Elmia Wood 2013 - optimismus pro lesnictví
Brány nejvýznamnějšího světového lesnického veletrhu Elmia Wood se otevřely opět po 4 letech, aby poskytly prostor 500 vystavovatelům, kteří představili své produkty a služby 54 215 návštěvníkům z celého světa. Z České a Slovenské republiky jich bylo téměř 500. Doplníme-li skvělou organizaci a krásné slunečné počasí, investice do 1000 km dlouhé cesty do švédského Jönköpingu se určitě vyplatila.
Organizátoři udělali některé změny, které rozhodně přispěly k hladkému průběhu výstavy. Hlavní předváděcí okruh byl součástí hlavní trasy a nebylo potřeba k němu popojíždět autobusy. Po dohodě s nadnárodními korporacemi jim byla přidělena jedna plocha na 3 budoucí veletrhy s myšlenkou, že vystavovatelé mohou investovat do uspořádání, doplňkových staveb a dalšího vybavení. Snížila se vzdálenost mezi jednotlivými stánky, čímž se zkrátila trasa cca na 4,5 km. Díky dobré propagaci se zásadně zvýšil podíl zahraničních návštěvníků. Řada firem využila Elmia Wood, i přes stagnaci prodeje, k prezentaci svých inovací a ujišťovala zájemce, že je připravena reagovat na zlepšení situace na trhu. Někteří vystavovatelé byli potěšeni, že se zájemci o technologie nespokojí pou-ze s webovou prezentací, ale že mají zájem se osobně setkat se zástupci firem a zhléd-nout i porovnávat stroje při práci. I když prezentace techniky již nebyla tak intenzivní jako v prvních ročnících, kdy během veletrhu padlo 200 ha lesa, prezentace se změnily na show se zajímavou dramaturgií. Vystavovatelé si pochvalovali i vyso-kou úroveň znalostí odborných návštěvníků, kteří již nepřijeli obdivovat severskou verzi sortimentní metody, ale zajímaly je již technické detaily strojů a ostatních služeb. Proto manažer veletrhu Elmia Wood Torbjörn Johnsen na závěr veletrhu konstatoval: „Jsem spokojen. Náš tým to vnímá jako výzvu, aby budoucí ročníky byly ještě lepší.“
Další lesnický veletrh v severském regionu bude SkogsElmia od 4. do 6. června 2015. Mezinárodní Elmia Wood se vrátí do lesů v okolí Jönköpingu ve dnech 7. až 10. června 2017.
Těžebně-dopravní stroje
Hlavním tématem letošní EW v oblasti těžebně-dopravních strojů (TDS) bylo řešení problematiky rostoucích nároků na produktivitu prací v lese, se kterou souvisí konstrukce větších a těžších strojů, což má za následek zhutňování půdy a s tím související škody na porostech. Přední výrobci proto zařadili do nabídky harvestorů podvozky 8x8, řešili rozmístění komponentů (nádrží, jeřábů, čerpadel, rozvaděčů ad.) tak, aby výsledný tlak maximálně využíval pozitivních vlastností bogie náprav a byl co nejnižší.
Dalším prvkem bylo řešení přísnějších emisních limitů, kdy stávající norma EPA Tier 3B bude od 1. 1. 2014 nahrazena EPA Tier 4, kdy stanoví, že emise oxidů dusíku je snížena o dalších 80 procent na téměř neměřitelnou úroveň (z 2,0 g/kWh (3B) na 0,2 g/kWh (4). Cestou je kombinace technologií: SCR (Selective Catalytic Reduction) – selektivní katalytická redukce a EGR (Exhaust Gas Recirculation) – recirkulace výfukových plynů zpět do motoru.
Ruku v ruce jde s novými požadavky i prostředí operátora z hlediska hluku a vibrací. Především výrobci malých TDS se zaměřili na lepší prostředí operátora. Výsledkem jsou nižší vibrace a hluk v kabině, menší únava, stres, námaha srdce, lepší krevní tlak ad.
