Srnci a jeleni pro starší lovce, exotické lovy pro mladé

Ing. David Vaca, Ph.D., a ing. Petr Ziegrosser

Při návštěvě některého ze zahraničních mysliveckých veletrhů si nelze nevšimnout zastoupení loveckých kanceláří. Zpravidla poutavě vyzdobené expozice s trofejemi zvěře, jejími preparáty a velkoformátovými fotografiemi či s přenosnými počítači, na nichž dokola běží prezentace nabídek a filmy s loveckou tématikou, dávají tušit, že lovecká turistika je rozvinutým oborem podnikání. Na fungování lovecké kanceláře jsme se zeptali Josefa Thomy, ředitele Westfalia-Jagdreisen, jedné z nejvýznamnějších firem tohoto oboru působících na německém trhu a zajišťujících svým klientům i lovy v ČR.

Kdy vaše firma vznikla a na co se zaměřuje?
Firma byla založena v r. 1989, přičemž od zahájení činnosti se zaměřujeme především na zajišťování loveckých pobytů ve východní Evropě. Začínali jsme Polskem, kde máme dodnes nejvíce obchodních partnerů, a postupně jsme rozšiřovali svoji síť po celém světě.

Kolik zaměstnáváte lidí?

V naší firmě nyní pracuje devět stálých zaměstnanců a příležitostně zaměstnáváme externí spolupracovníky z celého světa.

Jak vypadá kalendářní rok práce ve firmě?
   
První polovina roku – od ledna do května – probíhá ve znamení nabízení loveckých pobytů. V tomto období prodáme přibližně 90 % z celkového objemu prodaných loveckých cest. Jezdíme na různé veletrhy, kde se snažíme oslovovat nové klienty. V letních měsících vyřizujeme formality pro jednotlivé lovecké akce. Podzim je zpravidla hlavní loveckou sezónou, takže zajišťujeme hladký průběh loveckých akcí a v podstatě se rovnou připravujeme na další loveckou sezónu.

Jak získáváte své klienty? Na co je lákáte?

Část naší klientely je stálá a jezdí s námi do zahraničí pravidelně. Je třeba říci, že podíl těchto klientů je pro nás zcela zásadní, a proto se snažíme dělat vše, abychom jim mohli opakovaně nabídnout prvotřídní služby. S tím přímo souvisí i získávání nových klientů – nejlepší reklamou jsou dobré reference. Naši klienti nás doporučují svým známým, a ti, pokud jsou u nás spokojeni, zase svým známým atd. Další klienty se snažíme získat na již zmíněných mysliveckých veletrzích. Kromě toho si zadáváme reklamu do mysliveckých časopisů, máme své internetové stránky s aktuální nabídkou lovů atd. Svým klientům se snažíme vyjít vstříc pružnou nabídkou lovů z pohledu pestrosti druhů lovné zvěře, počtu dnů loveckého pobytu atd.

Jak navazujete kontakty s honitbami, s nimiž máte zájem spolupracovat?
Hlavní roli pro nás opět hrají dobré reference. Do nabídky zařazujeme výlučně území s výbornou „pověstí“, která nám doporučují naši partneři z jednotlivých států. Vybranou honitbu navštívíme, sami si vyzkoušíme, zda splňuje naše představy, domluvíme vše potřebné s jejími držiteli a teprve poté se objeví v našem nabídkovém katalogu.

Které hlavní parametry musí splňovat honitba, s níž máte zájem spolupracovat?
Nejdůležitější je velmi dobrý početní stav zvěře, od něhož se odvíjí lovecká úspěšnost hosta. Samozřejmostí je solidní a seriózní přístup a spolehlivost držitelů honitby jak k nám, coby zprostředkovateli lovu, tak k našim loveckým klientům.

Jak hodnotíte ČR z hlediska zájmu vaší lovecké klientely?
Všichni zákazníci, kteří s námi v ČR dosud lovili, byli navýsost spokojeni. Je však třeba říci, že spolupracujeme pouze se dvěma subjekty schopnými nabídnout výborné možnosti lovu – s Lesní správou Lány a s Lesním závodem Židlochovice. Naši klienti si oblíbili lovecké pobyty v honitbách těchto subjektů zejména s ohledem na lovecké možnosti, nádherné prostředí, kvalitní zázemí a vysokou profesionalitu mysliveckého personálu.

Která místa na světě považujete v současnosti pro lovce za nejatraktivnější?
V poslední době je velmi žádanou destinací Asie, konkrétně státy bývalého Sovětského svazu, a tradičně Afrika. Zákazníci, zejména ti mladší, mají dnes zájem o nejrůznější „dálkové“ lovecké cesty. Nejatraktivnějšími státy jsou v současnosti Kazachstán, Bělorusko, africké státy, ale třeba také Turecko. Stále více lovců jezdí na Nový Zéland, do Argentiny atd.

Jaká je konkurence na současném trhu lovecké turistiky?

Mohu konstatovat, že konkurence je obrovská. Konkrétně v Německu působí kromě velkých kanceláří řada malých firmiček, přičemž všem konkurují kanceláře vzniklé v jednotlivých státech světa, kam se snažíme vozit své klienty. Konkurenční boj probíhá naplno, velmi důležitá je cena nabízených lovů. Některé firmy se pokoušejí nalákat zákazníka na nízké ceny, ale jak se často ukáže, je to na úkor kvality nabízených služeb. Takové lovecké pobyty nejsou mnohdy dobře připravené, objevují se chyby a nedorozumění při vyúčtování. To však bohužel poznamenává v konečném důsledku celý trh, neboť klienty to znejišťuje.

Jak se vyvíjejí ceny poplatkového odstřelu v posledních letech?  
Za dobu, po kterou podnikáme v lovecké turistice, máme největší přehled asi ve  východoevropských státech. Lze říci, že v nich ceny stouply, a to zejména v těch, které se staly členy EU. Někteří zákazníci to nepřijali a začali jezdit jinam.

Kam nejraději jezdí němečtí myslivci?
Myslivci starší generace dávají podle mě přednost zejména Polsku a Maďarsku. Tyto státy jsou velmi dobře dostupné, ceny v nich jsou akceptovatelné, služby na dobré úrovni, lovecké možnosti výborné. Mladí vyhledávají naopak spíše vzdálenější lovecké cesty.

Jaká jsou podle Vás momentálně největší úskalí lovecké turistiky?
Za největší současné problémy lovecké turistiky považuji legislativní normy týkající se dovozu a vývozu trofejí určitých druhů zvěře, zbytečně přísný přístup k ochraně některých druhů zvěře a též veterinární normy. To vše komplikuje život jak lovcům, tak držitelům honiteb i loveckým kancelářím. Určité potíže s sebou nese internet, kde zájemce o loveckou turistiku sice zpravidla získá velké množství informací, ale ty jsou často zjednodušené a neúplné a klient, který si objednává lov, kolikrát ani přesně neví, co ceny zahrnují.

Jaký vývoj a budoucnost předpovídáte lovecké turistice?
Domnívám se, že nedojde k příliš výrazným změnám. Mladá generace lovců sice nemá příliš zájem o srnce a jeleny a chce cestovat po světě, ale i mladí zestárnou a budou mít podobné zájmy jako jejich otcové a dědové …
Děkujeme za rozhovor.
Ing. David Vaca, Ph.D., a ing. Petr Ziegrosser.  

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Svět myslivosti od roku 2000 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.

Svět myslivosti na Facebooku