Finanční nástroje péče o les v území soustavy Natura 2000
Petr Kostečka
Lesní pozemky ležící v evropské soustavě chráněných území Natura 2000 (ptačí oblasti a evropsky významné lokality) znamenají pro vlastníka nebo nájemce možnost čerpat finanční prostředky z dotačních programů a na náhradu újmy. Níže představované finanční nástroje lesní hospodáře motivují k hospodaření v lese způsobem, který zohledňuje specifické potřeby chráněného území, nebo přímo kompenzují újmu vyplývající z omezení hospodaření v chráněném území.
Dotační programy v gesci Ministerstva životního prostředí (MŽP)
MŽP každým rokem uvolňuje na realizaci opatření v přírodě a krajině řádově stovky milionů korun, a to prostřednictvím dotačních programů disponujících národními i evropský-mi prostředky, které jsou určeny také na podporu lesů v územích soustavy Natura 2000. Jejich hlavním cílem je zachování nebo zlepšení stavu předmětu ochrany těchto prioritních oblastí. Podpory jsou poskytovány na opatření, která zlepšují nebo zachovávají příznivý stav lesa, obecně se jedná především o výsadby a podsadby stanovištně vhodných druhů dřevin včetně jejich ochrany a o podporu přirozené obnovy. Finanční prostředky z dotačních programů nejsou nárokové, jednotlivé záměry jsou individuálně posuzovány podle pravidel daného programu a získání prostředků závisí také na disponibilních prostředcích.
Operační program Životní prostředí (OP ŽP)
OP ŽP, otevřený v aktuálním programovacím období (2007–2013), umožňuje čerpat finanční prostředky do roku 2015 na projekty zaměřené především na ochranu a zlepšování stavu životního prostředí. Program je primárně financován z fondů EU a spolufinancován z národních zdrojů.
Z celkem osmi prioritních os, na které je program členěn, podporuje lesnické projekty v území soustavy Natura 2000 osa 6 – Zlepšo-vání stavu přírody a krajiny. Konkrétně jde o oblasti podpor 6.2 (Podpora biodiverzity) a 6.3 (Obnova krajinných struktur), ve kterých je vyčleněno celkem 192 mil euro. Na financování konkrétní akce se podílí příjemce podpory, spoluúčast činí minimálně 10 % z celko-vých způsobilých výdajů. Okruh žadatelů v OP ŽP je natolik otevřený, že na finanční podporu může dosáhnout téměř každý – obce, kraje, státní organizace a podniky, příspěvkové organizace a organizační složky obcí, krajů a státu, nestátní neziskové organizace, fyzické osoby, podnikatelé, církve, veřejné výzkumné instituce a další. Hodnocení žádostí a následně samotná realizace probíhá podle příslušných dokumentů, kterými se OP ŽP řídí. V rámci hodnocení žádosti se posuzuje způsobilost výdajů, dále se hodnotí podle kritérií, která jsou nastavena pro každou oblast podpory rozdílně (posuzuje se hlavně přínos záměru pro předmět ochrany, kvalita zpracování záměru, hledisko přiměřenosti nákladů ad.). Sběrným místem žádostí o podporu jsou krajská střediska AOPK ČR, kde je zároveň možné bezplatně svůj záměr předem zkonzultovat.
Termín příjmu žádostí je soustředěn do období tzv. výzvy. Pro osu 6 dosud proběhlo 6 výzev. Před poslední výzvou, která skončila v půlce července, zbývalo v obou uvedených oblastech podpory přes 50 % prostředků k vyčerpání, tj. přes 2 mld. Kč. Proto se do konce programového období předpokládá vypsání ještě alespoň jedné výzvy.
Program péče o krajinu (PPK)
PPK je národní dotační program MŽP, který již od roku 1996 podporuje neinvestiční opatření zaměřená na drobný management v krajině. Na lesnická opatření v území soustavy Natura 2000 je zaměřen podprogram A, který umožňuje financovat záměry na území v územní působnosti správ chráněných krajinných oblastí (CHKO) a národních parků (NP). Podprogram je určen kromě financování specifické péče stanovené v plánech péče o ZCHÚ a jejich ochranných pásem také k podpoře předmětů ochrany ptačích oblastí a evropsky významných lokalit. Opatření realizují orgány ochrany přírody (Správy CHKO a NP) prostřednictvím jimi vybraných zhotovitelů, přičemž přednostně jsou oslovováni vlastníci či nájemci dotčených pozemků. Výhodou opatření, prováděných v rámci podprogramu oproti jiným programům, je možnost realizace specifického managementu v krátkém časovém horizontu.
Podpora obnovy přirozených funkcí krajiny (POPFK)
Program POPFK byl spuštěn v roce 2009 a je tak z uvedených finančních nástrojů nejmladším. Po dobu trvání OP ŽP, který spolu s PPK doplňuje, jsou u většiny podprogramů stanoveny finanční limity a i na celý program je vyčleněno omezené množství finančních prostředků. POPFK je, obdobně jako PPK, určen na realizaci finančně méně náročných opatření, pro něž se z administrativních a časových důvodů nevyplatí čerpat prostředky z evropských zdrojů. Program umožňuje financovat opatření až do výše 100 % uznaných nákladů širokému okruhu žadatelů.
