NLP II: Klíčová akce 5 - Podpořit spolupráci vlastníků lesů
Milan Slavinger
Na stránkách Lesnické práce jsou čtenáři postupně seznamováni s výsledky práce expertních skupin z jednotlivých klíčových akcí Národního lesnického programu II. Dne 20. 9. 2011 byl koordinační radou NLP přijat a schválen materiál zpracovaný expertní skupinou pro klíčovou akci 5 (KA 5) – Podpořit spolupráci vlastníků lesů.
Činnost expertní skupiny
Expertní skupina zahájila práce na řešení v červnu 2009. Základním podkladem pro práci byly materiály zpracované v NLP I, metodický materiál Sdružování vlastníků lesů od Martina Flory, Koncepce poradenského systému MZe na léta 2009–2013, současné právní předpisy a další podklady uvedené v příloze u jednotlivých opatření. V přípravné fázi byl proveden rozbor současného stavu u všech tří realizačních opatření. V dalším kroku byly definovány problémy, které brání či znemožňují jejich smysluplné realizaci a na základě jejich rozboru navržená opatření.
V průběhu zpracování realizačního projektu došlo k několika změnám ve složení expertní skupiny. Pracovní verzi materiálu pro jednotlivá realizační opatření zpracovali pověření členové expertní skupiny. Takto připravený materiál byl připomínkován všemi členy skupiny. Expertní skupina se po té sešla na několika pracovních schůzkách a první verze byla předložena a projednána na koordinační radě (KR) dne 11. 3. 2011. Na základě doporučení a připomínek od členů KR byla zpracována další verze. Konečná verze byla projednána a její závěry a doporučení byly přijaty na zasedání KR dne 20. 9. 2011.
Expertní skupina klíčové akce 5 měla za úkol řešit tři realizační opatření:
- 5.1. Podpořit (legislativně, finančně a informačně) sdružování vlastníků drobných lesů ke společnému hospodaření a společnému prodeji výrobků a služeb.
- 5.2. Zefektivnit systém státního a soukromého poradenství pro vlastníky lesů.
- 5.3. Zjednodušit podmínky procesu arondace (scelování) a směn lesních majetků.
Navrhovaná řešení směřují do oblasti legislativy, finančních nástrojů, osvěty a poraden-ství a ostatních oblastí. Expertní skupina navrhla řadu opatření. Přijata však mohla být pouze ta opatření, na kterých se shodli všichni členové koordinační rady.
Vraťme se nyní k jednotlivým realizačním opatřením, k jejich hlavním východiskům a k návrhům na řešení.
5.1. Podpořit sdružování vlastníků drobných lesů ke společnému hospodaření a společnému prodeji výrobků a služeb
Při řešení vycházela expertní skupina ze skutečnosti, že žádná současná forma sdružení nevyhovuje při sdružování různých druhů vlastnictví lesa, současná finanční motivace je nezajímavá a v podstatě již neexistuje, o možných formách nejsou vlastníci lesa informováni, nejsou jednotná pravidla pro celou republiku a není dořešeno financování společného odborného lesního hospodáře, který se pro sdružení jeví jako nezbytný (podrobný rozbor všech východisek pro všechna realizační opatření je zveřejněn na stránkách ÚHÚL). Na základě těchto východisek byla navržena a odsouhlasena tato opatření:
- Vytvořit zcela novou formu pro sdružování vlastníků lesa, která by odstranila současné hlavní překážky sdružování (obecní a soukro-mé lesní majetky, plátci a neplátci DPH, apod.) upravenou samostatným zákonem nebo jiným právním předpisem.
- Vypracovat vzorové stanovy sdružení.
- Vytvořit novou koncepci dotačního titulu na podporu sdružení vlastníků lesů za účelem společného hospodaření a zlepšení stavu lesa. Vytvořit jednotná pravidla pro celou republiku.
- Funkci OLH u sdružení řešit jeho pověřením státní správou lesů a tím nadále zajistit jeho úhradu.
- Hledat zdroje pro financování několika vzorových sdružení vlastníků lesů pro společné hospodaření v lesích podle nově nastavených podmínek a ověřit model sdružování na těchto sdruženích.
- Připravit podmínky podporující sdružování vlastníků malých výměr na všech úrovních státní správy lesů s metodickým vedením MZe a tomuto problému se aktivně věnovat.