Řada výrobců pokračuje v až precizním zdokonalování software pro řídicí a kon-trolní systémy strojů, včetně podrobné evidence snad úplně všeho. Další doplňky ve formě čidel sledují hmotnost nákladu a zamezují přetěžování a poškozování stroje i nebezpečí jeho převrácení. Elektronika hlídá i provádění údržby a navrhuje preventivní výměnu některých částí, aby se předešlo prostojům v lese.
Ponsse
Zaslouženě největší pozornost na letošním veletrhu sklidil harvestor Ponsse Scorpion. Rozdělil odborníky na dva tábory. První – mírně opoziční tábor – mluvil „pouze“ o návratu ke konceptu umístění jeřábu na rámovou konstrukci nad kabinou (Brunet 678) – tedy k pokračování kdysi již opuštěného konceptu. Druhý, nadšený tábor, naopak ocenil čtyřletou práci finských konstruktérů, kteří posunuli technický vývoj harvestorů zase o podstatný kus vpřed.
K zásadním změnám došlo v konstrukci rámu stroje na třídílný a v přemístění komponentů do zadní motorové části (komponenty pod kabinou včetně nádrží), čímž se snížilo těžiště a zlepšila stabilita stroje. Největší pozornost si získalo nové řešení jeřábu C50 (kombinace litiny a vysoko-pevnostní oceli). Výsledkem je nové rozložení hmotnosti stroje, vynikající stabilita (i bez náplní pneumatik solankou), jedinečný výhled operátora, ale také skvělý design a vynikající ergonomie.
Označení Scorpion vychází z faktu, že kabina je umístěna na prostředním samostatném rámu, ke kterému jsou napojeny přední a zadní rám s bogie nápravami. Ka-bina tak zůstává neustále v rovině a pohyb stroje v porostu působí jako „štíří“ pohyb. Opravdové zamyšlení každého návštěvníka evokovalo napojení sloupu jeřábu nad kabinou na litinový rám.
Kabina není nivelační, ale je vyrovnávána hydraulickými válci v závislosti na poloze předního a zadního rámu. Inteligentní stabilizační systém vyhodnocuje pozici jeřábu v kombinaci s infor-macemi o zatížení náprav a upravuje polohu rámu kabiny s jeřábem podle aktuálních podmínek. Stabilita stroje je tak nejlepší na trhu.
Ponsse Scorpion bude nabízen s novým motorem Mercedes Benz třídy Tier 4F (SCR + EGR) o výkonu 210 kW ve dvou variantách – do probírek a předmýtních porostů s hlavicemi H5 a H6 s čerpadlem 210 cm3, a do mýtních těžeb silnější model ScorpionKing s hlavicí H7 a dvěma pracovními čerpadly 145 a 190 cm3.
Další novinkou je nový jeřáb pro Ponsse Ergo s označením C5 se zdvihem 248 kNm a dosahem 10 m. Výkon je podpořen dvěma hydromotory Poclain (dříve 1x Danfos). Nový je i řídicí systém OPTI6 s novým upgradem.
John Deere
Největší výrobce se představil, jak jinak, na největším stánku na celém veletrhu (cca 1 500 m2). K hlavním novinkám patřil revoluční systém inteligentního ovládání hydraulického jeřábu IBC (Intelligent Boom Control), který zásadně zjednodušuje práci operátora, kdy – zjednodušeně řečeno – dává jeden povel pro pohyb jeřábu do dálky a druhý do výšky. Systém se sám postará, zda se jeřáb pouze nakloní, či zda vysune teleskop. Výsledkem je jednodušší a rychlejší práce, menší zátěž operátora a samozřejmě vyšší produktivita. Systém navíc odstranil trhavé pohyby a významně snižuje opotřebení hydraulických i mechanických komponentů a pro-dlužuje životnost. Významně zkracuje i dobu pro zaučování nových operátorů.
Jak jsme uvedli v úvodu, i John Deere přichází u harvestorů s podvozkem 8x8 (zatím JD 1270E) určeným pro méně únosná podloží a pro práci na svazích. Zlepšila se trakce, světlá výška a stabilita stroje.
