Uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh
Kateřina Ventrubová
Dřevo a výrobky z něj na unijním trhu budou v nejbližší době pod přísnější kontrolou. Nové nařízení Rady EU a Evropského parlamentu, stanovující povinnosti hospodářským subjektům uvádějícím dřevo a dřevařské výrobky na trh, vejde v účinnost již 3. března 2013.
Jak to vzniklo?
V posledních několika letech bylo jednou z klíčových otázek v mezinárodních lesnických debatách to, jakým způsobem zamezit obchodování s nelegálně vytěženým dřívím a dřevařskými výrobky. Až donedávna měly dovážející státy jen několik málo právních mechanismů k tomu, aby nevpustily na svůj trh nelegálně vytěžené dříví.
Nyní se situace mění a státy charakteru konečného spotřebitele přijímají škálu opatření, která mají zabezpečit, aby se na jejich trh dostalo pouze dřevo a dřevařské výrobky ze zákonně vytěžených zdrojů. Například tzv. „Lacey Act“, novelizovaný v květnu 2008, činí ve Spojených státech nezákonným takové dřevo, které bylo vyprodukováno, dovezeno, transportováno, nakoupeno, obdrženo, nabyto nebo prodáno nezákonným způsobem, a to jak na území Spojených států, tak za hranicemi. Jiná opatření jsou zahrnuta v dobrovolných partnerských dohodách, které jsou vyjednávány mezi Evropskou unií a producentskými zeměmi. Dobrovolné partnerské dohody jsou založeny na licenčních schématech, která umožní dohledání původního zdroje a také zabezpečují zákonnost dřeva.
V Evropské unii probíhala řadu let diskuze o možnosti přijetí dodatečných legislativních postupů o tom, jak kontrolovat zejména dovoz nelegálního dřeva. Akční plán pro vymahatelnost lesního práva, správu a obchod (FLEGT) z roku 2003 přímo ukládal úkol Evropské komisi zrevidovat právní předpisy takového charakteru. Po dlouhém procesu vyjednávání bylo nakonec přijato nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 995/2010, kterým se stanoví povinnosti hospodářských subjektů uvádějících na trh dřevo a dřevařské výrobky na trh (nařízení o dřevu).
Hlavním přínosem nařízení o dřevu je vytvoření právního nástroje, který prostřednictvím oblasti obchodování s dřevem a dřevař-skými výrobky bude zpětně působit na omezení nezákonné těžby dřeva v důsledku přísnějšího dohledu nad tímto obchodem. Omezení nezákonné těžby bude mít z globálního hlediska pozitivní dopady na zmírňování změny klimatu, na zlepšení stavu lesních ekosystémů a na ekonomiku (zajištění rovného postavení pro hospodářské subjekty, které uvádějí na trh zákonně vytěžené dřevo).
Nařízení o dřevu
Nařízení o dřevu vešlo v platnost dne 3. prosince 2010 a zakazuje uvádět na unijní trh nezákonně vytěžené dřevo a dřevařské výrobky z takového dřeva. Dále ukládá povinnosti těm, kteří mají záměr poprvé uvádět na trh EU dřevo nebo dřevařské výrobky. V takovém případě se hovoří o „hospodářských subjektech“, a ty jsou povinné provádět tzv. „systém náležité péče“. „Obchodníci“, kteří prodávají nebo nakupují již uvedené dřevo nebo výrobky na trh, musí být schopni identifikovat, odkud dřevo nebo výrobky získali a v případě potřeby, komu je prodali.
Systém náležité péče je založen na systému řízení rizika, složeného ze tří klíčových prvků, kde hospodářský subjekt musí:
- zabezpečit přístup k základním informacím, mimo jiné o původu dřeva, jeho množství a potvrzení, že dřevo bylo vytěženo zákonným způsobem;
- disponovat dostatečnými opatřeními k hodnocení rizika výskytu nezákonně vytěženého dřeva v celém řetězci;
- zmírnit riziko v případě, že bylo identifikováno.
Hospodářský subjekt může použít buď svůj vlastní systém náležité péče, nebo poskytnutý „kontrolní organizací“. Role kontrolních organizací je na dobrovolné bázi zabezpečit správné používání jejich systémů náležité péče a v případě potřeby budou také přijímat opatření a oznamovat příslušným orgánům významná nebo opakovaná porušení systému ze strany hospodářských subjektů. Uznávání kontrolních organizací a odejímání takových uznání bude řešit Evropská komise.
Nařízení o dřevu se týká jak dřeva dováženého do EU, tak vyprodukovaného v EU. Většina dřevařských výrobků spadá do nařízení, konkrétní produkty jsou specifikovány dle celní nomenklatury v příloze nařízení. Výjimku tvoří tištěné papíry a recyklované výrobky. Výrobky, které jsou opatřeny licencí FLEGT nebo povolením CITES, jsou považovány za vytěžené ze zákonných zdrojů.
