Dřevěná kniha v praxi
Anketa Lesnické práce
Přelom roku bývá tradičně zkouškou nastavení spolupráce Lesů ČR a lesnických firem. Počátek roku 2013 je v podstatě prvním obdobím, kdy lze hodnotit spolupráci státních lesů a lesnických firem v režimu senátního systému výběrových řízení definovaného Dřevěnou knihou.
Zároveň ministr zemědělství Petr Bendl na konci ledna uvedl, že by v první polovině roku 2013 rád Dřevěnou knihu aktualizoval. Proto jsme požádali zástupce sektoru o zhodnocení efektu Dřevěné knihy a jejich podněty k případné ministerské aktualizaci.
- Jak v kontextu senátního systému výběrových řízení hodnotíte situaci dodávek dříví a kontinuitu lesnických činností?
- Jaké úpravy považujete za nezbytné pro stabilní fungování lesnicko-dřevařského sektoru?
Ing. Jiří Novák, jeden z hlavních architektů Dřevěné knihy
- V současnosti nedokážu ze své pozice u VLS ČR vyhodnotit funkčnost všech atributů spolupráce mezi lesnickými firmami a státním podnikem LČR, a nechtěl bych se do toho ani pouštět spekulativně, jelikož je to veskrze dvoustranná záležitost. Pokud bych mohl něco hodnotit, tak je to senátní systém VŘ, který jsem již navrhoval v roce 2007 ve své koncepci pro řízení podniku LČR a v Dřevěné knize se ho podařilo uplatnit. Pokud se vyhodnotí, jak dramaticky vždy stoupala netržním způsobem cena surového dříví v období vyhlášení otevřeného zadávacího řízení pro celý státní podnik k jednomu datu, tak v současné době, toto již nenastává a pokud tomu tak je, což nemůžeme vyloučit, je to již pouze neznalost zájemce, nebo tlak na získání regionální dominance. V každém případě už jenom z tohoto pohledu je senátní systém přínosem pro všechny zúčastněné strany. Z důvodu malého prostoru nebudu vypisovat dílčí jednotlivé výhody pro každou ze zúčastněných stran, ale lesnické odborné veřejnosti jsou dozajista známy.
- Prvně je třeba konstatovat, že úpravy Dřevěné knihy jsou určitě výhradním právem pana ministra a jeho odborného týmu. Za sebe si myslím, že smysluplné navýšení soutěžených SÚJ o 10 až 15 % současného stavu, bude mít příznivý vliv na celý sektor a nepřinese negativní dopad. Otázka komplexnosti zakázky je politickým rozhodnutím. V Dřevěné knize je komplexní zakázka, kterou se nám podařilo věcnými argumenty jako je dlouhodobost, stabilita, a částečná lepší perspektiva celého oboru, obhájit. Pokud by byl větší prostor, abych mohl nastínit výhodu komplexní zakázky, tak bych to mohl dobře argumentačně podložit. Uvedu ve zkratce pouze jeden argument. Každý lesník zná a umí si představit mnoho objektivních (subjektivních) důvodů komplexnosti zakázky, které se od provedení těžby po zalesnění a každým subjektem vstupujícím do tohoto procesu násobí a odpovědnost se nedá přesně určit, takže se dělí a tříští, ale připravený sadební materiál a zá-konné lhůty nepočkají. Proto si myslím, že příliš smělé a rychlé aktualizace Dřevěné knihy, mohou být celému lesnictví ke škodě.
Ing. Libor Vaněček, UNILES, a.s.
- Senátní systém je jednoznačným přínosem pro plynulost lesnických prací a pro plynulost zásobování trhu dřívím. Sys-
tém výrazně zlepšil spolupráci mezi LČR a smluvními partnery. Hlavní překážkou dalšího oboustranně přínosného zlepšení vztahů je nevyvážený smluvní vztah založený na obchodní smlouvě extrémně jednostranně výhodné pro LČR.
- V Dřevěné knize je třeba upravit následující:
- Nevyvážený text soutěžených smluv mezi LČR a smluvními partnery, protože smlouvy jsou extrémně jednostranně nevyvážené ve prospěch LČR.