Nové označení IT4 u vyvážeček 1210E IT4 a 1510E IT4 znamená zesílený rám, silnější motory splňující nejpřísnější emisní limity bez použití Ad-blue, výkonnější čerpadla a větší průřez ložné plochy (4,7 m2 a 5,3 m2). Podobně i nejmenší a střed-ní harvestory (1070E IT4 a 1170E IT4 ) jsou vybaveny motory splňujícími nejpřísnější emisní limity bez použití Ad-blue a výkonnějšími čerpadly, která dokážou využívat zvýšeného krouticího momentu nového motoru John Deere PowerTech 6068™.
Asi největším šokem pro příznivce této značky byla reakce na četné požadavky zákazníků a představení „ekonomického“ prototypu vyvážečky s pevnou kabinou, ve které ale nalezneme všechny vymoženosti rotační a nivelační kabiny E-série – jak u ovládání, tak i kvalitního sedadla.
Novinkou je systém PPC (Processing Power Control) pro optimalizaci stroje ve třech režimech podle vykonávané práce (úsporný/střední/zesílený). Výsledkem je efektivní provoz s nízkou spotřebou paliva odpovídající výkonu v konkrétní hmotnatosti.
Inovací prošel i kontrolní a řídicí systém TimberMatic H-12 (sledování produktivity, provozních nákladů, tempomat, konfigurovatelné uživatelské rozhraní, zjednodušení a prodloužení údržby) a systém pro správu dat z výroby TimberOffice™ 5.
Komatsu
Z pohledu návštěvníků měl Komatsu při představování jednotlivých modelů nejakčnější show plnou ohně a agresivní hudby. Na obrovské ploše představil nabídku kompletní výrobní řady. Získání společnosti LogMax firmou Komatsu ke konci roku 2012 bylo pro zlepšení kvality harvestorových hlavic skvělým tahem. Na veletrhu se objevily hned tři nové hlavice s označením Komatsu C144 se čtyřmi podávacími válci a úřezem 71 cm, Komatsu C93 se třemi válci a úřezem 60 cm a univerzální Komatsu S92 se dvěma válci a úřezem 55 cm a velmi nízkou hmotností.
Další novinkou byla univerzální vyvážečka Komatsu 845, která doplnila loňské novinky 855 a 865. Označení „novinka“ je zasloužené, protože 845 má nový rám i nápravy, nový čtyřválcový motor s EPA Tier 4 s novou hydrostatickou převodovkou, nový jeřáb s dosahem 10 m a systémem ProTec s vnitřním vedením hadic. Nově řešená (výškově i do šířky) je flexibilní ložná plocha a flexibilní brána FlexGate, která se pohybuje nahoru a dolů. Výroba bude zahájena letos v zimě. Faceliftem prošel největší model Komatsu 895, určený především pro jižní Ameriku a Rusko.
Prostornému stánku dominoval nový motor splňující přísnou normu EPA Tier 4, využívající systém selektivní katalytické redukce SCR (Selective Catalytic Reduction).
Uživatelské pohodlí doplnily další inovace v podobě nového řídicího systému MaxiXplorer 3.1, vylepšené o nové informace o provozních nákladech.
Samostatný stánek byl věnovaný pouze ergonomii a všem technickým řešením, která zpříjemňují práci operátora. Zájemci si mohli vyzkoušet systém Komatsu Comfort Ride, který účinně tlumí vibrace a nárazy v kabině – její spodní konstrukce se skládá ze dvou rámů položených na sebe. Mezi nimi jsou hydraulické pístnice, které jsou doplněny senzory pro udržení kabiny ve střední poloze. Toto čtyřbodové tlumení umožňuje větší pohyb a dobře tlumí a absorbuje energii.
Pro výuku Komatsu představil tři nové simulátory postavené ve spolupráci se společností Oryx Simulations pro kolové i pásové harvestory a vyvážečky. Harvestorový simulátor díky třídílné obrazovce simuloval i výhled z kabiny přes hlavní a obě boční okna.