Ve vztahu k implementaci
K zabezpečení realizace nařízení o dřevu je nutné podniknout několik klíčových kroků jak ze strany Evropské komise, tak ze strany členských států.
Členské státy mají za povinnost určit „příslušné orgány“ a nahlásit je Evropské komisi. Příslušné orgány (nikoliv kontrolní organizace!) budou zodpovědné za prosazování nařízení, včetně kontrol kontrolních organizací a dodržování povinností hospodářských subjektů a obchodníků.
Členské státy jsou dále povinny stanovit odpovídající a odrazující sankce za porušování nařízení.
Povinnosti Evropské komise zahrnují přijetí tzv. „delegovaného předpisu“ a „prováděcích opatření“. Oba dokumenty jsou již přijaty a jde o:
- Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 363/2012 ze dne 23. února 2012 o procedurálních pravidlech pro uznávání kontrolních organizací a odejímání takových uznání,
- Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 607/2012 ze dne 6. července 2012 o prováděcích pravidlech pro systém náležité péče a pro četnost a povahu kontrol kontrolních organizací.
Jak Evropská komise, tak členské státy by měly konzultovat efektivní implementaci se zájmovými stranami, které hrají významnou roli na evropském trhu dřívím.
Situace v ČR
Co se týče domácí produkce dřeva, její zákonnost je vázána především na dodržování zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), a v případě dřevin rostoucích mimo les na dodržování zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. V posledním desetiletí nebyly v ČR zaznamenány závažné problémy s nelegální těžbou dřeva, která se dlouhodobě pohybuje pod 1 % celkového ročního objemu těžby dřeva. V roce 2011 bylo v lesích v ČR vytěženo zhruba 15,4 mil. m3 dřeva. Dřevozpracující a papírenský průmysl je založen především na využívání domácí suroviny.
Ohledně dovozu dřeva a dřevařských výrobků uvedených v příloze nařízení je situace složitější. V roce 2011 bylo do ČR dovezeno celkem 4,2 mil. m3 dřevařských výrobků sledovaných v objemových jednotkách (zejména surového dříví a řeziva) a zhruba dalších 1,6 mil. tun dřevařských výrobků sledovaných v hmotnostních jednotkách (zejména papíru, buničiny a nábytku). Z toho téměř 90 % pochází z jiných členských států EU, k prvnímu uvedení dřeva na trh tedy zpravidla dochází tam. Vyjde-li se z podílů nelegální produkce podle Evropské komise pro jednotlivé oblasti světa, lze odhadem říci, že na trh může být v ČR ročně uvedeno až 100 000 m3 dřevařských výrobků sledovaných v objemo-vých jednotkách (zejména surového dříví a řeziva) a zhruba dalších až 25 000 tun dřevařských výrobků sledovaných v hmotnostních jednotkách (zejména papíru, buničiny a ná-bytku), které pocházejí z nelegálních zdrojů.
Realizace nařízení o dřevu v České republice
V České republice probíhala velmi intenzivní vyjednávání jak o formě implementace nařízení o dřevu, tak o identifikaci příslušných orgánů, které budou zodpovědné za dohled nad dodržováním povinností, stanovených v nařízení.
Gesce za uvedené nařízení byla přidělena Úřadem vlády ministerstvu zemědělství. Ministerstvo zemědělství bylo také nahlášeno Evropské komisi jako příslušný orgán. Dále budou v ČR provádět dohled krajské úřady, Česká obchodní inspekce a pověřená osoba (viz schéma dotčených subjektů). Ministerstvo bude mít především zastřešující roli v oblasti komunikace a výměny informací a bude působit jako odvolací orgán.
Dále byla diskutována právní forma realizace nařízení. Nabízely se dvě možnosti, a to:
- transpozice prostřednictvím existujícího právního předpisu nebo
- transpozice formou nového zákona.
Ministerstvo provedlo detailní analýzu obou možností a z výsledků vyplynulo, že je vhodnější implementovat nařízení o dřevu samostatným zákonem. Pro tento názor hovoří především skutečnost, že stávající předpisy v oblasti lesního hospodářství upravují pouze oblast hospodaření, nikoli navazující obchod se dřevem a dřevařskými výrobky, který v nařízení dominuje. Další předností nové samostatné právní úpravy je její přehlednost a větší srozumitelnost jak pro hospodářské subjekty, uvádějící dřevo a dřevařské výrobky na trh, tak pro stanovení orgánů uplatňujících nařízení.
Návrh zákona o uvádění dřeva a dřevař-ských výrobků je v současné době projednáván v Poslanecké sněmovně.
Autor:
Ing. Kateřina Ventrubová, Ph.D.
Ministerstvo zemědělství
odbor koncepcí a ekonomiky LH
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.