- Posílit smluvní volnost smluvních partnerů při provádění lesnických prací během roku podle předaných ročních projektů tak, aby partneři mohli optimalizovat rozložení svých výrobních kapacit a ope-rativně reagovat na krátkodobé výkyvy na trhu s dřívím.
- Zásadně upravit indexaci výkupních cen dříví, a to tak, že z respondence budou vyloučeny LČR kvůli jejich bezprostřední ekonomické závislosti na hodnotě indexu a že index bude spočítán průměrem mezi údaji vlastníků lesů a údaji dřevozpracujícího průmyslu.
- Dopředu – tj. před výběrovým řízením – jasně identifikovat těžby vyjmuté z komplexní zakázky do dražeb nastojato tak, aby smluvní partner při zpracování nabídky měl co nejpřesnější informace o skutečném obsahu soutěžené zakázky.
- V souvislosti s připravovanými změnami zákona o veřejných zakázkách využít možnosti hodnocení nabídek podle více kritérií než jen podle ceny.
- Naopak zachovat je třeba pětiletý smluvní vztah na komplexní zakázku včetně dříví a senátní způsob soutěžení vždy 1/5 zakázek.
František Vomočil, Stora Enso Wood Product Ždírec s.r.o
- Po nastavení senátního systému a včasném vypisování komplexní lesnické zakázky a následném podepisování smluv s výherci veřejné zakázky se systém z pohledu dodávek dříví stabilizoval a společnost nemá žádné problémy se zásobováním svých pilařských závodů. Oproti minulým obdobím to je významný posun a velké pozitivum nastavení systému.
- Již dlouhodobě považujeme za zásadní vyřešit problém indexace dříví, nevyváženosti smluvního vztahu mezi LČR, s. p., a smluvním partnerem a v neposlední řadě i prodej dříví přímo řízených závodů LČR, s. p., přes komoditní burzu.
Index cen dříví ČSÚ upravující kvartálně i cenu dříví ve smluvním vztahu s LČR, s. p., nebyl pro tyto účely nikdy zamýšlen a není také objektivním obrazem vývoje ceny na trhu se dřívím. Je nutné ho co nejrychleji přepracovat. Prostřednictvím ADP (Asociace dřevozpracujících podniků) máme připraveny konkrétní návrhy na zlepšení současného systému.
Smluvní nastavení LČR je velmi jednostranné a není mnoho otázek o kterých je možné v rámci této smlouvy jednat. Jistá vyváženost v tomto smluvním vztahu by určitě přispěla ke zklidnění a zlepšení celkového klimatu v lesnicko-dřevařském sektoru.
Mezi další důležité faktory tohoto zklidnění považuji chování smluvních partnerů při tvorbě nabídky do aktuálních VŘ. Přiměřený zisk už by neměl být pouze snem, ale normálním cílem každého podnikatele, ať je to lesnická firma nebo dřevozpracující podnik.
Ing. Jaroslav Rygl, Lesní společnost Ledeč nad Sázavou, a.s.
- Spolupráce je vedena v kolejích nastavených bývalým vedením, to znamená v duchu pokračování stavu vyvolaného zne- užitím dominantního postavení zadavatele, zejména v úrovni nastavení smluvních podmínek, což se promítá i v reálném plnění smluv, kdy na straně dodavatele jsou pouze povinnosti, práva na straně zadavatele. Celý akt je důsledkem toho, že před přípravou smluvní dokumentace neproběhla žádná jednání s reprezentací dodavatelů o nastavení vyváženého smluvního vztahu. Takto nastavený smluvní vztah umožňuje zadavateli zcela libovolně manipulovat se smluvními podmínkami ve svůj prospěch. Těch problémů se nashromážidla celá řada, i případ od případu, ale ty nejzávažnější jsou:
- Zadání vůbec neodpovídá realitě. Libovůle změn je neomezená a smluvně přípustná, pouze s ohledem na potřeby zadavatele, ne však dodavatele. Celý systém umožňuje neomezenou manipulaci s výsledkem zadávacího řízení.
