Střední lesnické školství a současná praxe
Miroslav Kutý
Od devadesátých let minulého století se počet středních škol ve většině oborů nepochopitelně navyšoval. Toto probíhalo za dlouhotrvajícího poklesu populační křivky. V ČR existuje v současnosti pět středních lesnických škol poskytujících maturitní vzdělání. Nepochopitelně byl před dvěma lety Středočeským krajem, na Střední lesnické škole a Středním odborném učilišti Křivoklát, otevřen další maturitní obor lesnictví. Školy jsou doposud financovány dle tzv. normativu na žáka. To znamená, že čím více má škola žáků, tím větší je dotační přísun financí. V současném návrhu MŠMT ČR je normativ vztahován na třídu se 26 žáky maximálně. Podle tzv. Dlouhodobého záměru výchovně vzdělávací soustavy ČR je však ekonomická zdůvodnitelnost existence školy, pokud učí minimálně 400 žáků. To vede zákonitě ke slučování škol a vytváření spolu nesouvisejících a nedoplňujících se oborů.