5.2. Zefektivnit systém státního a soukromého poradenství pro vlastníky lesů
Poradenství na úseku lesního hospodářství je roztříštěné a není o něm nikde ucelený přehled. Poradenství poskytují orgány státní správy a jimi řízené organizace, soukromé instituce a organizace a další subjekty. Některé informace je dnes možné najít i na internetu, což však využívají většinou pouze mladší vlastníci lesa. Přitom, jak bylo v rámci provedeného průzkumu při řešení KA zjištěno, je o pora-denství týkající se všech druhů vlastnictví lesa velký zájem. Z těchto poznatků vyšla navržená realizační opatření:
- Zajistit finanční prostředky na vznik webové stránky, která by řešila systematizaci subjektů zabývajících se poradenstvím (grant, funkční úkol, jiná forma).
- Prostřednictvím krajských informačních středisek (KIS) finančně zajistit poradenství v oblasti lesnictví.
- Rozšířit poradenskou činnost zemědělských krajských informačních středisek (KIS) o oblast věnující se problematice lesnictví. Navázat lesnické odborníky na stávající systém KIS, tak, aby byli schopni zprostředkovávat kontakt žadatelů při řešení konkrétních problémů (např. s OLH, SSL, LOS nebo ÚHÚL či jinými specialisty).
- Zvýšit propagaci, osvětu a povědomí o službách pro vlastníky lesů organizovaných MZe (LOS aj.) mezi vlastníky lesů a OLH včetně zavádění nových poznatků lesnického výzkumu do praxe (např. prostřednictvím internetu, formou letáku distribuovaného přes SSL, školení vlastníků lesů, školení OLH na krajské úrovni atd.).
- Provést systematizaci subjektů zabývajících se poradenstvím a prezentovat ji na webové stránce, která bude informovat kdo a jaké poradenství a za jakých podmínek poskytuje. K tomuto účelu by bylo možné využít portál Celostátní sítě pro venkov, který reprezentuje portál http://eagri.cz/ v rámci koncepce poradenského systému.
V rámci metodického řízení se obrátit na orgány státní správy s požadavkem na provedení celorepublikového průzkumu o potřebě a náplni poradenské činnosti.
5.3. Zjednodušit podmínky procesu arondace (scelování) a směn lesních majetků
Řešení tohoto realizačního opatření bylo velmi citlivé, protože se dotýká majetku. K předloženým návrhům řešení byla celá řada připomínek ze strany členů KR a mnohé z nich nebyly pro rozdílnost názorů přijaty. Přesto se podařilo nalézt opatření, která by mohla proces arondace a směn lesních majetků posunout o něco dopředu.
Na všech předchozích návrzích řešení se shodli všichni členové expertní skupiny. Pouze u jediného opatření v tomto bloku byl koordinační radě předložen jeden návrh ve dvou alternativách. Na jeho řešení se neshodla ani koordinační rada a tak i tento návrh byl vypuštěn.
Jednotlivá realizační opatření se u některých klíčových akcí navzájem překrývají. V těchto případech se již opatření přijatá koordinační radou v následující klíčové akci přebírají a pouze doplňují o další návrhy. Tak tomu bylo i u realizačních opatření 5.3. na úseku legislativy, kde z toho důvodu nejsou uvedena ta opatření, která byla přijata již ve schválené KA 1.8. a která totožně navrhovaly obě expertní skupiny. Naše expertní skupina tento návrh doplnila a rozšířila o tato další opatření:
- Připravit novelu § 4 odst. 2 lesního zákona a novelu zákona č. 77/1997 Sb. o státním podniku tak, aby do stanovené výměry byly arondace lesních pozemků v kompetenci právnické osoby, které je svěřeno nakládání s těmito lesy.
- Připravit novelu zákona č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách, v rozsahu povinnosti zařazení lesních pozemků do obvodu Komplexních pozemkových úprav (KPÚ) (vyšetření, stabilizace a zaměření hranic lesních pozemků) a jejich zapracování do map katastru nemovitostí.
- Dosáhnout toho, aby cena lesních pozemků zjištěná dle zvláštního právního předpisu odpovídala tržním cenám (novelizovat v tomto smyslu zákon o oceňování majetku a zejména prováděcí vyhlášku MF ČR).
- Dořešit restituční nároky včetně rozhodnutí o navrácení majetku církvi.
Závěrem bych chtěl poděkovat všem členům expertní skupiny, kteří se aktivně podíleli na řešení naší klíčové akce a vyslovit přání, aby práce všech, kteří se na NLP II podíleli, došla svého naplnění v přípravě věcného záměru novely lesního zákona a při realizaci jednotlivých jeho ustanovení.
Seznam členů expertní skupiny, kteří se aktivně podíleli na řešení KA 5: Zpravodaj Milan Slavinger, členové: Martin Polívka, Miroslav Kutý, Jiří Matějíček, Ctibor Záruba, Jiří Svoboda, Liboslav Jánský.
Autor:
Ing. Milan Slavinger
Zpravodaj KA 5 NLP II
Magistrát města Jihlavy
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Foto: autor