- Indexace cen dříví je netransparentní, opírá se sice o autorizovanou instituci, ale i ta připouští, ba dokonce i tvrdí, že pro tento účel je jejich parametr změn indexu cen dříví zcela nevhodný. Podstatnou váhu na indexu má sám zadavatel, který vhodnými obchodními praktikami může výrazně ovlivňovat změnu indexu. Index nepostihuje všechny nabídky stejnou mírou a umožňuje spekulace a manipulace s výsledkem VŘ, ačkoliv na první laický pohled tato vada není zjevná.
- Není sjednocena metodika měření dříví, v praxi pak dochází k řadě nedorozumění a výsledkem jsou nezanedbatelná manka. Rovněž výklad řady smluvních pojmů se liší podle lokalit a není sjednocena výkladová metodika. To ovlivňuje, při stejně nastavených smluvních podmínkách, výslednou ekonomiku.
n Zcela samostatnou kapitolou je nevyvážený systém smluvních pokut, který někdy vede až k šikaně dodavatele. Tento systém zcela ignoruje hlavní cíl, k jehož dosažení je uzavírána smlouva, tj. hlavního předmětu činnost zadavatele. Je postaven jako nástroj k postižení, jakéhokoliv byť sebemenšího a v řadě případů i ze strany dodavatele neovlivnitelného i nezaviněného porušení smluvních podmínek, bez jakékoliv následné újmy zadavatele! Smluvní pokuta tak neplní svoji funkci, ale stává se dalším čistým příjmem zadavatele.
- Celý systém téměř vůbec neřeší vliv klimatických anomálií.
- Dřevěná kniha je k ničemu, podívejme se na výsledek NLP, to je politická zástěrka. Musí být vládou stanovena a dodržována jasná pravidla státní lesnické politiky. Za zásadní považuji definici cílů, jichž se má dosáhnout na všech stranách. U státu, jako vlastníka lesa, zda to bude pouze maximalizace ročních zisků, či dlouhodobá koncepce péče o státní lesní majetek. Na straně podnikatelské, zda cílem bude jejich likvidace prostřednictvím nastavení soutěžních podmínek ze strany dominantního zadavatele, či snaha o vytvoření stabilního podnikatelského prostředí, zajišťujícího rozvoj podnikatelských subjektů, větší domácí spotřebu dříví, jak surového, tak i výrobků ze dřeva, to znamená maximalizovat potenciál tvorby přidané hodnoty na našem území, která je základním zdrojem pro minimální udržení zaměstnanosti.
Pan ministr než psal úvodník ke Zprávě o stavu lesního hospodářství za rok 2011, si měl tuto zprávu důkladně pročíst a prostudovat si její obsah ve vztahu obsahu ke „ Zprávám“ za léta minulá. Jeho úvodník by nikdy nemohl být tak optimistický, neboť absence tuzemské státní lesnické politiky je tou nejlepší příležitostí pro státní lesnickou a dřevařskou politiku našich sousedů, kteří tohoto v rámci euroregionu s volným pohybem osob a zboží umí dokonale využít. V zaslepení „zázračných“ výsledků státního podniku, však na to zřejmě nedošlo a ani do budoucna nebudeme v tomto směru raději optimisté a budeme se snažit vyrovnat s realitou, pokud nám budou stačit síly a peníze.
Ing. Jan Vařeka, Javořice, a.s.
- Dodávky dříví běží, to je jediné pozitivum. Ceny do tendrů odpovídají křeči, v jaké se obor nachází. Výrobky ze dřeva se nedají prodávat za ceny, které odpovídají nákupní ceně kulatiny. Celý obor je v platební neschopnosti, kulatina je oproti severským státům, s jejichž výrobky se potýkáme u zákazníků, dražší už o 30 EUR. Do toho jsou mezi kvartály indexem opět zvýšeny ceny dříví. Není co dodat.
- Ministr zemědělství naprosto neposlouchá, co se tady děje. Daňoví poplatníci tvrdě zaplatí za škody, které současný systém napáchal v dřevozpracovatelském oboru. Dřevěná kniha není k ničemu, vyjádření směrem k její aktualizaci považuji v kontextu dění za směšné.
