Autosalon Brno 2011
Vladimír Simanov
Počátkem června se na brněnském výstavišti konal 10. mezinárodní veletrh osobních automobilů „Autosalon Brno Motor Show“. Na veletrhu byly zjevné zejména tři tendence: nabídka vozidel na elektřinu, rozšiřování nabídky malých automobilů a doslovná expanze vozidel 4x4.
Elektromobily
Jako vozidla na elektřinu byly vystavovány klasické elektromobily, objevující se postupně ve výrobních programech všech automobilek, letos např. Citroën C - Zero i elektromotocykly, elektrokola a elektrotrojkolky.
Malé automobily
U malých automobilů je zjevné, že každá automobilka chce mít v nabídce alespoň jeden model (Škoda ohlašuje představení svého malého automobilu na letošní podzim). Malé automobily ale nejsou nabízeny jako alternativa pro asketické zákazníky, ale jako další auto do rodiny. Mimo známých typů (Fiat 500, Fiat Panda, Hyundai i10, Seat Ibiza, Suzuki Alto a další) byla na výstavišti nová Kia Picanto s výběrem ze tří motorů – z toho jeden na LPG; či Fiat Qubo s výběrem ze 4 motorů, čtyř druhů výbavy a rozpětím cen od 223 do 360 tis. Kč.
Off Road
Prodej automobilů 4x4 každoročně stoupá, a tuto skutečnost veletrh reflektoval. Vzhledem k tomu, že nákup terénního vozidla nebývá motivován ani tak akutní potřebou jízdy po horších komunikacích jako snahou demonstrovat příslušnost k určité společenské skupině, ubývá v nabídce klasických drsných off-roadů a pick-upů ve prospěch „leštěnek“. Jako auta terénní, či jako terénní auta se tvářící, je v ČR v současnosti nabízeno téměř 100 typů vozidel. Pokud je v provozu lesního hospodářství potřeba do lesa dopravit malý počet osob a bez nákladu, a případně je přijatelné dojít nejobtížnější úsek cesty pěšky, mohou vyhovět i nejmenší a nejlacinější auta, např. Fiat Panda 4x4 Climbing, nebo o něco větší a dražší Fiat Sedici s pohonem předních kol a možností přiřadit magnetickou spojkou pohon zadních kol.
Středním požadavkům, při převládající jízdě po komunikacích, vyhoví následovník populárního Suzuki Samurai, lehký off-road s žebřinovým rámem Suzuki Jimny s obsahem motoru 1,3 litru a výkonem 62 kW, s přiřaditelným pohonem 4 kol a redukční převodovkou (5 + 2), jehož cena začíná na 390 tis. Kč. Vyšší standard (s výběrem ze 4 motorů) představuje Suzuki Grand Vitara, jejíž cena začíná od 700 tis. Kč. Středním manažerským požadavkům může postačit i Hyundai Santa Fe 4x4, s pořizovací cenou od 550 tis. Kč.
Pracovitý Land Rover Defender začíná s cenou na 750 tis. Kč. Defender je hliníkovou klasikou s prvky hi-tech. Od podzimu bude v ČR v nabídce i kompaktní a aerodynamický Range Rover Evoque, který bude stát v nejskromnější verzi přes 1 mil. Kč, a v nejvyšší verzi nebudou stačit ani 3 mil. Kč, ale u něj se snad ani s ježděním do lesa za prací nepočítá.
Tradici od roku 1941 představuje Jeep, kombinující schopnost skutečné terénní jízdy s komfortním interiérem. Asi posledním kom-promisem mezi technickými vlastnostmi a pořizovací cenou je Jeep Wrangler Rubicon, jehož cena začíná na 1 mil. Kč.
Skutečnou veletržní novinkou pro těžkou práci byl VW Amarok v provedení DoubleCab, který je na českém trhu od března. Při ceně 620 až 870 tis. Kč (s DPH) nabízí robustní žebřinový rám, výběr ze 4 motorů o výkonu od 90 do 120 kW, alternativní provedení 4x4 s redukční převodovkou, uzávěrku diferenciálu, šestistupňovou převodovku, užitečnou hmotnost až 1 150 kg a hmotnost přívěsu až 2,8 tuny. Ložná plocha je 2,52 m2 při šířce podlahy mezi podběhy kol 1 222 mm, což umožňuje (sice „na fous“) uložení europalety napříč. Zadní čelo může sloužit jako prodloužení ložné plochy, nebo může být pro pohodlnější nakládání sklopeno svisle dolů (ale jen u provedení bez zadního nárazníku). Objem nádrže je 80 litrů a udávaná spotřeba na silnici do 10 l/100 km, což by mělo umožnit dojezd nejméně 800 km. Široká je zvláštní výbava, např. ochrana strojového spodku, a mříž zadního okna.
Dobrým nápadem jsou užitkové, resp. průmyslové motocykly Rahier firmy Agados (známé výrobou přívěsných vozíků), které mohou „za pár korun“ (cena cca 60 tis. Kč) udělat spoustu práce. I když nechcete v dohledné době pořizovat nové auto, a nejdete vybírat, je návštěva autosalónu plného krásných aut, doplněných „vytuněnými“ slečnami, příjemným zážitkem.
Autor: prof. Ing. Vladimír Simanov, CSc.
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.