupem MZe ohledně lesní pedagogiky – v poslední době se daří prosazovat lesní pedagogiku do důležitých vládních dokumentů, plánuje se spolupráce s MŠMT.
V následné diskuzi se přihlásil nejpalčivější problém lesních pedagogů – financování. Zavedení lesní pedagogové nemají takový problém dosáhnout na krajské dotace jako ti, kteří se pokouší s lesní pedagogikou teprve začít. Také podnikatelské subjekty jsou na tom v přístupu k dotacím na environmentální vzdělávání hůře než občanské společnosti či sdružení. Diskuze se věnovala také možnostem získávání financí z EU.
O lesní pedagogice u Městských lesů Hradec Králové na závěr hovořila Blanka Hrdinová. Součástí její prezentace byla i ukázka materiálů lesní pedagogiky (kalendáře pro děti, omalovánky, plakáty aj.)
Velký zájem byl pak o odpolední exkurzní část semináře – ti, kteří se lesní pedagogice již věnují, získali novou inspiraci pro práci s dětmi. Podle ohlasů pak byli zase lidé, kteří s lesní pedagogikou zkušenosti dosud neměli, překvapeni tím, že lesní pedagogika není jen bezúčelné hraní si s dětmi v lese, ale že tento způsob vzdělávání má význam – děti sbližuje nejen s lesním prostředím, ale i s profesí lesníka. A skrz děti působí i na jejich rodiče – na dospělé.
Autor:
Ing. Zuzana Jankovská, ÚHÚL
Seminář za finanční podpory ministerstva zemědělství pořádalo Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů v ČR (SVOL) a Městské lesy Hradec Králové, a.s. V Hradci Králové se 2. června konal odborný seminář Lesní pedagogika. Semináře se zúčastnilo na 60 pracovníků městských a obecních lesů, dále zástupci krajů zabývající se vzděláváním a další zájemci ze stran lesnické veřejnosti. Seminář byl zaměřen na seznámení přítomných s myšlenkou lesní pedagogiky, včetně ukázky konkrétních aktivit s dětmi v lese.
Dopolední prezentace představily principy lesní pedagogiky jako aktivní komunikace mezi lesními pedagogy a školami (Alice Palacká, SLŠ Hranice) a systém lesní pedagogiky v jiných evropských zemích a mezinárodní spolupráci (Lada Matouš-ková Prylová, ÚHÚL), Jan Řezáč (Nadace dřevo pro život) uvedl výsledky sociologického průzkumu zaměřeného na vnímání lesů veřejností a podrobněji rozebral podmínky, za kterých je podle průzkumu veřejnost ochotná přejímat různé informace a přiřazovat jim váhu. Pavlína Vašičková (MZe) seznámila účastníky s budoucím postupem MZe ohledně lesní pedagogiky – v poslední době se daří prosazovat lesní pedagogiku do důležitých vládních dokumentů, plánuje se spolupráce s MŠMT.
V následné diskuzi se přihlásil nejpalčivější problém lesních pedagogů – financování. Zavedení lesní pedagogové nemají takový problém dosáhnout na krajské dotace jako ti, kteří se pokouší s lesní pedagogikou teprve začít. Také podnikatelské subjekty jsou na tom v přístupu k dotacím na environmentální vzdělávání hůře než občanské společnosti či sdružení. Diskuze se věnovala také možnostem získávání financí z EU.
O lesní pedagogice u Městských lesů Hradec Králové na závěr hovořila Blanka Hrdinová. Součástí její prezentace byla i ukázka materiálů lesní pedagogiky (kalendáře pro děti, omalovánky, plakáty aj.)
Velký zájem byl pak o odpolední exkurzní část semináře – ti, kteří se lesní pedagogice již věnují, získali novou inspiraci pro práci s dětmi. Podle ohlasů pak byli zase lidé, kteří s lesní pedagogikou zkušenosti dosud neměli, překvapeni tím, že lesní pedagogika není jen bezúčelné hraní si s dětmi v lese, ale že tento způsob vzdělávání má význam – děti sbližuje nejen s lesním prostředím, ale i s profesí lesníka. A skrz děti působí i na jejich rodiče – na dospělé.
Autor:
Ing. Zuzana Jankovská, ÚHÚL