Kombinace servisních plánů pomocí premiéry software ProAct 2.0 podporuje i nový systém údržby, který operátora přesně vede v rámci plánování údržby a pre-ventivních opatření pro bezporuchový provoz. Systém MaxFleet dokáže automaticky odesílat data o výrobě, poloze stroje pomocí GIS a operativně měnit výrobu sortimentů dle potřeb odběratele.
Rottne
Společnost Rottne podobně jako konkurence přichází s nabídkou harvestorů v provedení 8x8. Další změnou je nové označování modelů indexy B, C a D podle použitých motorů John Deere se systémem EGR s ohledem na plnění emisních norem EPA Tier 3A (B), Tier 3B (C), vybavený katalyzátorem DOC a filtrem pevných částic DPF, a Tier 4 (D), dále doplněný SCR a AOC katalyzátorem a druhým turbem. Novinkou bylo představení největšího harvestoru Rottne H21D v provedení 8x8 s novým motorem John Deere Power Tech 9.0L PSS s nejmodernější technologií splňující normu Final Tier 4. Nová je i hydrostatická převodovka s tažnou silou 230 kN. Inovací prošla i nivelace a větší úhel natáčení kabiny. Hydraulický systém je poháněn třemi čerpadly. Silnější jeřáb má zdvih 280 kNm, silnější otoč a dosah 10 m. Kácecí hlavice je vybavena 3rychlostními hydromotory podávacích válců. H21 je určena do mýtních a kalamitních těžeb.
Novinky u vyvážeček se opět týkaly jen největších modelů určených pro jiné trhy. Model vyvážečky Rottne F10B má největší kabinu na trhu ve své kategorii. Jeřáb má dvojitý teleskop, a tím i delší dosah.
Logset
Ani Logset nezahálel a představil novou řadu s označením GT. Nejnovější modely v řadě GT jsou vyvážecí traktory 5F a 4F. Oba stoje mají nový úsporný 4válcový motor AgcoPower s čtyřventi-lovou technikou a výkonem 125 kW. Českého zákazníka zaujmou zvláště velkou tažnou silou strojů 135, respektive 169 kN. 6HP GT je novým přírůstkem mezi harvestory.
Vimek
Vimek 610 nahrazuje model 608. Nový je motor CAT C2, 2T se zvýšeným výkonem 44 kW. Nová je i pojezdová soustava, kde hydrostat nahradil variátory. Nový Vimek 610 lze vybavit klimatizací, mini joysticky či naklápěním kleští. Vylepšení se dočkal i harvestor 404 T5.
Malwa
U nás známý model 460 nahradila novinka s označením Malwa 560F. Je vybavena silnějším motorem Caterpillar CAT 3B (Interim Tier 4) s výkonem 55 kW (model 460 jen 25 kW). Tím se dosáhlo dostatečné výkonové rezervy a snížila se spotřeba. Nosnost 5,5 t lze zvýšit přípojným vozíkem se zlamovací ojí pro vyvážení na delší vzdálenosti. Šířka stroje je pouhých 1,98 m.
Harvestor Malwa 560H používá díky silnějšímu motoru výkonnější pracovní čerpadlo a je vybaveno hlavicí Logmax 928 (úřez do 41 cm) nebo Keto Forst (úřez do 30 cm).
Terri
U nás používané pásové vyvážečky Terri 34 byly doplněny novým harvestorem na stejném podvozku vybaveném jeřábem FTG Mowi 400 s dosahem 6,2 m a hlavicí Keto s úřezem do 30 cm. Motor Perkins poskytuje výkon 45,5 kW.
Alstor
Malá vyvážečka Alstor se dočkala dalších vylepšení v podobě nového modelu 821. Původní dvouválec byl nahrazen silnějším tříválcem, nová je i mechanická převodovka 3+1 a bogie nápravy, což zlepšilo trakci o 40 %.
