Úvodník 8/2009
Vážení čtenáři,
skončilo první a na dlouhou dobu poslední české předsednictví v Radě Evropské unie. Celkové hodnocení ponechme jiným, české předsednictví však bylo úspěšnější, než lze usuzovat ze zjednodušených a heslovitých hodnocení zahraničního (francouzského) tisku. Duši státního úředníka nemůže nepotěšit, že negativní stránky českého předsednictví jsou připisovány politikům, zatímco role a výsledky úředníků jsou hodnoceny velmi příznivě. Co tedy přineslo české předsednictví z pohledu lesního hospodářství? Poprvé v historii jsme byli postaveni do role koordinátorů Evropské unie v globálních otázkách lesnictví a do role mluvčího Evropské unie na velkých mezinárodních akcích, jako jsou Výbor pro lesnictví Organizace pro výživu a zemědělství (COFO FAO) a Fóra Spojených národů o lesích (UNFF). To, že jsme v této roli obstáli, by nám mělo pomoci v aktivním prosazování našich národních zájmů v příštích letech. Důležité je v této souvislosti upevnění osobních kontaktů na vrcholné představitele jiných zemí a mezinárodních lesnických institucí.
Co se týče záležitostí s přímým dopadem na lesnický sektor České republiky, vedli jsme jednání o návrhu nařízení, kterým se stanoví povinnosti hospodářských subjektů uvádějících na trh dřevo a dřevařské výrobky, předloženém Evropskou komisí. Zde jsme se přesvědčili, jak složité je projednávat takto kontroverzní návrh na pozadí velmi rozmanitých politických a hospodářských zájmů a rozdílných přírodních podmínek 27 členských států. Zaznamenali jsme především diametrální rozdíl v přístupu členských států, které jsou závislé na dovozu dřeva a dřevařských výrobků a členských států, které staví na domácí produkci. Nicméně se podařilo diskusi nasměrovat příznivěji ve srovnání s Evropským parlamentem, který se přiklonil k masivnímu dohledu nad trhem a zvýšené byrokracii. V naší práci bude pokračovat švédské předsednictví, které si určilo za cíl dosažení politické dohody v Radě EU.
Za velmi úspěšné lze považovat akce uspořádané na území České republiky, které se povedly po stránce odborné i organizační. V této souvislosti je třeba vysoce ocenit spolupráci ze strany příslušných krajů (Pardubický kraj a Kraj Vysočina). Soustředili jsme se na otázky spojené s komunikací o lesích a lesním hospodářství a na ekonomickou situaci v lesním hospodářství. Jihlavská deklarace přijatá vrcholnými představiteli státní správy lesů zemí EU je základem pro přípravu komunikační strategie EU pro lesní hospodářství.
Závěrem mi dovolte vyjádřit přání, aby se nám podařilo využít nabytých zkušeností a sebevědomí i při řešení výzev, které před námi stojí na národní úrovni. Rád bych srdečně poděkoval všem, kteří se podíleli na úspěšné reprezentaci českého lesnictví.
Tomáš Krejzar, Ministerstvo zemědělství ČR
skončilo první a na dlouhou dobu poslední české předsednictví v Radě Evropské unie. Celkové hodnocení ponechme jiným, české předsednictví však bylo úspěšnější, než lze usuzovat ze zjednodušených a heslovitých hodnocení zahraničního (francouzského) tisku. Duši státního úředníka nemůže nepotěšit, že negativní stránky českého předsednictví jsou připisovány politikům, zatímco role a výsledky úředníků jsou hodnoceny velmi příznivě. Co tedy přineslo české předsednictví z pohledu lesního hospodářství? Poprvé v historii jsme byli postaveni do role koordinátorů Evropské unie v globálních otázkách lesnictví a do role mluvčího Evropské unie na velkých mezinárodních akcích, jako jsou Výbor pro lesnictví Organizace pro výživu a zemědělství (COFO FAO) a Fóra Spojených národů o lesích (UNFF). To, že jsme v této roli obstáli, by nám mělo pomoci v aktivním prosazování našich národních zájmů v příštích letech. Důležité je v této souvislosti upevnění osobních kontaktů na vrcholné představitele jiných zemí a mezinárodních lesnických institucí.
Co se týče záležitostí s přímým dopadem na lesnický sektor České republiky, vedli jsme jednání o návrhu nařízení, kterým se stanoví povinnosti hospodářských subjektů uvádějících na trh dřevo a dřevařské výrobky, předloženém Evropskou komisí. Zde jsme se přesvědčili, jak složité je projednávat takto kontroverzní návrh na pozadí velmi rozmanitých politických a hospodářských zájmů a rozdílných přírodních podmínek 27 členských států. Zaznamenali jsme především diametrální rozdíl v přístupu členských států, které jsou závislé na dovozu dřeva a dřevařských výrobků a členských států, které staví na domácí produkci. Nicméně se podařilo diskusi nasměrovat příznivěji ve srovnání s Evropským parlamentem, který se přiklonil k masivnímu dohledu nad trhem a zvýšené byrokracii. V naší práci bude pokračovat švédské předsednictví, které si určilo za cíl dosažení politické dohody v Radě EU.
Za velmi úspěšné lze považovat akce uspořádané na území České republiky, které se povedly po stránce odborné i organizační. V této souvislosti je třeba vysoce ocenit spolupráci ze strany příslušných krajů (Pardubický kraj a Kraj Vysočina). Soustředili jsme se na otázky spojené s komunikací o lesích a lesním hospodářství a na ekonomickou situaci v lesním hospodářství. Jihlavská deklarace přijatá vrcholnými představiteli státní správy lesů zemí EU je základem pro přípravu komunikační strategie EU pro lesní hospodářství.
Závěrem mi dovolte vyjádřit přání, aby se nám podařilo využít nabytých zkušeností a sebevědomí i při řešení výzev, které před námi stojí na národní úrovni. Rád bych srdečně poděkoval všem, kteří se podíleli na úspěšné reprezentaci českého lesnictví.
Tomáš Krejzar, Ministerstvo zemědělství ČR