Lesnická opatření podporují tři podprogramy. První dva – Podpora péče o ZCHÚ, PO, EVL a Podpora záchranných programů a programů péče slouží k financování specifických opatření (podsadby, dosadby, asanace kůrovcového dřeva ad.) na podporu předmětů ochrany ZCHÚ, PO a EVL nebo na podporu jednotlivých zvláště chráněných druhů, pro které je zpracován záchranný program nebo program péče. Realizaci opatření zajišťují stejně jako u PPK orgány ochrany přírody (CHKO a NP) prostřednictvím jimi vybraných zhotovitelů s preferencí vlastníků či nájemců.
Třetí podprogram Podpora adaptace lesních ekosystémů umožňuje žádat širokému okruhu žadatelů nejen v územích soustavy Natura 2000. Podporuje lesnická opatření adaptující lesní ekosystémy na klimatické změny, tedy opatření, která mají za cíl zejména zvýšení druhové, prostorové a genetické diverzity lesa s využitím stanovištně vhodných druhů dřevin. Sběrným místem jsou krajská střediska AOPK ČR, žádosti je možné předkládat průběžně, od 1. 3. do 30. 9. každého roku.
Náhrada újmy
Na základě § 58 zákona 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, orgány ochrany přírody poskytují vlastníkovi nebo nájemci náhradu újmy za ztížené lesní hospodaření. V současné době je většina žádostí o náhradu újmy poskytována za omezení hospodaření ve zvláště chráněném území, náhrada však může být poskytnuta i za omezení vyplývající z titulu ochrany ptačí oblasti nebo evropsky významné lokality. Náhrada se vyplácí ze státního rozpočtu, podmínky a způsob poskytování finanční náhrady jsou stanoveny vyhláškou č. 335/2006 Sb. O újmu se žádá zpětně za každý uplynulý rok, nejpozději do 31. března.
Finanční podpory v gesci Ministerstva zemědělství
Dalším finančním nástrojem je Program rozvoje venkova (PRV) rozdělující prostředky z fondů EU, který v ose 2 zahrnuje dva tituly na podporu hospodaření v lesích s vymezeným územím Natura 2000 – Platby v rámci Natura 2000 v lesích (titul II.2.2.) a Lesnicko-environmentální platby (titul II.2.3.). Celková alokace obou titulů pro probíhající programovací období (2007–2013) je 25 mil. eur.
Titul Platby v rámci Natura 2000 v lesích zahrnuje podopatření Zachování hospodářského souboru lesního porostu z předchozího produkčního cyklu (II.2.2.1), který podporuje zachování porostního typu hospodářského souboru, resp. optimální druhové skladby v jedlových, listnatých a nízkých lesích v soukromém vlastnictví po dobu 20 let. Sazba dotace činí 60 eur na 1 hektar za rok. Podrobné informace o titulu uvádí Metodika k provádění nařízení vlády č. 53/2009 Sb. v platném znění pro aktuální rok.
Titul Lesnicko-environmentální platby podporuje zlepšování druhové skladby lesních porostů ve formě částečné kompenzace újmy vzniklé ze snížení hospodářského využití lesů po dobu 20 let. Sazba dotace se určuje podle navýšení podílu melioračních a zpevňujících dřevin (MZD) v porostní skupině nad rámec vyhlášky č. 83/1996 Sb. o zpracování oblastních plánů rozvoje lesů a o vymezení hospodářských souborů. Navýšení je odstupňováno do čtyř úrovní, přičemž první začíná již u 5 % a čtvrtá začíná na 35% navýšeném podílu MZD. Titul je určen i pro porosty mimo území Natura 2000, sazby v území Natura 2000 jsou však vyšší – rozmezí je 25 až 95 eur na hektar za rok v závislosti na podílu MZD. Podrobné informace o titulu uvádí Metodika k provádění nařízení vlády č. 147/2008 Sb. v platném znění pro aktuální rok.
Žádosti do obou titulů jsou přijímány místně příslušnou Agenturou pro zemědělství a venkov do 15. května prvního a následně každého dalšího kalendářního roku dvacetiletého období závazku.
Závěrem
S ohledem na redukce státního rozpočtu lze v národních finančních nástrojích očekávat snížení disponibilních prostředků oproti minulým rokům. Proto je možné předpokládat zvýšenou snahu čerpání z evropských programů, které pro současné programové období ještě prostředky disponují. Doufejme, že úspory veřejných financí nebudou mít vliv na plnění cílů programů, z nichž jedním je také podpora území soustavy Natura 2000.
Autor:
Ing. Petr Kostečka
Agentura ochrany přírody a krajiny ČR
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.