Novotný
Strojírna Novotný s.r.o., český výrobce lesnické, zemědělské a stavební techniky, představila na Elmia Wood své vyvážecí soupravy. Vedle sériově vyráběné vyvážecí soupravy LVS 520, která se vyznačuje výkonným a úsporným motorem, mechanickými diferenciály se 100% uzávěrkou, silnou hydraulickou rukou, otočnou kabinou a nosností 5 tun, byl na stánku představen prototyp nové vyvážecí soupravy s označením LVS 720. Nová vyvážecí souprava vznikla jako výsledek spolupráce Strojírny Novotný s.r.o. a Mendelovy univerzity v Brně v rámci projektu TIP s názvem „Vývoj a výroba lesnických těžebně dopravních strojů malé třídy zaměřené na ekologii“ spolufinancovaného Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR. Nová probírková vyvážecí souprava LVS 720 se vyznačuje nosností 7,5 tuny, prostornější otočnou kabinou, delším dosahem hydraulického jeřábu, nápravami NAF a kompaktními rozměry. V současnosti probíhají provozní testy nově vyvinuté vyvážecí soupravy, se začátkem sériové výroby se počítá od roku 2014.
Entracon
Další český výrobce Entracon na veletrhu fyzicky představil starší harwarder EC60 a harvestor Apache. Na stánku zájemci získali informace o nové výrobní řadě probírkových vyvážeček EF 45–75 a harvestorů EH 30–50.
Ecolog
V rámci celé prezentace nejvíce zaujal prototyp vyvážečky budoucnosti konceptu ELGP (Eco Log – Low Ground Pressure – Concept) ve spolupráci s firmou LL Skog-maskiner. Koncept vyvážečky s přívěsem řeší jednak snížení tlaku na půdu a správné rozložení hmotnosti, snížení vibrací v kabině operátora, variabilitu ložné plochy s ohledem na vyvážení sortimentů nebo biomasy z lesa. Zajímavá je pevná oj, která umožňuje vybočování přívěsu s jízdou v jiných kolejích než přední část. Zadní nakládací plošina je posuvná a umožňuje snadnější a rychlejší nakládání a přesné rozložení nákladu na střed bogie nápravy. Kabina a jeřáb v přední části jsou podobně vyvažovány tak, aby těžiště směřovalo vždy přesně na střed bogie jak při jízdě s nákladem, tak bez nákladu.
Ruční nářadí a pomůcky
Husqvarna
Domácí Husqvarna představila loňskou podzimní novinku pro profesionální dřevorubce 550 XP. Švédský design, vynikající výkon a snadná manipulace především při odvětvování. Nechybí všechny technické vymoženosti pro snadné použití – AutoTune™ pro optimalizaci nastavení motoru pily, motor X-Torq, který snižuje spotřebu paliva a emise, a RevBoost™ pro rychlou akceleraci a vyšší rychlost řetězu pro nejlepší výkon při odvětvování. Nová je i farmářská Husqvarna 545. Zaslouženou pozornost si získaly akumulátorové pily s neuvěřitelnou výdrží jak pro dřevorubce (536 Li XP), kutily (436 Li), tak i pro stromolezce při péči o stromy (T536 Li XP).
Stihl
Německý Stihl nabízí rovněž akumulátorové pily – po modelu MSA 160 C přichází s výkonnějším modelem MSA 200 C-BQ, který má o 15 % vyšší otáčky motoru a o 20 % vyšší krouticí moment. Novinkou byly i domácí pily MS 150 a MS 170 C-E. Nechyběla profesionální novinka MS 261 C-M.
V oblasti profesionálních křovinořezů je novinkou kratší model FS 460 KW, určený do prořezávek.