Ing. Petr Pražan, Ph.D., Společenstvo dřevozpracujících podniků v ČR
- V posledních dvou letech nebyly dodávky státního dří-ví počátkem roku vinou pozdě uzavřených smluv žádné. Odběratele kulatiny „zachraňovali“ dodavatelé nestátního dříví. Letos byla situace o něco lepší, dodávky byly oslabeny o vypovězené smlouvy, a tam kde nastupovali na jednotkách noví smluvní partneři s činností teprve začínali.
- Dřevěnou knihu je třeba doplnit o sociální pilíř, který respektuje hlavně naplnění Usnesení vlády ČR č. 1221/2008 Sb., které ukládá „Umožnit dostupnost dřevní hmoty pro místní podniky a občany především ve vazbě na státní vlastnictví lesů“.
Neplnění tohoto usnesení postupně likviduje regionální dřevozpracující podniky a má drastický vliv na oborovou zaměstnanost. To, že dostupnost dříví lze zajistit, ukazují v praxi okolní státy (např. regionálními aukcemi dřeva) ale i např. Národní park Šumava, který prodává dřevo za tržní ceny firmám fungujícím v regionu.
Ing. Robert Babuka, MBA, Svaz zaměstnavatelů dřevozpracujícího průmyslu
- Dodávky dříví jsou pod vlivem celkově neradostné situace v EU, kde nabídka výrobků výrazně převyšuje poptávku. Systém dodávek – distribuce dříví na trh je v ČR v rozporu s tímto globálním trendem. Bez ohledu na senátní či jiný systém komplexních zakázek LČR. Schází větší možnost dynamiky v cenové elasticitě a vyrovnanosti smluvních vztahů s koncovým odběratelem. Dnes je dříví dostatek a zítra být nemusí. To je jeden z vážných problémů – nejistota systému distribuce. A to znamená zvýšené náklady a snížení konkurenceschopnosti zpracovatelů. Cílem přeci musí být minimalizace celkových nákladů odvětví, nikoliv jednostranná ziskovost na úkor celého výrobně distribučního řetězce. Velkým pozitivem je komunikace LČR v optimalizaci distribučních vztahů společně se zástupci SZDP, ČAPLH a SDP na půdě KLDS. Jedině společně se dá najít racionální nastavení založené na respektování zákonů a zájmu o společný rozvoj.
- Dřevěná kniha si musí ujasnit, co vlastně představuje svým obsahem a způ-sobem vzniku. Je to koncept, strategie nebo doporučení hospodaření? Z čeho vychází a co má dosáhnout? Dřevěná kniha předkládá více otázek než odpovědí, tak by její revize měla mít ambici tyto otázky zodpovědět. Neexistuje-li ucelená hospodářská strategie pro lesnictví a zpracování dřeva na úrovni státu, pak je jakákoliv navazující strategie v rámci resortu obtížně uchopitelné dílo, které bude odpovídat úzkým zájmům. Právě jednostrannost je hlavní vadou současného vydání. Vyjmenovat úpravy je na několik desítek stran, ale ve zkratce stačí aplikovat podstatnou část práce v rámci tvorby Národního lesnického programu a doplnit jej o konkrétní obchodní strategie LČR, tak aby nebyly v konfliktu. Stejně tak je možné Dřevěnou knihu nahradit jinou doporučující strategií, které už byly zpracovány ať už na půdě Svazu zaměstnavatelů dřevozpracujícího průmyslu nebo i LČR. SZDP navíc prosazuje vytvoření scházející národohospodářské koncepce státu v lesnictví a zpracování dřeva, teprve potom je racionální vytvářet podřízené koncepce státního podniku včetně úvah o jeho privatizaci či proměny na akciovou společnost.
Ing. Bittner Tomáš, Opavská lesní a.s.
- Pokud se podívám několik let zpět a mám hodnotit přelom roku, tak musím konstatovat, že nejen nám, ale všem lesnickým společnostem přinesl pokaždé nemalé problémy v lesnickém provozu z důvodu neuzavřených smluvních vztahů s Lesy ČR, s. p., v důsledku vyhlášení krátkodobých, nejčastěji ročních výběrových řízení na lesní zakázku. Poslední přelom roku však byl pro naši firmu v důsledku zavedení režimu senátního systému výběrových řízení od roku 2012 jiný. Lesní výroba probíhá kontinuálně, a proto můžeme vyjádřit spokojenost se spoluprací s Lesy ČR, s. p., od lesních správ přes krajská ředitelství až po generální ředitelství.
