Úvodník 5/2013

Miroslav Sloup

V posledních týdnech se nám z médií dostává množství informací o přípravě novely zákona o myslivosti. Informace považuji za zjednodušené, zkreslené a mnohdy i tendenční.
Jako by základním problémem byla výlučně velikost honitby a škody zvěří. To rozhodně není nepodstatné, ale jsou skutečně zásadní jen tyto dva problémy? Osobně jsem přesvědčen, že problém je mnohem složitější.

Dosavadní práce a zkušenosti z okolních států ukazují, že nelze dlouhodobě úspěšně řešit vztah mezi ekosystémem (lesem i zemědělskou půdou) a myslivostí, pokud základní hospodářskou jednotkou zůstane, už nyní poměrně malá honitba. Cílevědomé hospodaření se spárkatou zvěří (snad mimo zvěř srnčí) je možné pouze v rámci velkých územních celků. Honitba jako základní jednotka pro plánování je pro migrující zvěř velice sporná. Řešit management spárkaté zvěře je nutné na ploše podstatně větší, než je rámec jedné honitby. Například pro výpočet potřeby lovu je třeba vycházet z intenzity vlivu zvěře na ekosystém v širší oblasti a sčítané počty považovat jen jako doplňující ukazatel. Přitom hodnocení vztahu mezi zvěří a ekosystémem je potřebné zajistit nezávislými odborníky. Rovněž zimní přikrmování je nutné provádět koordinovaně v rámci větší oblasti. Ne-správně prováděné přikrmování může mít za následek zvýšenou intenzitu okusu a ohryzu dřevin.
Takové návrhy, vycházející i ze zkušeností sousedních států, byly i prostřednictvím koordinační rady Národního lesnického programu II (NLP II) ministerstvům předkládány. Zatím ovšem zůstává pouze zájem o informace, ale ne o přijetí konkrétních opatření.
Dalším, neméně důležitým faktorem je, že myslivost nemůže spoléhat jen na zájmovou činnost rekreačních myslivců. Myslivost vyžaduje řízenou a koordinovanou činnost s maximální odborností a dostatkem pravomocí. V okolních státech je toto například řešeno vysoce odborně fundovanými pracovníky (například myslivecká rada) na úseku nejen myslivosti, ale i lesnictví, ekologie a obdobných profesí. U nás na obcích s rozšířenou pravomocí (ORP) jde mnohdy o pracovníky s minimální praxí a bez hlubších znalostí v oboru s nedostatečnými pravomocemi. Výsledky jsou tomu odpovídající.

A jaký přístup chtějí v myslivosti volit ti nejzodpovědnější? To je možno odvodit ze dvou příkladů. Nejsme-li schopni řešit škody zvěří například na Křivoklátsku, předejme toto území vyhlášením NP na jiné ministerstvo a máme po starostech. Obdobně jen těžko chápu, že zvýšení odlovu u přemnožené černé zvěře je podporováno tím, že myslivcům uložíme platit zvýšené náklady. Tam, kde je nebezpečí nějaké nákazy, která nevznikla činností myslivců, zaplatí si myslivci požadovaná vyšetření sami. To určitě velmi povzbudí zájem o zvýšený odlov.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.