Haglöf
Tento švédský výrobce pomůcek pro taxaci inovoval elektronickou průměrku Digitech Professional na model DP II. Oddělitelný terénní terminál se zmenšil a přemístil, přibylo ovládací tlačítko i na druhou část rukojeti a dále se vylepšilo programové vybavení, např. oblíbený SKALMAN pro výrazné zpřesnění a zefektivnění kalibrace měřicích zařízení harvestorů. Připojením další novinky – ultrazvukového modulu DME DP – získáme přímo v prů-měrce skvělého pomocníka pro automatické vytyčování kruhových zkusných ploch. Nároční zákazníci určitě ocení i výrazný upgrade špičky mezi elektronickými výškoměry – Vertex Laser 5. Tato oblíbená kombinace sklonoměru se dvěma dálkoměry – laserovým a ultrazvukovým – má nyní robustnější pouzdro i tlačítka, velmi přesné zaměřovací zařízení se širokým zorným polem, a především nový, extrémně přesný a výkonný laser s centimetrovým rozlišením a rozšířeným rozsahem měření. Zvýšená kapacita interní paměti a přidání USB portu pak otevírají prostor i pro širší využití tohoto přístroje, včetně tvorby speciálních programových modulů či jeho zařazení do složitějších systémů pro sběr terénních dat.
Ostatní zajímavosti
Společnost Mantis naznačovala možný způsob mechanizované výsadby budoucnosti prostřednictvím kráčejícího robotu schopného zvládnout jakýkoli terén.
Originální ukázku připomínající zakládání požáru v lese představil Fogmaker Internationa AB, který nabízí dovybavení lesnické, ale i důlní či manipulační techniky o vyvíječ páry v případě požáru motoru. Systém dokáže během 10 sekund uhasit oheň a současně zchladit teplotu v uzav-řeném prostoru o 85 %.
Finský výrobce Mecanil Oy AB nabízel víceúčelovou energetickou hlavici Mecanil XG220, která je schopná kácení, svazkování a klasické manipulace. Zajímavým technickým řešením je možnost volby používání hydraulických nůžek nebo pilové lišty podle průměru zpracovávaných kmenů.
Velkému zájmu se těšily menší dálkové ovládané stroje pro likvidaci nárostů nebo pro přípravu půdy pro přirozenou obnovu – německá firma Irus s mulčovačem Deltrak nebo švédský Ebeaver, vybavený speciální žací lištou.
Finský výrobce předváděl speciální prořezávkovou hlavici Usewood jako alternativu pro využití malých harvestorů při práci v prořezávkách v provedení s jednou (UW40) nebo dvěma hlavicemi (UW40D). Hlavici lze doplnit aplikátorem herbicidních přípravků pro retardaci nebo likvidaci nežádoucí buřeně. Stroj má šířku pouhých 1,5 m a adaptéry lze měnit i za energetické hlavice s větším úřezem.
Výrobce navijáků pro UKT Igland doplnil nabídku o kladku s hydraulickým pohonem pro snadnější odvíjení lana při práci na svazích a na větší vyklizovací vzdálenosti.
Německý výrobce lesnických značkovacích barev Distein nabízel praktické držáky sprejových lahví a praktickou pastu a sprej, které snadno a okamžitě odstraní barvu z vašich rukou a oblečení.
Zajímavá byla prezentace švédské firmy Rydaholms Träförädling AB s nabídkou stavby povalových cest a dočasných mostků v zamokřených oblastech pro bezpečné pojíždění TDS.
Na Elmia Wood nechyběly populární čtyřkolky s celou řadou adaptérů a přívěsů. Firma Kranman předvedla poháněný vyvážecí přívěs za čtyřkolku s neskutečným tuningem.
V oblasti odvozu dříví byla zajímavá nabídka norské společnosti GMM Container s kontejnerovým systémem odvozu vyrobených sortimentů. Vyvážeč-ka vykládá vyvážené sortimenty na skládce rovnou do připravených kontejnerů. Nákladní automobil si tak zvyšuje nosnost absencí hydraulického jeřábu.
Velmi široké nabídce procesorů na výrobu palivového dříví dominoval rakouský Posch s kompletní technologií výroby a balení dříví. Procesory doplňovaly po celé trase speciální hlavice především na bagrové podvozky, které byly schopné přímo vyrábět polena „v porostu“ (Igland, SitRight, Brabo Hummern, ad.).
