MZe - Řešení povodňových škod v lesním hospodářství
Václav Hronek
Povodňové škody v lesním hospodářství jsou ministerstvem zemědělství monitorovány a zjišťovány prostřednictvím Agentur pro zemědělství a venkov (AZV). Pro případnou žádost o kompenzaci vzniklé škody je nezbytné vyhotovení protokolu o vzniklé škodě za účasti zástupce AZV a místní samosprávy. Rozsah škod v lesích nebyl dosud s konečnou platností vyčíslen, protože v době zjišťování byla řada pozemků zaplavená nebo jinak nepřístupná, mnohé škody se mohou projevit až po delším časovém odstupu, zejména na mladých lesních kulturách či v lesních školkách.
Možnost řešení povodňových škod prostřednictvím existujících dotačních programů
Státní podnik Lesy České republiky uvádí odhad škod na spravovaném majetku dle vlastního šetření na cca 150 mil. Kč.
Možnosti řešení povodňových škod v lesním hospodářství prostřednictvím existujících dotačních programů jsou velmi omezené. V rámci ukazatele rozpočtu MZe „Podpora lesního hospodářství“ lze poskytnout finanční prostředky pouze prostřednictvím náhrad podle § 35 lesního zákona (meliorace a hrazení bystřin v lesích). Tento zdroj je využíván prakticky pouze státním podnikem LČR jakožto správcem určených drobných vodních toků. Vzhledem k trvalé převaze poptávky po financování na připravené akce prováděné ve veřejném zájmu nad možnostmi rozpočtu jsou akce zařazovány do financování podle pořadí předkládaných požadavků a nikdy nelze vyhovět všem. Jelikož potřeby financování rozpočtu výše uvedeného ukazatele pro letošní rok nebyly dosud plně pokryty, nemá ministerstvo žádnou možnost poskytnutí finančních prostředků na řešení aktuálních povodňových škod.
Další teoretickou možností pro řešení povodňových škod je opatření II.2.4. Pro-gramu rozvoje venkova (dále jen „PRV“). V rámci podopatření II.2.4.1, záměru B) lze financovat projekty na preventivní opatření v lesích a odstraňování škod způsobených povodněmi na pozemcích určených k plnění funkcí lesů a drobných vodních tocích ve správě subjektu pověřeného hospodařením v lesích. Vzhledem k tomu, že i u tohoto opatření převažuje poptávka nad možnostmi rozpočtu a termíny pro příjem žádostí jsou vyhlašovány dle harmonogramu financování jednotlivých opatření PRV periodicky jednou za rok (na jaře), nelze ani tento nástroj použít okamžitě k řešení aktuálních škod. V rámci dalšího kola příjmu žádostí na jaře 2011 by mohly být financovány projekty, které uspějí v bodovém hodnocení a na které se dostanou finanční prostředky.
Poslední možností v rámci existujících podpůrných programů je podpora pojištění poskytovaná PGRLF, a.s., která zahrnuje i možnost pojištění produkce lesních školek. Tato podpora je poskytována podle zásad vydaných fondem a má povahu preventivního jištění, nelze uplatnit zpětně ani poskytnout jinou formu přímé podpory.
Finanční prostředky poskytnuté vládou
V minulých letech byly škody vzniklé při povodních v lesním hospodářství částečně kompenzovány z finančních prostředků poskytnutých pro tyto účely vládou, a to podle zásad vydaných na základě usnesení vlády o řešení zmírnění škod způsobených povodněmi v resortu zemědělství. Tyto zásady musí být jako státní podpora projednány a schvále-ny Evropskou komisí. Předpokládáme, že obdobně by měly být řešeny i aktuální povodňové škody v lesním hospodářství. Ministerstvo připraví pro vládu samostatný souhrnný materiál a pak bude záležet na tom, jak vláda rozhodne a jakou míru kompenzace finanční alokace umožní poškozeným subjektům poskytnout. V minulých letech byly předmětem kompenzací zejména škody na mladých lesních porostech, na zásobách v lesních školkách a na stavbách (především lesních cestách) s tím, že příjemcem podpory nemohl být státní podnik a některé další subjekty napojené na veřejné rozpočty.
Autor:
Ing. Václav Hronek
Odbor koncepcí a ekonomiky lesního hospodářství MZe