- Dřevěná kniha je z mého pohledu nesmírně důležitý dokument, ve kterém je rozpracována koncepce minister-
stva zemědělství k hospodářské politice Lesů ČR, s. p. Jsme rádi a vážíme si toho, že byla v roce 2010 vůbec vytvořena.
Myslím si, že není třeba zásadním způsobem Dřevěnou knihu revidovat, neboť tyto změny by vyvolaly chaos a nestabilitu v již tak rozkolísaném lesnicko-dřevařském sektoru. Některé její části je však nutné podrobněji rozpracovat. Jde zejména o problematiku indexování cen dříví, prodej dříví Lesy ČR, s. p., formou aukcí a smluvní podmínky definované Lesy ČR, s. p., v oblasti lesnických zakázek.
Tuto problematiku by nejdříve zpracovaly komise vytvořené z odborníků lesnického a dřevařského sektoru a následně jimi vytvořené materiály by byly projednány na úrovni ministerstva zemědělství.
Martin Mašek, Wotan Forest, a.s
- Senátní systém vypisování lesnických zakázek byl dlouhodobě přáním lesnických i dřevařských firem. Letošní rok potvrzuje správnost tohoto nastavení. Nabídka objemu dříví je v současné situaci dostatečná a nedošlo k časovému prodlení těžeb a nabídky objemů suroviny. Problémem je cena dříví...
- Pan ministr by měl nejprve uvést důvod změny Dřevěné knihy. Z mého pohledu by mělo jít spíše o kosmetic-
ké úpravy vycházející ze zkušeností s Dřevěnou knihou za dobu od jejího schválení.
Ing. Miloslav Komárek, Ph.D., Pradědský lesní závod, a.s.
- Většina lesnických firem dlouhodobě volala po víceletých smlouvách, které by zajišťovaly jejich stabilitu a rozvoj. Nemohu ještě jednoznačně říci, že režim senátního systému je nejideálnějším řešením, protože se před nedávnem rozběhl a jeho začátek byl poznamenán předčasným ukončením některých smluvních vztahů, nicméně je to asi jediný parametr, myslím tím časový interval, který se lesnickým firmám podařilo při tvorbě Smlouvy na plnění lesnické zakázky pro LČR dohodnout.
Z pohledu kontinuity lesnických činností hodnotím senátní systém pozitivně, neboť relativně dlouhodobě zajišťuje dodavatelům prací plynulý rozjezd výroby z roku na rok a tím stabilitu firem ve všech směrech.
- Nemohu predikovat, v jakém slova smyslu pan ministr aktualizaci Dřevěné knihy myslel. Předpokládám, že snaha aktualizovat Dřevěnou knihu je iniciována novým a tudíž zásadním politickým zadáním zakladateli a nejspíš odlišnou koncepcí obhospodařování lesa ve vlastnictví státu.
Veškeré problémy lesnicko-dřevařského sektoru jsou spojeny s vysokými cenami surového dříví v České republice. A vysoká cenová úroveň českého dříví, kterou zcela jistě zapříčinil způsob zadávání lesnických zakázek u státního podniku LČR, generuje problémy následné, které se negativně projevují u lesnických firem i u zpracovatelů dříví. Možným nástrojem k odstranění tohoto stavu je změna způsobu zadání lesnické zakázky včetně hodnotících kritérií u státního podniku LČR.
Pokud povede aktualizace Dřevěné knihy, při respektování dosavadních subjektů v lesnicko-dřevařském sektoru, k vyřešení tohoto generálního problému, a pokud bude tímto krokem zajištěno obhospodařování lesů a možnost prosperity lesnických firem i dřevozpracujících provozů dle obecných zásad trvale udržitelného hospodaření, směle do toho.
Děkuji za odpovědi (21. 2. 2013)
Jan Příhoda
Ilustrační foto: Jan Příhoda