Velmi zajímavé byly naučné prezentace státních lesů, výzkumných ústavů a lesnických asociací, které byly roztroušeny po celé trase veletrhu. Informace byly zaměřeny jednak na profesionály především z pohledu psychického zatížení operátorů, ergonomie práce, rehabilitačního cvičení, vybavení pomůckami BOZP, poradenství drobným vlastníkům lesů, ale také na laickou veřejnost s informacemi o jednotlivých dřevinách, problematice škůdců a houbových chorob, podpoře ostatních funkcí lesa. Prezentace byly doprovázeny různými dovednostními, ale i silovými soutěžemi pro návštěvníky.
Zpracování dendromasy pro energetické účely
Podstatnou část výstavy tvořily technologie pro zpracování dříví pro energetické účely. Z expozic byly patrné dva základní směry. Prvním směrem je velkoobjemové zpracování těžebních zbytků. Tento trend reprezentovaly velkoobjemové drtiče umožňující zpracování těžebních zbytků, pařezů, ale i odpadního dříví určeného k recyklaci. Zastoupeny byly též štěpkovače od menších diskových typů s pohonem od vývodového hřídele traktoru po bubnové stroje na samostatných podvozcích nákladních aut nebo vyvážecích traktorů.
Na výstavě byli zastoupeni takřka všichni významní výrobci drtičů a štěpkovačů. Rozsáhlou expozici strojů pro drcení dříví, jeho třídění a frézování pařezů představila společnost OBMtec, vyrábějící stroje OBM a zastupující v Evropě americké drtiče Morbark a Peterson.
Stánku společnosti Bruks dominoval nový štěpkovač 806 ST, který je možné instalovat na většinu běžných podvozků. Štěpkovač je vybaven výkonným motorem Scania o výkonu 500 koní, splňujícím normu Tier 4i. Vyznačuje se maximální variabilitou, kdy si zákazník může vybrat různé typy podavačů, nožů, sít i samostatných bubnů. Výroba tohoto štěpkovače začala v letošním roce.
Německý JENZ prezentoval ve Švédsku štěpkovače novinky HEM 582 R-truck, HEM 540 Z, HEM 582 R-Truck. U štěpkovače HEM 582 R byl představen nový systém transportu štěpky nazvaný Centric blower, který nabízí podstatně vyšší variabilitu v nasměrování výfukového komínu štěpkovače.
Hybridní štěpkovač HC 1266 představila společnost Neuson Ecotec. U štěpkovače lze používat dva typy bubnu. Jeden slouží pro neznečištěné dříví – kmeny a těžební zbytky, druhý buben je konstruován pro menší otáčky a zpracování znečištěné hmoty, například pařezů. Širokou nabídku štěpkovačů, ale i strojů pro výrobu palivového dříví předvedla také italská společnost Pezzolato nebo německý výrobce velkoobjemových štěpkovačů a drtičů Doppstadt.
V mnoha expozicích věnovaných drcení a štěpkování dříví byly k vidění obří stroje s agregáty s výkonem převyšujícím 1000 koní. Nasazení těchto monster ale v podmínkách středoevropského lesnictví není patrně zcela reálné.
Druhým směrem zpracování dříví pro energetické účely byly poloautomatické a automatické stroje pro výrobu palivového – polínkového dříví. V této kategorii strojů došlo oproti minulému ročníku k významnému nárůstu exponátů.
Komplexností nabídky dominovala společnost POSCH, prezentující kompletní program na zpracování palivového dříví od jednoduchých strojů po plně automatické stroje a linky pro balení polínek, případně třísek. Automaty na výrobu palivového dříví vystavovaly také společnosti Hakkipilke, Kelfri, Pinosa.
Malými štípacími poloautomaty, které je možné připojit za terénní čtyřkolku nebo osobní vůz, se mimo jiné prezentoval finský výrobce Japa.
Celkově bylo patrné, že sektor energetického využívání dříví zažívá v Evropě rozmach a Elmia Wood nabídla zajímavá řešení malým vlastníkům lesů i velkým těžařským a energetickým firmám.
Další fotografie z Elmia Wood naleznete ve fotogalerii na www.silvarium.cz.
Ze Švédska Oto Lasák a Jan Příhoda
Foto: Jan Příhoda, Oto Lasák