Průzkum názorů u dětí – lesník uklízí v lese odpadky

Lada Matoušková Prylová, Kristýna Skupieňová

V roce 2012 lesní pedagogové Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad Labem zjišťovali formou dotazníků odpovědi dětí na několik jednoduchých otázek spojených s lesem a lesnictvím. Znění otázek připravili lesní pedagogové ÚHÚL ve spolupráci s Lesnickou prací. Odpovědi na 8 dotazů jsme získali od 455 dětí.

Respondenti
Průzkum byl veden převážně formou rozhovoru lesních pedagogů s dětmi – děti byly dotazovány na akcích spojených s lesní pedagogikou po celé ČR. V několika případech dětem dotazníky rozdali učitelé a děti vyplňovaly dotazníky samy ve třídě při vyučování.
Respondenti pocházeli z různých míst republiky, podařilo se nám získat odpovědi ze 7 krajů.
Věk respondentů se pohyboval od 4 do 19 let, zhruba polovinou byly zastoupeny mladší (do 10 let) a polovinou starší děti (nad 10 let). Stejně tak byl vyrovnaný poměr chlapců (54 %) a děvčat (45 %).

Do lesa s rodinou na houby!
První otázka byla zaměřena na to, s kým děti byly naposledy v lese a co tam dělaly. Více než polovina dětí (58 %) byla v lese naposledy s někým z příbuzenstva (rodiče, prarodiče, sourozenci…). Kolem 9 % dětí bylo v lese naposledy s kamarády (8,6 %) nebo se školou či nějakým zájmovým kroužkem (8,8 %). Čtvrtina dotazovaných dětí (24,4 %) si nepamatovala (neodpověděla), s kým byla v lese naposledy. Suverénně nejčastější prováděnou činností při poslední návštěvě lesa byl sběr hub (39 %). Poté se činnosti dětí při poslední návštěvě v lese různí. Na procházce bylo v lese naposledy 12 % dětí, další nejčastější aktivity, zastoupené zhruba kolem 5 %, byl výlet nebo různé hry. Mezi další činnosti patřil například sběr přírodnin (3,5 %) nebo úklid lesa (0,7 %).

Děti znají zvířata, s dřevinami je to horší
V dalších otázkách měly děti vyjmenovat pět lesních zvířat a pět stromů. Nejčastěji jako první zvíře děti uváděly téměř shodně lišku a jelena, následovala srna, veverka a divočák.
Suverénně nejčastěji si jako první strom děti vzpomněly na smrk. Jako další uváděly dub, borovici, lípu a pak buk.
Děti neměly problém vyjmenovat pět zvířat, ale pro některé byl oříšek uvést pět dřevin, vzpomněly si někdy jen na dvě či tři.
Další otázkou jsme zjišťovali, zda vědí, který strom je u nás nejvíce zastoupený. Více než polovina (56 %) nebyla schopna odpovědět vůbec a zbytek většinou něco „střelil“. Nejčastěji děti tipovaly smrk, poté dub, borovice a mnoho dalších.

Práce lesníka je velkou neznámou
Dále nás zajímalo, co si děti myslí o profesi lesníka. Potvrdilo se, že lesnictví dětem splývá s myslivostí, tyto dvě „profese“ nerozlišují. Jejich představa o činnosti lesníka je velmi všeobecná – „stará se o stromy“, a nestojí za ní povědomí o mnoha konkrétních činnostech, které pracovní náplň lesníka obsahuje.

Kácíme, protože přece potřebujeme dřevo
Mile nás překvapilo, že na otázku „Proč se v lese kácí stromy?“ více než polovina dětí zmínila potřebu dřeva, papíru, paliva a jiných výrobků ze dřeva. Jako další důvod děti například uváděly, že se kácí, protože jsou stromy nemocné nebo poškozené (20 %) nebo z důvodu, že jich je moc (6 %).

Ať si každý po sobě uklidí
Ohledně úklidu odpadků v lese, na které se ptala další z otázek, zhruba třetina (29 %) dětí (naivně) očekává, že je odstraní ten, kdo je tam zahodil. A čtvrtina (24 %) čeká, že je uklidí lesník nebo myslivec (obě osoby jim splývají, jak jsme psali již výše).

Bez lesů bychom umřeli!
V poslední otázce jsme se dětí ptali, co by se stalo, kdybychom neměli lesy. Dvě třetiny respondentů odpověděly, že by chyběl kyslík, vzduch a 16 % dokonce dodalo, že bychom tím pádem i umřeli. Takto frekventovaná odpověď ukazuje na to, že toto téma je zřejmě ve škole často probírané, nejspíše v souvislosti s ekologickými tématy či úbytkem tropických lesů na naší planetě. Strach z nedostatku dřeva vyjádřilo jen 10 % z dotazovaných.

Co s tím?
Výsledky dotazníků jen opět potvrdily, že my lesníci máme ještě velký kus práce před sebou. Měli bychom hlavně dokázat vysvětlit svou práci. Osvětu bychom také měli zaměřit raději na dřeviny, k tomu můžeme samozřejmě využít i u dětí velmi oblíbená zvířátka. Pokud se zaměřujeme na zvěř, tak děti stále tápají v tom, která samice patří ke kterému samci, a například srnu a srnce považují za dva různé druhy. Také můžeme využít velké obliby houbaření, proč třeba nepředstavovat dřeviny podle toho, které houby u nich nejčastěji můžeme nalézt? Možností máme nepřeberné množství…

Podrobné vyhodnocení průzkumu naleznete na www.lesnipedagogika.cz pod záložkou Učitel

Autorky:
Ing. Lada Matoušková Prylová
Bc. Kristýna Skupieňová
Ústav pro hospodářskou úpravu lesů
Brandýs nad Labem
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. , Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.